۰ نفر

۵ غذای خوشمزه برای پاکسازی کبد چرب

۲۱ تیر ۱۴۰۱، ۲۰:۵۰
کد خبر: 652752
۵ غذای خوشمزه برای پاکسازی کبد چرب

نحوه حذف سموم از بدن، شناخت کاربردهایی برای پاکسازی کبد، غذاهای مجاز در رژیم پاکسازی کبد، غذاهای غیرمجاز در رژیم پاکسازی کبد، پاکسازی کبد و سم‌زدایی از خون با مصرف زرشک، شش توصیه مهم برای پاکسازی کبد و شناخت ۹ غذا برای پاکسازی کبد را بخوانید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، سلامتی هر فرد بستگی به این موضوع دارد که بدن چگونه سموم را حذف کند، با قرار گرفتن در معرض مواد زیست محیطی و خوراکی‌های فر آوری شده، بدن اکثر افراد به شدت نیازمند یک سم زدایی بدن جدی است، پاکسازی کبد می‌تواند شروع خوبی باشد.

در واقع، کبد یکی از ارگان‌های اصلی و ضروری بدن است که دائماً به طور خستگی ناپذیری جهت سم زدایی بدن کار می‌کند. دیگر کاربردهای کبد به دام انداختن سموم و تصفیه آن‌ها با تبدیل کردنشان به مواد بی ضرر است. همچنین کبد است که متابولیسم داروها را در بدن بر عهده دارد. در صورتی که در عملکرد کبد اختلالاتی ایجاد شود بدن قادر به هضم مواد غذایی به درستی نخواهد بود.

کبد به دلیل مواد شیمیایی و آفت کش‌ها در مواد غذایی و محیط زیست، کبد به مرور زمان غرق در مسمومیت می‌شود. مسمومیت کبد معمولاً با سردرد، سوء هاضمه، نفخ شکم، افزایش وزن، لکه‌های کبدی، سوزش سر دل و مشکلات کیسه صفرا همراه است.

5 غذای خوشمزه برای پاکسازی کبد چرب

غذاهای مجاز در رژیم پاکسازی کبد

میوه و سبزیجات تازه

گیاهان و ادویه جات

دانه ها و آجیل

غلات کامل

چربی های سالم (روغن زیتون، آووکادو، ماهی های آب سرد)

غذاهای غیرمجاز در رژیم پاکسازی و درمان کبد چرب

گوشت قرمز

کره و مارگارین

گوشت گوسفند و سایر گوشت های فرآوری شده

روغن های فرآوری شده (روغن نخل، سویا)

مواد غذایی سرخ شده آماده

محصولات لبنی کامل

شیر قهوه و سایر نوشیدنی های حاوی کافئین

نوشابه و سودا

همبرگر، پیتزا، هات داگ

نان و شیرینی های آماده یخچالی

غذای کنسروی و فرآوری شده

شکر تصفیه شده

نوشیدنی های الکلی

پاکسازی کبد و سم‌زدایی از خون با مصرف زرشک

زرشک علاوه بر مصارف خوراکی و غذایی، دارای خواص درمانی متعددی از جمله تقویت‌کننده، ضدعفونی‌کننده، صفراآور، پاکسازی‌کننده و سم‌زدایی از خون است. در مطالعات جدید ثابت شده است که زرشک به علت داشتن آلکالوئیدی به نام بربرین، اثرات آنتی‌بیوتیکی برای باکتری‌ها دارد؛ همچنین سولفات موجود در این گیاه علیه سیستم‌های توموری قابل استفاده است.

برگ‌های گیاه زرشک سرشار از ویتامین C است و خاصیت داروی ملین را دارد. همچنین میوه‌های آن، ادرارآور و خلط‌آور است و برای خوشبو شدن دهان نیز استفاده می‌شود. پوسته، ریشه و ساقه این گیاه تقویت‌کننده، ضدعفونی‌کننده، صفراآور، مدر و ملین است.

کارشناس گیاهان دارویی تاکید دارند که کبد مسئول سم‌زدایی و پاک کردن مواد مضر از بدن و تولید صفرا است که برای هضم چربی حیاتی است و مصرف زرشک موجب پاکسازی کبد شده، خون را سم‌زدایی می‌کند؛ همچنین بربرین موجود در زرشک به ترشح صفرا در کبد کمک کرده و به عنوان ملین خفیف عمل می‌کند و فرایندهای گوارشی را بهبود می‌دهد. میوه زرشک در درمان ناراحتی‌های کلیوی و تب‌های عفونی استفاده می‌شود و جوشانده ریشه زرشک برای شستشوی زخم‌هایی که دیر خوب می شود، کاربرد دارد.

