۰ نفر

رژیم بدون لکتین چیست و چطور راحت لاغر میکنه؟

۲۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۱۶
کد خبر: 654445
رژیم بدون لکتین چیست و چطور راحت لاغر میکنه؟

لکتین‎ها پروتئین‎هایی گیاهی هستند که با اثرات جانبی مثبت و منفی برای سلامت مرتبط شده‎اند. برخی غذاهای بر پایۀ گیاه مثل لوبیاها و حبوبات، غلات کامل، و برخی انواع سبزیجات دارای مقادیر زیادی لکتین هستند.

رژیم بدون لکتین چجوری راحت لاغر میکنه؟+ برنامه و معایب

به گزارش اقتصاد آنلاین، لکتین‎ها پروتئین‎هایی هستند که در انسان به فعل و انفعال سلول‎ها با یکدیگر کمک می‎کنند. برخی دانشمندان همچنین معتقدند که لکتین‎ها در گیاهان سدی دفاعی برای دور کردن حشرات ایجاد می‎نمایند. این پروتئین‎ها همچنین دارای نیتروژن هستند که برای رشد گیاهان مورد نیاز است. اگرچه بسیاری از قسمت‎های گیاهان حاوی لکتین است، دانۀ آنها آن بخشی از گیاه است که اکثراً در میان مردم به مصرف خوراکی می‎رسد.

لکتین‎ها می‎توانند از طرق مختلف بر سلامت انسان تأثیر بگذارند، که این تأثیر طیفی از گوارش تا ریسک بیماری مزمن را شامل می‎شود. نشان داده شده است که لکتین‎ها باعث می‎شوند که سلول‎های قرمز خون به صورت خوشه‌ای درآیند. لکتین‎ها به عنوان ضدمغذی‎ها دست‌بندی شده‎اند زیرا باعث بلوک شدن جذب برخی مواد مغذی می‎شوند.

در این زمینه بخوانید؛

رژیم ۲۰ روزه کرفس ابرقدرت نسخه لاغری و کاهش وزن سریع!

در صورت مصرف غذاهای گیاهی به صورت نپخته لکتین‎ها ممکن است سبب آشوب معده شوند. این در عین حال دلیل آن است که چرا حبوبات باید به صورت کاملاً پخته مصرف گردند.

لکتین موجود در لوبیا قرمز کلیه شکل فیتوهماگلوتینین نامیده می‎شود. این ماده مسؤول سمیت لوبیا قرمز است، که از خوردن لوبیا قرمز خام یا فاقد پخت کامل ناشی می‌شود. بر مبنای اعلام FDA، مصرف فقط چهار عدد لوبیای قرمز خام می‎تواند سبب بروز علایمی شامل تهوع شدید، استفراغ، و اسهال شود.

روش‎های پخت و پزی که از گرمای مرطوب یا بخاردار استفاده می‎کنند برای کاهش مقدار لکتین در گیاهان مفید هستند. پختن در عین حال باعث می‎شود تا مقداری از نشاستۀ موجود در گیاه به کربوهیدرات‎های ساده‎تر تبدیل گردد. لکتین‎ها گرایشی به اتصال به کربوهیدرات‎ها دارند و پیش از آنکه سبب بروز عوارض جانبی شوند از بدن دفع می‎شوند.

استفاده از آرام‌پزها برای آماده کردن لوبیای قرمز توصیه نمی‎شود زیرا حرارت موجود در آنها برای از بین بردن لکتین‎ها کافی نیست. راه‎هایی برای کاهش لکتین‎ها در غذا شامل موارد زیر است:

• جوشاندن

• تخمیر

• استفاده از جوانه گیاه

• پوست کندن

• برداشتن دانه‎ها

• پختن تحت فشار

اگرچه لکتین‎ها دارای اثرات نامطلوبی هستند، در عین حال اثرات مثبتی نیز دارند. مقادیر کم لکتین‎ها می‎توانند به باکتری‎های مفید ساکن سیستم گوارشی انسان کمک کنند.

تحقیقات عنوان می‎کنند که لکتین‎ها می‎توانند در کمک به شناسایی و تشخیص سرطان مفید باشند. لکتین‎ها همچنین برای توان بالقوۀ خود در کند کردن سرعت تکثیر سلول‎های سرطانی مورد مطالعه قرار گرفته‎اند.

محققان حتی در حال بررسی لکتین‎ها به عنوان درمان بالقوه‎ای برای بیماری‎های ناشی از باکتری‎ها، قارچ‎ها و ویروس‎ها هستند.

