۰ نفر

هشدار پزشکان نسبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها

۲۹ تیر ۱۴۰۱، ۲۲:۴۴
کد خبر: 654825
هشدار پزشکان نسبت به مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها

پزشکان در مورد خطرات مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها، چه با مصرف بدون نسخه و چه با عدم مصرف کامل دوز تجویز شده هشدار داده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، پزشکان تاکید کردند که مهم‌ترین آسیبی که ممکن است در نتیجه این رفتار ایجاد شود، ایمنی باکتری‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها است که از پاسخ بدن بیمار به درمان جلوگیری می‌کند یا بهبودی از بیماری را به تاخیر می‌اندازد.

پزشکان می‌گویند که موارد بیمار افرادی را دریافت کرده‌اند که از آنتی‌بیوتیک‌های بدون نسخه برای درمان سرماخوردگی، درجه حرارت بالا و سردرد استفاده می‌کنند، بدون اینکه متوجه باشند بین عفونت ویروسی و عفونت باکتریایی تفاوت وجود دارد.

دکتر منصور انور حبیب، مشاور طب خانواده و بهداشت حرفه‌ای به تفصیل نسبت به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها بدون توصیه پزشکی، صرف نظر از نوع بیماری، هشدار داد و با اشاره به تاثیر طولانی مدت ناسالم آن ها، هشدار داد.

وی با تاکید بر استقبال از بیمارانی که بدنشان به آنتی بیوتیک پاسخ نمی‌دهد به دلیل عدم تکمیل دوز‌های تجویز شده قبلی، تاکید کرد: استفاده نادرست از داروها، درمان را دشوار می‌کند و پزشکان را به انتخاب دارو‌های قوی‌تر از نظر اثر ترغیب می‌کند. "

حبیب توضیح داد که آنتی بیوتیک‌ها یکی از بهترین اکتشافات پزشکی هستند، زیرا به بسیاری از افراد در درمان بیماری‌های باکتریایی کمک کرده اند. با این حال، خوردن آن‌ها به طور تصادفی ممکن است برای بیمار ضرر داشته باشد و سودی نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: آنتی‌بیوتیک‌ها معمولاً به‌صورت دوره‌ای در روز‌های مشخص داده می‌شوند؛ و اگر بیمار دوز کامل را مصرف نکند، خود را در معرض خطرات متعددی قرار می‌دهد که در نتیجه زنده ماندن برخی از باکتری‌های عامل بیماری و ایجاد مصونیت آن‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک در آینده است.

مقصور اظهار داشت: بسیاری از علائمی که انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد ممکن است ناشی از عفونت ویروسی باشد و درمان آن نیازی به دسترسی به آنتی بیوتیک ندارد. بلکه مصرف آنتی‌بیوتیک در این مورد، بیمار را در معرض کشتن باکتری‌های مفید داخل بدنش قرار می‌دهد و بر لزوم عدم مصرف کامل آن بدون نسخه تایید شده، بر اساس آزمایش‌های دقیق آزمایشگاهی تاکید می‌کند.

حبیب افزود: مکانیسم اثر آنتی بیوتیک بر اساس جستجوی باکتری‌ها برای جلوگیری از تکثیر یا انجماد حرکت آنها، کاهش تاثیر آن‌ها بر بدن انسان و کمک به بهبودی بیمار از بیماری است که باعث شده است. با اشاره به اینکه مکانیسم متفاوتی برای مقابله با ویروس‌ها وجود دارد.

شایان ذکر است که اخیراً وزارت بهداشت و درمان و صیانت از جامعه اعلام کرد که در حال اجرای طرحی برای مقابله با بحران خطرات ناشی از مصرف نادرست آنتی بیوتیک‌ها از طریق ارکان اساسی است که در اجرای برنامه‌های آگاهی بخشی و آموزشی برای کادر درمانی و اعضای جامعه حضور دارند؛ و تلاش برای پیشگیری و کنترل عفونت با استفاده از وسایلی که از گسترش آن در بیمارستان‌ها و جامعه جلوگیری می‌کند و کار بر روی تهیه سرشماری از انواع باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک و اجرای برنامه‌های آگاهی برای استفاده بهینه از دارو‌های ضد میکروبی که راهنمایی می‌کند. بیماران به مکانیسم استفاده از آنها، از نظر دوز و زمان مناسب.

علاوه بر تقویت تحقیقات علمی برای کشف انواع مختلف باکتری ها، به ویژه باکتری‌هایی که در برابر آنتی بیوتیک‌ها مصونیت کسب کرده اند، برای مقابله با آن‌ها با روش‌های مختلف درمانی کار شود.