غرغره جوشانده زرشک موجب تقویت لثه‌ها شده و شستشوی صورت با جوشانده زرشک موجب بهبودی و رفع دانه‌های زیر جلدی پوست می‌شود. زنان باردار به دلیل برخی مشکلات مانند برخی موارد سقط جنین از مصرف زرشک خودداری کنند. همچنین بیماران دیابتی نباید داروهای خاص خود را با زرشک ترکیب کنند.

شش توصیه مهم برای پاکسازی کبد

۱- مواد غذایی سمی را از رژیم غذایی خود حذف کنید

اگر در رژیم غذایی خود میزان بالایی از غذاهای فرآوری‌شده استفاده می‌کنید، باید بدانید که خطرات جدی سلامت کبد شما را تهدید می‌کنند. شکرهای تصفیه‌شده، روغن‌های هیدروژنه، مواد غذایی فرآوری شده و انواع سوسیس و کالباس‌ها، همگی دارای مواد سمی مضر هستند. روغن‌های هیدروژنه، معمولاً به عنوان چربی‌های ترانس شناخته می‌شوند و دارای سطوح بالایی از چربی‌های اشباع‌شده هستند.

به طور کلی در ساختار شیمیایی روغن به منظور افزایش طول عمر مفید، تغییراتی ایجاد می‌کنند. اغلب چربی‌های ترانس، به صورت مصنوعی است و هنگامی که تولیدکنندگان روغن‌های مایع را به روغن‌های جامد تبدیل می‌کنند، تشکیل می‌شود. مصرف آنها به میزان چشم‌گیری خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا ۲۵ درصد یا بیشتر افزایش می‌دهد. علاوه بر تمامی موارد گفته‌شده، اعتقادها بر این است که چربی‌های ترانس سبب بروز مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن و همچنین نشانه‌هایی از التهاب در سراسر بدن می‌شود.

نیترات و نیتریت معمولاً در مواد غذایی فرآوری شده، فست فودها و انواع سوسیس و کالباس‌ها یافت می‌شود و به طور جدی سلامت افراد را تهدید می‌کنند. این مواد شیمیایی برای حفظ رنگ، افزایش طول عمر مواد غذایی و مهار رشد باکتری‌ها اضافه می‌شود. بهتر است این غذاها را بلا فاصله با انتخابی سالم‌تر جایگزین کنید؛ غذاهای سالم عطر و طعم خوبی دارند و با کمی خلاقیت می‌توانید برای خانواده خوراکی سالم فراهم کنید.

یک تکه مرغ طبخ‌شده، جایگزین مناسبی برای سوسیس کالباس‌ها است و می‌تواند به عنوان یک میان وعده یا تغذیه کودکان در مدرسه مصرف شود. چیپس و پفک یا دیگر فرآورده‌های فرآوری شده را نیز با میوه‌های تازه، هویج، آجیل و گرانولاهای خانگی جایگزین کنید.

۲ - نوشیدن آب سبزیجات خام

نوشیدن آب تمامی سبزیجات خام جهت پاکسازی کبد می‌تواند امری غیر ممکن باشد. با این حال، جالب است که بدانید، با نوشیدن آب سبزیجات مختلف خام می‌توانید میزان مورد نیاز را دریافت کنید. با وجود اختلال در عملکرد کبد، نوشیدن آب سبزیجات مفید است و می‌تواند سبب هضم آسان‌تر و جذب بهتر مواد غذایی شود.

سبزیجات مناسب برای پاکسازی کبد عبارتند از: کلم برگ، گل‌کلم و کلم‌بروکلی. در صورتی که مزه این سبزیجات را دوست ندارید، می‌توانید دیگر صیفی‌جات از جمله هویج، خیار، چغندر و سبزی را به نوشیدنی خود اضافه کنید.

همه این سبزیجات به کاهش سطح اسید در بدن کمک می‌کنند و سبب ایجاد تعادل در pH می‌شود. اضافه کردن سبزیجاتی نظیر جعفری، نعناع و دیگر سبزیجات مورد علاقه خود به ترکیبات این نوشیدنی، عطر و طعمی فوق العاده به آن ببخشید.

هویج تازه جهت پاکسازی کبد ضروری است. بتا کارتن هویج در کبد به ویتامین A تبدیل می‌شود و به کاهش سموم بدن کمک می‌کنند. فیبر بالای موجود در سبزیجات سبب می‌شود که حذف سموم از بدن به خوبی انجام بگیرد و در نتیجه دستگاه گوارشی سالم داشته باشید.

