۰ نفر

خواص باورنکردنی آلبالو تازه و خشکه در بارداری، زیبایی و درمان

۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۴:۵۳
کد خبر: 644728
خواص باورنکردنی آلبالو تازه و خشکه در بارداری، زیبایی و درمان

خواص آلبالو بسیار زیاد است و هر فردی با توجه به شرایط جسمی و سنی خود می تواند از ین میوه ی خوش آب و رنگ به انواع مختلف مثلا به شکل مربا، خشک شده و حتی در غذاها استفاده کند.

آلبالو برای سلامت بدن و درمان بیماری ها خواص بسیار دارد

به گزارش اقتصاد آنلاین، خانم های باردار هم از خواص آلبالو البته با رعایت برخی ملاحظات می توانند بهره ببرند ولی در مصرف آن نباید زیاده روی کنند.

خواص آلبالو در بارداری به عنوان یک میوه ی خوش رنگ و لعاب بهاری و تابستانی بسیار زیاد است. در واقع مادر باردار می تواند با مصرف متعادل از آلبالوی تازه در میانه وعده های خود از فواید آن بهره ببرد. تانما در این مطلب ضمن بیان خواص آلبالو در بارداری، تأثیر مصرف آلبالو بر زایمان و جنین را نیز مطرح می کند؛

سرشار از آنتی اکسیدان

یکی از مهم ترین آنتی اکسیدان هایی که در آلبالو موجود هستند، آنتوسیانین است. این ترکیب قادر به جلوگیری از رشد سلول های سرطانی است. سایر آنتی اکسیدان های آلبالو نیز به طرق دیگر از جمله تنظیم فشار خون و بهبود گردش خود به سلامت بدن در بارداری کمک می کنند.

دیابت بارداری

آلبالو حاوی آنتوسیانین هایی است که سطح انسولین را در بدن افزایش می دهند. این ترکیبات همچنین سطح گلوکز خون را تتنظیم می کنند. این دو خاصیت، آلبالو را به یک گزینه ی ایده آل برای کمک به درمان دیابت بارداری تبدیل کرده است.

کاهش التهاب

بسیاری از زنان باردار، تورم را بدن خود تجربه می کنند که عمدتان به دلیل احتباس مایع و التهاب در بدن است. تحقیقات نشان داده اند که این التهاب می تواند رشد مغز جنین را با مشکل مواجه کند. بنابراین رژیم غذایی حاوی آلبالو و آنتی اکسیدان بالا می تواند به جلوگیری از این مشکل کمک کند.

درمان بی خوابی

آلبالو حاوی ملاتونین است، ماده ای که شما را به خواب می برد. در نتیجه خوردن آلبالو قبل از خواب می تواند کیفیت خواب در زنان باردار را بهبود بخشد.

استرس اکسیداتیو ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد، می تواند بر DNA و سلامت نوزاد شما اثرات منفی داشته باشد. با مصرف آلبالو، مقادیر زیادی آنتی اکسیدان وارد بدن شما می شود. آنتی اکسیدان ها به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کنند.

تأثیر مصرف آلبالو بر جنین

آلبالو حاوی مواد فلانوئیدی است. این مواد گردش خون بهبود می بخشند و از لخته شدن خون جلوگیری می کنند. با بهبود گردش خون مادر مواد غذایی بیشتری به جنین می رسد و رشد آن تقویت می شود.

آلبالو میوه ای کاملا ایمن در بارداری است، اما نباید در مصرف این میوه خوشمزه زیاده روی کنید. به دلیل وجود سوربیتول، الکل شکر در آلبالو، مصرف مقادیر زیاد این میوه می تواند شما را دچار دل درد ، نفخ و اسهال کند.

تداخل دارویی

آلبالو همچنین حاوی کورستین، یک ترکیب گیاهی، است که احتمال دارد با دارو های خاصی به خصوص رقیق کننده های خون، تداخل داشته باشد. بنابراین اگر داروی خاصی در بارداری مصرف می کنید، قبل از اضافه کردن آلبالو به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

هشدار به بیماران کلیوی!

