۰ نفر

ادویه ای مخصوص برای کاهش کلسترول بالا با طب سنتی

۶ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۸
کد خبر: 648408
ادویه ای مخصوص برای کاهش کلسترول بالا با طب سنتی

آمار نشان می‌دهد که در ایران حدود 20 تا 25 درصد افراد درگیر اختلالات چربی خون و کلسترول بالا هستند. سطح بالای کلسترول خون می‌تواند منجر به تَصَلُّبِ شَرایین یا سختاک سرخرگ‌ها (atherosclerosis) شود. در این بیماری پلاک‌ها بر دیواره رگ‌ها رسوب می‌کنند و باعث بسته شدن مسیر و اختلال در جریان خون می‌شوند.

کاهش کلسترول خون با ادویه هایی مفید و پر کاربرد

به گزارش اقتصاد آنلاین، گرفتگی رگ‌ها می‌تواند باعث بروز حمله‌های آنژین و احساس درد در ناحیه قفسه سینه شود. انفارکتوس میوکارد (myocardial infarction) نیز می‌تواند در نتیجه گرفتگی رگ‌ها رخ دهد. این مشکل در نتیجه انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل‌برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) ایجاد می‌شود که علت اصلی آن از بین‌ رفتن جریان خون است.

همان‌طور که می‌دانیم دو نوع کلسترول وجود دارد، کلسترول خوب (HDL cholesterol) و کلسترول بد (LDL cholesterol). سطح بالای کلسترول بد می‌تواند به میزان قابل‌توجهی خطر تصلب شرایین، حمله قلبی و سکته قلبی را افزایش دهد. معمولاً به افرادی که دچار مشکل کلسترول بالای خون هستند، توصیه می‌شود که از یک رژیم غذایی استفاده کنند که سطح کلسترول و چربی اشباع شده آن پایین باشد و مرتباً ورزش کنند. اما غذاهایی هم وجود دارد که کاهش‌دهنده میزان کلسترول بد خون هستند، بخصوص ادویه‌ها در این زمینه بسیار توصیه شده‌اند.

ادویه‌های مؤثر در کاهش میزان کلسترول خون

به‌منظور کاهش کلسترول بد خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی، از قدیم‌الایام استفاده از ادویه‌های زیر توصیه شده است و پژوهش‌های علمی جدید نیز اثربخشی این ادویه‌ها را تایید می‌کند.

دارچین

دارچین سطح قند خون را تنظیم و تثبیت می‌کند.

مصرف دارچین در تثبیت سطح قند خون بسیار مؤثر است و به همین دلیل استفاده از آن برای درمان دیابت توصیه می‌شود. در یک پژوهش که بر روی افراد مبتلا به دیابت انجام شده است، مشخص شده که خوردن فقط دو قاشق چایخوری دارچین در روز، علاوه بر اینکه قند خون را پایین می‌آورد، باعث کاهش سطح کلسترول بد خون و تری گلیسیرید هم می‌شود.

دارچین حاوی مواد ضدالتهاب است و در تسکین درد و گرفتگی ماهیچه‌ها و مفاصل مؤثر است. این ادویه همچنین التهاب رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و از بروز تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.

می‌توانید دارچین را به آبمیوه، ماست، چای و حتی قهوه اضافه کنید و از خواص دارویی بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

زنجبیل

زنجبیل یک ادویه ضدالتهاب قوی است.

زنجبیل ادویه‌ای ضدالتهاب است و به همین دلیل می‌تواند در کاهش کلسترول بد خون شما مؤثر باشد. این ادویه آنزیمی را در بدن فعال می‌کند که به مصرف سریع کلسترول توسط سلول‌های بدن می‌انجامد و در نتیجه کاهش کلسترول خون را به دنبال دارد.

زنجبیل را می‌توانید در تهیه نان، سوپ، مرغ و ماهی استفاده کنید. از این ادویه خوش طعم در چای و نوشیدنی‌های دیگر نیز به‌وفور استفاده می‌شود.

دانه کتان

دانه کتان سرشار از امگا 3 است و کلسترول خوب خون را بالا می‌برد.

دانه کتان با دارا بودن مقادیر ارزشمندی از امگا3، می‌تواند سطح کلسترول خوب خون را افزایش دهد و با بهبود بخشیدن به قابلیت ارتجاعی رگ‌ها، می‌تواند به تسهیل جریان خون کمک کند. دانه کتان در حفظ سلامت مغز و ریه ها نیز بسیار موثر است.

می‌توانید دانه کتان را به نان اضافه کنید، یا اینکه کوبیده آن را در سوپ، سالاد، ماست و حتی آبمیوه مصرف کنید.

سیر

سیر به کاهش تجمع کلسترول کمک می‌کند.

سیر که یک آنتی‌بیوتیک طبیعی است، می‌تواند سرعت تجمع کلسترول در رگ‌ها را کاهش دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سیر با  کاهش دادن میزان کلسترول و تری گلیسرید در خون، به جلوگیری از رسوب پلاک در رگ‌های خونی کمک می‌کند و در نتیجه، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. همچنین، مصرف سیر می‌تواند در کنترل فشارخون نیز بسیار مؤثر باشد.

می‌توانید سیر تازه یا پودر آن را در سالاد یا انواع غذاهای گرم استفاده کنید.

زردچوبه

زردچوبه یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است.

زردچوبه قدرت آنتی‌اکسیدانی بسیار زیادی دارد و از پیر شدن سلول‌ها جلوگیری می‌کند. این ادویه به کاهش کلسترول بد خون نیز کمک می‌کند و علاوه بر این موارد، ضدویروس و ضدالتهاب نیز هست.

زردچوبه می‌تواند در هر غذایی استفاده شود. شما می‌توانید آن را به سوپ، برنج، خورش و هر غذای دیگری اضافه کنید. این ادویه علاوه بر اینکه رنگ غذای شما را بهتر می‌کند، برای سلامت شما نیز بسیار مفید است.

فلفل قرمز

فلفل قرمز سوخت چربی را تسریع می‌کند.

فلفل قرمز نه‌تنها طعم آتشینی به غذای شما می‌دهد، بلکه متابولیسم بدن شما را نیز افزایش می‌دهد و به سوختن سریع‌تر چربی‌ها کمک می‌کند. یافته‌های یک پژوهش علمی نشان می‌دهد که افرادی که در یک وعده غذایی، از پیش غذایی حاوی فلفل قرمز استفاده کرده‌اند، 15% کمتر از حد معمول غذا خورده‌اند. این ادویه کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند. فلفل قرمز همچنین برای تسکین سردرد، آرتروز (ورم مفاصل) و درد مفاصل مفید است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

فلفل قرمز را می‌توانید به خورش، سوپ، تخم‌مرغ، سالاد و بسیاری غذاهای دیگر اضافه کنید.

سخن آخر

امروزه، افزایش کلسترول بد خون مشکلی است که همه جوامع با آن درگیر هستند. در صورت کنترل نشدن، کلسترول بد خون می‌تواند به بیماری‌های قلبی و عروقی متعددی منجر شود. اما برای حل این مشکل، همیشه نیاز نیست که داروهای شیمیایی مصرف شوند. ادویه‌های زیادی وجود دارد که به کاهش کلسترول بد خون و سلامت قلب ما کمک می‌کنند. دارچین، زنجبیل، دانه کتان، زردچوبه، سیر و فلفل قرمز از جمله ادویه‌های جادویی هستند که علاوه بر اینکه غذای ما را خوش‌عطر و دلپذیر می‌کنند، بر کاهش کلسترول خون و سلامت قلب ما نیز تأثیر شگرفی دارند.