۳ - مواد غذایی غنی از پتاسیم مصرف کنید

آیا به شما تا به حال توصیه شده چهار هزار و ۷۰۰ میلی گرم پتاسیم در روز مصرف کنید؟ احتمالاً نه. مواد غذایی سرشار از پتاسیم علاوه بر پاکسازی کبد، بلکه به کاهش فشار خون سیستولیک، کلسترول و حفظ سلامت قلب کمک بسیاری می‌کنند. اگر در مصرف مکمل‌های پتاسیم دچار شک شده اید، بهتر است این مواد غذایی را به رژیم خود اضافه کنید:

سیب زمینی شیرین

جالب است بدانید این موز نیست که سرشار از پتاسیم است، بلکه سیب زمینی شیرین است. یک وعده سیب زمینی شیرین حاوی ۷۰۰ میلی گرم پتاسیم است بدون در نظر گرفتن فیبر بالا و بتا کاروتن. سیب زمینی شیرین تنها ۱۳۱ کالری دارد، با این حال غنی از ویتامین B۶، C، D، منیزیم و آهن است. در حالی که به طور طبیعی شیرین است، قندهای موجود در آن به آرامی از طریق کبد وارد جریان خون می‌شوند بدون اینکه باعث افزایش قند خون شوند.

سس گوجه فرنگی

پتاسیم و دیگر مواد مغذی به میزان قابل توجهی در گوجه فرنگی یافت می‌شود. به عنوان مثال، یک فنجان پوره گوجه فرنگی حاوی ۱.۰۶۵ میلی گرم پتاسیم است، اما یک فنجان گوجه فرنگی تازه تنها حاوی ۴۰۰ میلی گرم است. هنگام انتخاب سس، چاشنی و یا پوره گوجه فرنگی مطمئن شوید که از گوجه فرنگی‌های آلی ساخته شده باشد.

برگ چغندر و اسفناج

یک فنجان برگ چغندر حاوی بیش از یکهزار و ۳۰۰ میلی گرم پتاسیم است. برگ چغندر تازه را به دستور پخت غذا و رژیم غذایی خود اضافه کنید. همچنین به طور طبیعی عملکرد کیسه صفرا را بهبود می‌بخشد. اسفناج تازه یک منبع فوق العاده پتاسیم است که یک وعده آن می‌تواند حاوی ۸۴۰ میلی گرم باشد.

لوبیا

تمامی لوبیاها سرشار از پتاسیم، فیبر و پروتئین هستند. می‌توانید از میل کردن آن‌ها به همراه کرفس و هویج لذت ببرید!

موز

این میوه شیرین و خوش طعم دارای ۴۷۰ میلی گرم پتاسیم است که به هضم و حذف سموم و فلزات سنگین بدن کمک بسیاری می‌کند و در پاکسازی کبد نقشی اساسی را ایفا می‌کند. توجه داشته باشید که اگر میزان پتاسیم در بدن شما بالا است، باید در مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم محتاط باشید.

قهوه

قهوه به یبوست، کاهش خستگی و سم‌زدایی کمک فراوانی می‌کند. قهوه ارگانیک در روده شما حفظ می‌شود، به این معنا که مایعات بتوانند از طریق دیواره روده وارد کبد شوند. این اثر تحریک‌کننده، میزان زردآب (صفرا) را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند که هر دو، کیسه صفرا و کبد از تمامی سموم شیمیایی پاک شوند.

شیره گل خار

این گیاه به عنوان یک سم‌زدای فوق‌العاده شناخته می‌شود که برای پاکسازی کبد موردی مناسب است. شیره گل خار در از بین بردن فلزات سنگین، داروهای سمی، آلاینده‌های محیط زیستی و الکل بسیار مفید عمل می‌کند. علاوه بر اینها به کاهش اثرات منفی ناشی از شیمی درمانی و اشعه کمک می‌کند. مواد تشکیل دهنده این گیاه سبب تقویت دیواره سلولی کبد و حتی ترمیم آن می‌شود.

زردچوبه

زردچوبه دردهای مفصلی را کاهش می‌دهد؛ عمل هضم را آسان؛ ضد افسردگی موثر و به حفظ تعادل قند خون کمک می‌کند بافت‌های سالم کبد و متابولیسم را تقویت می‌کند. در حال حاضر محققان در حال انجام مطالعاتی جدید برای یافتن دیگر خواص آن در درمان دیگر بیماری‌ها هستند که از جمله می‌توان به بیماری آلزایمر، سرطان، افسردگی، سلامت پستان، سلامت پروستات و دردهای مزمن اشاره کرد.

