۰ نفر

عاملی که خطر زوال عقل را افزایش می دهد

۲۷ تیر ۱۴۰۱، ۹:۱۵
کد خبر: 654083
عاملی که خطر زوال عقل را افزایش می دهد

تشنج ممکن است خطر زوال عقل را برای بیماران جوان سکته مغزی افزایش دهد.

به گزارش  اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان کالج پزشکی پن ایالتی انجام شده است، بیماران جوان سکته مغزی که پس از تشخیص خود دچار تشنج می‌شوند، دو و نیم برابر بیشتر از بیمارانی که تشنج را تجربه نمی‌کنند، در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

زوال عقل، یک بیماری عصبی شناختی که شامل از دست دادن حافظه و نقص زبان و حل مسئله است.

سالانه تقریباً ۳ درصد از بیماران سکته مغزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با افزایش احتمال عود سکته مغزی و سایر عوارض از جمله مرگ همراه است.

عوامل خطر مانند دیابت و ویژگی‌های سکته قبلاً برای پیش‌بینی بیمارانی که بیشترین خطر ابتلا به زوال عقل را دارند، مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

از آنجایی که بازماندگان سکته مغزی با نرخی بیشتر از جمعیت عمومی برای تشنج تحت درمان قرار می‌گیرند، تیم تحقیقاتی به دنبال بررسی بیشتر این موضوع بودند که آیا تشنج خطر ابتلا به زوال عقل را در بیماران سکته مغزی افزایش می‌دهد یا خیر.

دکتر آلن لکوبو لوتی، استادیار عصب‌شناسی و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: در حالی که مطالعات قبلی ارتباط بین تشنج‌های پس از سکته مغزی را با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل را پیشنهاد کرده‌اند، اما در مقیاس کوچک‌تر بوده و به دوره زمانی بلافاصله پس از یک حمله مغزی متمرکز شده‌اند.

مطالعه حاضر با استفاده از حجم نمونه بزرگتر و مشاهده بروز تشنج برای مدت طولانی‌تر پس از سکته، درک بهتری را فراهم می‌کند.

لکوبو گفت: زوال عقل یک بیماری با بار اقتصادی و اجتماعی بالا است. از آنجایی که سکته مغزی در افراد جوان اتفاق می‌افتد و میزان بقا در حال افزایش است، درک اثرات طولانی مدت و تعیین اینکه چه کسانی در معرض خطر عوارض شدیدی مانند زوال عقل هستند مهم است.

تیم تحقیقاتی داده‌های نزدیک به ۲۴۰۰۰ بیمار ۱۸ تا ۶۰ ساله را در یک پایگاه داده بیمه خصوصی که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ سکته مغزی را تجربه کرده بودند و هیچ ادعای قبلی برای زوال عقل، تومور‌های مغزی، قرار گرفتن در معرض سموم، آسیب‌های مغزی ضربه‌ای یا سایر بیماری‌های عفونی مغزی نداشتند، تجزیه و تحلیل کردند.

این تیم بیمارانی را که تشخیص تشنج و زوال عقل را طی پنج سال پس از سکته داشتند شناسایی کردند.

تشنج در ۶.۷ ٪ از بیماران سکته مغزی (سکته‌های مغزی ایسکمیک و هموراژیک) و زوال عقل در ۱.۳ ٪ از بیماران مورد مطالعه رخ می‌دهد.

پس از تعدیل متغیر‌هایی مانند سن، جنس، نوع محل سکونت، منطقه، استفاده از دارو‌های ضد تشنج و تشخیص بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون، افسردگی و نارسایی احتقانی قلب، محققان دریافتند که بیماران سکته مغزی جوانی که تشنج داشته‌اند، ۲.۵ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند.

لکوبو گفت: تشنج از عوارض شایع سکته مغزی است. غربالگری و درمان بازماندگان سکته مغزی ممکن است شروع زوال عقل را کاهش دهد و پیامد‌های مهمی برای سلامت عمومی داشته باشد.