بیماران کلیوی با احتیاط آلبالو بخورند . افرادی که از بیماری کلیوی رنج می برند و باید از یک رژیم غذایی کم پتاسیم پیروی کنند، توصیه می شود در مصرف میوه هایی مانند آلبالو جانب احتیاط را رعایت کنند و از زیاده روی در خوردن این میوه بپرهیزند.

تشدید ورم معده

کسانی که ورم روده دارند چون آلبالو ترش است و سلولز دارد دیر هضم می شود. کسانی که از معده یا روده ها علیل هستند می توانند آلبالوی پخته را به صورت کمپوت یا مربا مصرف کنند، البته در این موارد آلبالو چون پخته می شود، قسمتی از مواد حیاتی خصوصا ویتامین های خود را از دست می دهد ولی به آسانی هضم می شود.با وجود این بعضی از کسانی که از جهت معده و یا روده ها علیل هستند، می توانند هضم آلبالو را تحمل کنند به شرطی که صبح ناشتا به مقدار کم آن هم کاملا رسیده باشد، مصرف کنند.

افراد چاق

اشخاصی که چاق هستند نباید آلبالو را به عنوان دسر یا غذای اضافی علاوه بر غذاهای مخصوص رژیم خود مصرف کنند ولی به عنوان یک غذای اصلی می توانند آلبالو مصرف نمایند زیرا آلبالو دارای کالری کمی است و شیپور اشتهای کاذب را خفه می کند!

اگر می توانید آلبالوی ارگانیک بخرید گروه تحقیق محیط در لیست 2300 موادغذایی خود آلبالو را جزء 12 ماده غذایی آورده که از همه بیش تر مواد آفت کش در آن انباشته شده است.

یادتان باشد آلبالو هر چه قرمزتر باشد برایتان بهتر است.

آلبالویی برای خوردن خوب است که رسیده و تازه باشد؛ علامت رسیدگی آن رنگ آن است که کاملا قرمز و درخشان باشد.

از آلبالویی که رنگ آن کاملا قرمز نشده است و دارای گوشتی سفت است دوری کنید زیرا مصرف آن سوء هضم می آورد و کار روده ها را مختل می کند.

آلبالو وقتی تیره رنگ است و دارای لکه های قهوه ای است کهنه شده و رو به فساد گذاشته است.

گاهی میوه فروشان برای اینکه آلبالو را خوش منظره سازند به آن آب می زنند این کار زود آلبالو را خراب می کند و آماده می سازد که زودتر فاسد شود.

میزان مصرف آلبالو در بارداری

با وجود اینکه خواص آلبالو در بارداری فراوان است اما چون طبع میوه آلبالو چون سرد است ممکن است مصرف آن در فرد مشکلات گوارشی ایجاد کند. به خصوص فرد باردار به دلیل آسیب پذیری بیشتر ممکن است به مشکلات گوارشی شدیدی مبتلا شود. از طرفی در ۳ ماهه اول بارداری خانم های باردار با ویار مواجه هستند و معمولا در این ۳ ماهه تمایل خاصی به خوردن میوه خاصی دارند. این مشکلی است که به دلیل متابولیسم بدن و تغییراتی که در فرد باردار به وجود می آید ممکن است اتفاق بیفتد.

بنابراین ممکن است میوه خاصی را بیش ار حد طبیعی مصرف کنند و این مصرف بیش از حد مشکلاتی در دستگاه گوارش و سیستم متابولیک فرد به وجود می آورد. توصیه ما به خانم های باردار این است از خوردن یک میوه خاص به شکل زیاد خودداری کنند و همانطور که گفتیم از تمام میوه ها ۵ تا ۷ نوبت طی روز در تمام وعده های صبحانه، ناهار و شام مصرف کنند.

بهترین زمان مصرف آلبالو در بارداری

وقتی آلبالو خوردید روی آن آب نخورید، مایعات به طور کلی روی میوه ها آن را «باد کرده» می کند و این وضع برای دستگاه هاضمه خطرات جدی در بر دارد.

