۰ نفر

دستشویی رفتن در روز چند بار باید باشد؟

۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۲۲:۴۳
کد خبر: 646644
دستشویی رفتن در روز چند بار باید باشد؟

حرکات روده ای برای زندگی ضروری می باشند. اما تعداد دفعات آن در بین افراد مختلف، متفاوت می باشد. برخی از عوامل مثل: رژیم غذایی، سن و... بر تعداد دفعات دفع مزاج تاثیر می گذارد.

آیا عادی هستید؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، حرکات روده ای برای زندگی ضروری می باشند. این حرکات به شما اجازه می دهند تا ضایعات رژیم غذایی خود را از طریق روده ها دفع نمایید. با وجود اینکه این روند در تمامی افراد وجود دارد اما تعداد دفعات آن در بین افراد مختلف، متفاوت می باشد. بعضی تحقیقات اشاره دارند که هر مقداری بین سه بار حرکات روده ای در روز تا سه بار در طول هفته می تواند عادی تلقی شود. گاهی اوقات یکپارچگی مدفوع یک فرد می تواند نشانه بسیار مهمتری نسبت به دفعات دفع برای سلامت روده ای فرد محسوب شود. با این وجود اگر فردی بسیار کم یا زیاد عمل دفع را انجام می دهد، هر دو حالت می توانند نشان دهنده وجود مشکلات سلامتی جدی باشند.

چند بار باید در روز دفع مدفوع داشته باشید؟

هیچ مقدار تایید شده برای تعداد دفعات دفع مدفوع یک فرد سالم وجود ندارد. به عنوان یک قانون کلی، مدفوع کردن از سه بار در روز تا سه بار در هفته عادی می باشد. اکثر افراد دارای الگوی روده ای منظمی می باشند: آنها تعداد دفعات دفع مدفوع ثابتی داشته و معمولاً در ساعت مشابهی در روز این عمل روی می دهد. بر اساس یک نظر سنجی با بیش از 2000 شرکت کننده توسط Healthline، پاسخ دهندگان الگوهای روده ای زیر را گزارش نمودند:

تقریباً 50 درصد افراد یک بار در روز دفع مدفوع داشتند. 28 درصد نیز دو بار دفع مدفوع را گزارش داده اند. تنها 5.6 درصد گزارش داده اند که تنها یک یا دو بار در هفته عمل دفع داشته اند.

بیشتر پاسخ دهندگان (61.3 درصد) گزارش داده اند که به طور متوسط حرکات روده ای آنان در هنگام صبح بوده است. 22 درصد دیگر گزارش آن را در هنگام عصر داده اند و تنها 2.6 درصد از افراد این موضوع را در اواخر شب گزارش نموده اند.

تقریباً 31 درصد از پاسخ دهندگان گزارش داده اند که پیوستگی مدفوع آنها به شکل سوسیس یا مار بوده و حالتی صاف و یکنواخت داشته است.

1. رژیم غذایی

فیبر محلول و غیر محلول به شکل دانه های کامل، سبزیجات و میوه ها می توانند توده مدفوع شما را افزایش داده و میزان حرکات روده ای را ارتقاء بخشند. اگر مقدار قابل توجهی از این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود ندارید، ممکن است دفع منظمی نداشته باشید. مایعات نیز مدفوع را نرم تر کرده و دفع آن را آسان تر می نمایند. به این دلیل است که توصیه می شود در صورت داشتن یبوست مداوم، بیشتر مایعات مصرف نمایید.

2. سن

هر چه پیرتر شوید، احتمال ابتلا به یبوست در شما بیشتر خواهد شد. این به دلیل یک سری عوامل مانند: کاهش حرکات معده ای که تحریک کننده هضم می باشند، کاهش تحرک بدنی و مصرف بیشتر داروهایی است که ممکن است سلامت روده ای را کند کنند.

3. سطح فعالیت

پریستالاسیس یا حرکات حلقوی در واقع حرکات درونی روده ای است که مواد غذایی هضم شده را به سمت جلو می راند تا به صورت مدفوع دفع شوند. شما می توانید به این حرکات با فعالیت های بدنی مانند راه رفتن یا انجام سایر فعالیت های بدنی کمک نمایید.

4. بیماری های مزمن یا حاد

بعضی بیماری های مزمن مانند: بیماری التهابی روده (که شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو) می توانند باعث افزایش دفعات حرکات روده ای و سپس بروز دوره های یبوست شوند. بیماری های حاد مانند: گاستروانتریت ویروسی (آنفولانزای شکمی) یا یک جراحت که نیازمند این باشد که شما داروهایی را مصرف کنید که فعالیت روده ها را کند می نمایند، می توانند الگوی حرکات روده ای شما را تغییر دهند.

در مورد حرکات عادی روده ای، پیوستگی مدفوع می تواند عاملی علاوه بر تعداد دفعات دفع باشد. مدفوع بایستی نرم بوده و دفع آن نسبتاً آسان باشد. مدفوع معمولاً بایستی شبیه مار یا سوسیس باشد زیرا این شبیه شکل داخلی روده می باشد. به طور کلی، مدفوع باید به دلیل شکسته شدن گلبول های قرمز خون در بدن، رنگ قهوه ای داشته باشد.

مدفوع شل یا آبکی می تواند نشان دهنده نوعی سوء هاضمه بوده و بیانگر این است که مدفوع بیش از حد سریع از درون روده ها عبور می کند و نمی تواند به صورت یک توده درآید. مشکل در این حالت افزایش تعداد دفعات دفع نمی باشد بلکه در اینجاست که بدن نمی تواند بدرستی مقدار زیادی از مواد مغذی را از مدفوع جذب کند. برعکس، مدفوعی که بیش از حد سفت باشد، به سختی دفع خواهد شد. این حالت می تواند مشکلاتی را در دفع ایجاد کرده و منجر به بروز بواسیر شود. این امر می تواند باعث انباشت مدفوع در روده ها گردد.

چه موقع باید در خصوص تعداد دفعات حرکات روده ای به پزشک مراجعه نمایید؟

به دلیل بیماری یا تغییرات در فعالیت بدنی یا رژیم غذایی، هر فردی ممکن است تغییر در حرکات روده ای را گاهی اوقات در زندگی تجربه نماید. با این وجود تغییراتی که بیش از یک هفته باقی بمانند ممکن است باعث بروز نگرانی شوند. همچنین علائمی وجود دارند که ممکن است نشان دهنده این باشند که شما بایستی به پزشک مراجعه نمایید که عبارتند از:

وجود خون در مدفوع که ممکن است به رنگ قرمز یا سیاه بوده و قوام قهوه شکل داشته باشد.

  • استفراغ خون، استفراغ با قوام قهوه شکل یا آنچه به نظر مدفوع برسد
  • عدم وجود هرگونه حرکات روده ای برای مدت بیش از سه روز
  • درد شدید و ضربان دار شکمی

اگر به طور مداوم مشکلاتی مانند یبوست یا اسهال دارید، به پزشک مراجعه نمایید. پزشک احتمالاً سابقه پزشکی شما را گرفته و داروهایی را که احیاناً مصرف می کنید، بررسی خواهد کرد تا مشخص شود که آیا هیچ کدام از آنها می توانند باعث بروز یبوست یا اسهال شده باشند یا خیر. همچنین پزشک ممکن است تغییراتی در روش زندگی یا رژیم غذایی را به شما توصیه نماید تا بتوانید نظم بیشتری در روند دفع مدفوع داشته باشید.