ریشه قاصدک

این گل به همراه ریشه‌اش سرشار از مواد مغذی، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. ریشه گل قاصدک دارای یک اثر طبیعی ادرار آور است که اجازه می‌دهد کبد شما سریعتر سموم را از بین ببرد. همچنین سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، میزان قند خون و ناراحتی‌های گوارشی را نیز کاهش می‌دهد.

خوردن جگر گاو یا قرص (beef liver tablets)

کبد یک گاو جوان سالم که چمن تغذیه کرده باشد، می‌تواند غنی از ویتامین A ،B، اسید فولیک، آهن، مس، روی و کروم باشد. کبد یا جگر یکی از مغذی‌ترین غذاهایی است که می‌توانید مصرف کنید. اگر نمی‌توانید بخورید یا دوست ندارید، بهتر است قرص‌های beef liver tablets را مصرف کنید.

شناخت ۹ غذا برای پاکسازی کبد

با این حال لیستی از غذاهای گیاهی وجود دارد که مصرف روزانه آن‌ها به سم‌زدایی موثر از کبد کمک می‌کند که عبارتند از:

چغندر و هویج: هویج حاوی گلوتاتیون است، پروتئینی که به سم‌زدایی از کبد کمک می‌کند. گلوتاتیون یک مولکول ساده است که به طور طبیعی در بدن ساخته می‌شود. از آنجا که بدن مداوم در معرض مواد شیمیایی محیطی قرار دارد، مهم است که مواد غذایی حاوی گلوتاتیون را روزانه مصرف کنید. هویج و چغندر هردو حاوی فلاونوئیدها و بتاکاروتن بسیار بالا است. خوردن هویج و چغندر به تحریک و بهبود کلی عملکرد کبد کمک می‌کند.

گریپ فروت: یکی دیگر از منابع گلوتاتیون است. این میوه همچنین غنی از ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها است که تمیزکننده‌های قدرتمند کبد محسوب می‌شود. گریپ فروت شامل ترکیباتی است که در ساخت آنزیم‌های موثر در سم‌زدایی کبد کمک کننده است.

سیر: حاوی ترکیبات متعددی است که آنزیم‌های کبدی را برای پاک کردن سموم بدن فعال می‌کند. دو ماده مغذی قدرتمند موجود در سیر آلیسین و سلنیوم هستند که در محافظت از کبد و سم‌زدایی از بدن نقش موثر دارند.

چای سبز: حاوی کاتچین است؛ آنتی اکسیدانی گیاهی که ثابت شده منجر به از بین بردن تجمع چربی در کبد می‌شود و از همه مهمتر، عملکرد کبد را تقویت می‌کند. چای سبز همچنین در حفاظت از کبد در برابر سموم موثر است.

گردو: گردو حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا سه و گلوتاتیون است که به پاک کردن کبد کمک می‌کند و به ویژه برای حذف آمونیاک از بدن موثر است. گردو به افزایش اکسیژن خون کمک می‌کند.

آرتیشو: آرتیشو یا همان کنگر فرنگی باعث تحریک ترشح صفرا می‌شود و به این ترتیب به دفع توکسین‌ها یا همان سموم انباشته شده در کبد کمک می‌کند. ماده موثره موجود در آرتیشو مانع انباشته شدن چربی در سلول‌های کبدی می‌شود.

آووکادو: غنی از گلوتاتیون است و مطالعات نشان داده خوردن یک تا دو عدد از آن در هفته آسیب‌های کبدی را تعمیر می‌کند.

گوجه فرنگی: گوجه فرنگی علاوه بر گلوتاتیون، دارای لیکوپن است که موجب تصفیه کبد و مقاومت بدن در برابر سرطان می‌شود.

روغن زیتون و آب لیمو: مخلوط یک قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق غذاخوری آب لیمو با معده خالی قبل از صبحانه توصیه می‌شود. روغن زیتون دارای اثرات آنتی اکسیدانی است و توانایی تنظیم کار سلول کبد برای سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن را دارد. تحقیقات جدید توسط دانشمندان هندی نشان داد که هسپریدین (بیوفلاونوئید موجود در لیمو) برای محافظت از کبد خوب است یعنی از ورود مواد سمی به کبد جلوگیری می کند.