در فاصله غذاهای اصلی می توانید آلبالو را بخورید زیرا خیلی زود هضم می شود.

یک مرتبه مقدار زیادی آلبالو نخورید بلکه به مقدار کم بخورید و در موقع خوردن هم خوب آن را بجوید.

دسر آلبالو

آلبالوی منجمد هم ارزش غذایی تقریبا برابر با آلبالوی تازه دارد. بنابراین یک پاکت آلبالوی تازه خریده و در فریزر گذاشته و برای غذاها با ماست استفاده کنید. همچنین می توانید دسر خوشمزه ای با آلبالوی قرمز ارگانیک فریزیری و شیر با ماست درست می کنید. شیر یا ماست را وقتی روی آلبالو منجمد ریختید. نیمه منجمد می شود و آن را می توان به جای بستنی خورد. این بستنی اسلحه خوبی برای مقابله با ویار است.

آب آلبالو

آب آلبالو هم گزینه خوب دیگری است. اگر آب آلبالوی ارگانیک خالص پیدا کردید، حتما بخرید البته کنستانتره (غلیظ شده) نباشد. چون هنگام کنستانتره شدن اغلب مواد مغذی محلول در آب خود را موقع فراوری از دست می دهد.

غذاهای آلبالویی!

می توانید آلبالو را در کنار مرغ یا کباب که ترشی آن خوب است استفاده کنید. همچنین آن را می توان در سالاد پرتقال و بادام یا با برنج هم خورد یا این که چند تا از آن را در پودینگ شلتوک یا نان ریخته و به عنوان یک غذای خوشمزه میل کرد. در ضمن با اینکه هنگام پختن میوه ها مقداری از ویتامین C موجود در آنها کاهش می یابد، استفاده از این میوه در آلبالو پلو باعث افزایش ارزش غذایی برنج می شود و کاهش اشتها را نیز برای مصرف کننده به دنبال دارد.

مربای آلبالو

با آنکه تاکید همه متخصصان تغذیه بر این است که میوه ها به صورت تازه مصرف شوند و از آنها در تهیه مربا استفاده نشود، اما اگر به هر دلیلی قصد دارید از این میوه در تهیه مربا استفاده کنید، بهتر است مقدار کمی شکر به آن بیفزایید تا هم از ارزش غذایی آن کاسته نشود و هم بیش از اندازه انرژی به بدن نرساند.

آلبالوی خشک

میوه های خشک شده سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها هستند. طبق مطالعات این خوراکی ها به مدیریت و پیشگیری از دیابت کمک می کنند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند و سلامت متابولیکی بدن را بهبود می بخشند. آلبالو خشک باوجود محتوای بالای کربوهیدرات، میزان قند خون را بالا نمی برد، چرا که فیبر خوراکی، جذب قند را در جریان خون کاهش می دهد.

با اینکه خواص آلبالو خشک شده فراوان است اما اگر آلبالو خشک زیادی بخورید، ممکن است دچار دل درد شوید. کارشناسان اعتقاد دارند که مصرف بیش از حد آلبالو خشک در بارداری ممکن است باعث التهاب، یبوست و نفخ شود. همچنین ممکن است جذب مواد مغذی را کاهش دهد و به شما حس سیری کاذب بدهد و این چیزی نیست که برای سلامت شما و جنین مضر است. همچنین توجه داشته باشید که میوه های خشک ممکن است حاوی سولفیت باشند، برخی افراد به این ماده حساسیت دارند.

موارد منع مصرف آلبالو در بارداری

مصرف مقادیر متعادل آلبالو در دوره بارداری مفید بوده و مشکلی برای مادران باردار ایجاد نمی کند ولی بی خطر بودن دم کرده آلبالو و مصارف دیگر از این میوه به اثبات نرسیده است.

هسته آلبالو تلخ مزه است و حاوی ماده سمی است. بنابر این باید از مصرف آن اجتناب کرد و یا دقت کرد که ضمن آبگیری وارد آب میوه نشود.