۰ نفر

تردید محققان در مورد اثربخشی تزریقات مربوط به درمان آرتریت

۲۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۴۷
کد خبر: 653114
تردید محققان در مورد اثربخشی تزریقات مربوط به درمان آرتریت

محققان اثربخشی تزریقات مورد استفاده برای درمان آرتریت را زیر سوال بردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، یک مطالعه تازه نشان داده است که تزریق‌هایی که معمولاً برای درمان بیماران آرتروز استفاده می‌شود، در تسکین درد چندان مؤثر نیستند و حتی خطر عوارض جانبی مضر را افزایش می‌دهند.

این مطالعه که نتایج آن در مجله علمی BMG منتشر شده، مربوط به تزریقات "اسید هیالورونیک" است که از دهه هفتاد برای بیماران تجویز می‌شد، اما علیرغم تحقیقات قبلی که تأکید کرده بود این درمان کارآمد نیست، استفاده از تزریق همچنان در برخی کشور‌ها ادامه دارد.

نویسندگان این مطالعه ۱۶۹ کارآزمایی قبلی را تجزیه و تحلیل کردند که در آن افرادی که اسید هیالورونیک تزریق کرده بودند با افرادی که دارونما دریافت کرده بودند یا تحت هیچ درمانی قرار نداشتند، مقایسه شدند.

سپس محققان تجزیه و تحلیل خود را به ۲۴ کارآزمایی بزرگ دارونما که شامل تقریباً ۹۰۰۰ بیمار می‌شد، محدود کردند که در بزرگترین بررسی داده‌های موجود تا به امروز است. محققان "شواهد قطعی قوی" پیدا کردند که "افزایش ویسکوزیته با کاهش بالینی نامرتبط در شدت درد مرتبط است".

محققان همچنین گفتند که این درمان "با بروز بیشتر عوارض جانبی جدی مرتبط است" و خاطرنشان کردند که این تزریق‌ها "نه تنها در مقایسه با دارونما بی تاثیر هستند، بلکه ممکن است به طور خطرناکی مضر باشند؛ بنابراین بیش از ۱۲۰۰۰ بیمار بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ تحت درمان بی فایده قرار گرفته اند.

آن‌ها اشاره کرده اند که استفاده از این درمان در ایالات متحده از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ به طور قابل توجهی افزایش یافته است. از هر هفت بیمار مبتلا به این بیماری، یک نفر تزریق اسید هیالورونیک دریافت کرده که اولین درمان برای بسیاری از بیماران بود.

بر اساس این مطالعه که نویسندگان آن به این نتیجه رسیدند که بیش از ۵۶۰ میلیون نفر در جهان از این عارضه رنج می‌برند، آرتروز زانو عامل اصلی ناتوانی در میان سالمندان است. این التهاب باعث تحلیل رفتن غضروف مفاصل زانو می‌شود که اغلب منجر به درد و مشکل در راه رفتن می‌شود.

هیالورونیک اسید که یک ماده ژلاتینی است، از دیرباز برای روان کردن مفاصل و کاهش درد استفاده می‌شود.