۰ نفر

بالشی هوشمند که کیفیت خوابتان را می سنجد

۱۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۴۰
کد خبر: 641147
بالشی هوشمند که کیفیت خوابتان را می سنجد

محققان چینی برای بررسی خواب آسوده خصوصا در بیماران یک بالش هوشمند طراحی کرده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، نظارت نزدیک شبانه در یک آزمایشگاه پزشکی می‌تواند تصویر واضحی از کیفیت خواب ارائه دهد، و در حالی که دستگاه‌های ردیاب مچ‌بند راه‌حل مناسب‌تری برای افراد هستند، این دستگاه‌ها تقریباً سطح دقت یکسانی را ارائه نمی‌دهند. دانشمندان در چین یک بالش هوشمند طراحی کرده اند که ردیابی خواب طراحی شده است و کیفیت استراحت را از طریق حرکات سر کنترل می‌کند.

بالش هوشمند پیشرفته شده‌ی طرح قبلی دانشمندان در سیستم‌های نظارت بر خواب ناشی می‌شود که حرکت و برداشت انرژی را در طول شب از طریق نانو ژنراتور‌های تریبوالکتریک (TENG) دنبال می‌کنند.

این سیستم‌ها، که اصطکاک و انرژی مکانیکی را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند، به دلیل توانایی آن‌ها در مهار انرژی بدن متحرک، به عنوان پیشرفته‌ترین تحقیقات در حوزه‌ی گجت‌ها است.

در حوزه نظارت بر خواب، این ژنراتور‌ها به ماسک‌های چشم و ملحفه‌های تخت نیز راه پیدا کرده‌اند. با این حال، سازندگان بالش هوشمند، به دنبال راه حلی بودند که محدودیت کمتری داشته باشد و راحتی کاربر را به خطر نیندازد. این بالش دارای مجموعه‌ای از لایه‌های الکتریکی پلیمری منعطف و متخلخل است که با حرکت سر، جریان الکتریکی تولید می‌کند. این‌ها در بالای یک بالش معمولی قرار می‌گیرند و در پاسخ به مقدار فشار اعمال شده، ولتاژ ایجاد می‌کنند.

آزمایش نشان داد که بالش می‌تواند توزیع فشار سر غیر واقعی انسان را هنگام جابجایی موقعیت ردیابی کند.ضمنا آن قدر حساس است که حرکت انگشت را در حین ردیابی حروف ردیابی کند. در حالی که این بالش برای ردیابی کیفیت خواب طراحی شده است، دانشمندان تصور می‌کنند که بالش خودکار می‌تواند کاربرد‌های دیگری نیز پیدا کند، از جمله نظارت بر بیماران مبتلا به مشکلات گردنی یا عمل به عنوان یک سیستم هشدار اولیه برای افرادی که مستعد افتادن از تخت هستند.

این تحقیق در مجله ACS Applied Materials & Interfaces منتشر شد.