رژیم غذایی فاقد لکتین چیست؟

رژیم بدون لکتین چجوری راحت لاغر میکنه؟+ برنامه و معایب

دکتر استیون گاندری / Steven Gundry عامل محبوبیت عمومی رژیم غذایی فاقد لکتین بود. دکتر گاندری یک جراح سابق قلب است که تمرکز خود را به پزشکی بر اساس غذا و مکمل‎های غذایی معطوف کرد.

دکتر گاندری لکتین‎ها را به عنوان خطر اصلی موجود در رژیم غذایی آمریکایی توصیف می‎کند. در پاسخ به سؤالات موجود وی کتابی نوشته است که اطلاعاتی در مورد نحوۀ اجتناب از لکتین‎ها، گزینه‎های غذایی جایگزین و دستورالعمل غذایی ارائه می‌دهد.

بر مبنای نظرات اعلام شده در این کتاب برنامۀ دکتر گاندری به مردم در حفظ سلامت و کاهش وزن بدن کمک می‎کند. این برنامه در عین حال شامل مکمل‎های توسعه یافته توسط دکتر گاندری است که تحت برند GundryMD به فروش می‎رسند.

فواید محتمل رژیم غذایی فاقد لکتین

برخی دانشمندان معتقدند لکتین‎ها مضرند و سبب التهاب می‎شوند. یک مقالۀ قدیمی لکتین‎ها را به بیماری‎های خودایمنی شامل بیماری سلیاک، دیابت و ارتریت روماتوئید مرتبط کرده است.

یک مقاله در مورد تحقیقات مرتبط به لکتین گیاهی گندم بحث می‎کند. بر مبنای اعلام این مقاله لکتین مزبور می‎تواند با افزایش التهاب بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد.

التهاب در درازمدت با بسیاری از اختلالات سلامت شامل بیماری قلبی، سرطان و افسردگی مرتبط دانسته شده است.

پیروی از یک رژیم غذایی فاقد لکتین می‎تواند راهی برای کاهش التهاب در بدن باشد. به هر جهت، برای تأیید اثرات مزبور به تحقیق بیشتری در انسان نیاز است.

نویسندگان مطالعه همچنین گزارش داده‎اند که لکتین‎ها می‎توانند باعث ساده‎تر شدن عبور باکتری‎ها یا دیگر مواد سمی از سد روده شوند. به هر جهت، آنها همچنین عنوان می‎کنند که غلات کامل حاوی آنتی‎اکسیدان‌ها هستند که به مقابله با التهاب کمک می‎کنند. این عامل می‎تواند جبرانی برای اثرات بالقوه مضر لکتین باشد.

ریسک‎ها و عوارض جانبی رژیم غذایی فاقد لکتین

رژیم غذایی بدون لکتین یک برنامۀ محدود کننده است که برای اکثر مردم دنبال کردن آن را در درازمدت به کاری دشوار تبدیل می‎کند. این برنامه همچنین بسیاری از مواد مغذی غذاها مثل غلات کامل، لوبیاها و برخی سبزیجات را از برنامۀ غذایی ما حذف کرده یا دچار محدودیت شدید می‎سازد.

تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف غلات کامل می‎تواند به کاهش خطر بیماری قلبی، دیابت و سرطان کمک کند.

میوه‎ها و سبزیجات نیز دارای فواید بسیاری برای سلامت هستند. خوردن مقادیر زیاد میوه و سبزی می‎تواند ریسک چندین بیماری شامل بیماری‎های قلب و ریه را کاهش دهد. آنها در عین حال بر ریسک سرطان مؤثرند و به مردم در پیشگیری از افزایش وزن کمک می‎کنند.

دنبال کردن رژیم غذایی بدون لکتین برای گیاهخواران یا دنبال کنندگان رژیم غذایی مبنی بر گیاه دشوار باشد، زیرا در این گروه از مردم پروتئین مورد نیاز بر مبنای خوردن حبوبات، آجیل‎ها، دانه‎های خوراکی و غلات کامل تأمین می‎شود.

پوست حبوبات، غلات کامل و میوه‎ها و سبزیجات همچنین فیبر مورد نیاز رژیم غذایی را تأمین می‎کنند. رژیم غذایی بدون لکتین در صورت کاهش فیبر غذایی می‎تواند به یبوست منجر شود.

همچنین استفاده از رژیم غذایی فاقد لکتین پرهزینه و گران است زیرا این برنامه استفاده از شیرهای خاص، گوشت‎های پاستوریزه و مکمل‎های گران قیمت را توصیه می‎کند.