۰ نفر

رییس جامعه پزشکان داخلی ایران خبر داد؛

شیوع ویروس جدید با علایم گوارشی در کشور

۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۵۲
کد خبر: 640176
شیوع ویروس جدید با علایم گوارشی در کشور

رییس جامعه پزشکان داخلی ایران گفت: در پی شیوع یک ویروس جدید با علایم گوارشی، مراجعه مردم به مراکز درمانی افزایش یافته ولی این ویروس کرونا نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، ایرج خسرونیا افزود: یک ویروس جدید با علایم گوارشی شامل اسهال، بی حالی، دل درد و تب در کشور شیوع یافته است و فرد مبتلا ۲۴ ساعت این علایم را تجربه می‌کند و خود به خود درمان می‌شود.

وی اظهار داشت: البته افرادی که بیماری‌های خاص و زمینه‌ای ندارند، هنگامی که دچار این ویروس شدند می‌توانند آنتی بیوتیک مصرف کنند و اگر اسهال شدید است، چند روز غذاهای خانگی سالم مصرف کنند و جای نگرانی نیست زیرا این ویروس ۲۴ ساعت بعد از بدن خارج می‌شود.

این متخصص داخلی تصریح کرد: بیماران دیابتی، قلبی و عروقی و ریوی اگر به این ویروس مبتلا شدند باید سریع به پزشک مراجعه کرده و دارو را با نظارت پزشک مصرف کنند.

به گفته خسرونیا، بسیاری از مبتلایان، این ویروس را با کرونا اشتباه می‌گیرند، در حالی که علایم کرونا بسیار متفاوت بوده و فرد مبتلا باید پنج تا ۱۰ روز در قرنطینه باشد و تمام اصول بهداشت از جمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کند.

وی افزود: مصرف آب و سبزیجات در روزهای گرم سال برای بدن بسیار ضروری و مفید است، هنگام بروز اسهال، نوشیدن مایعات زیاد برای جلوگیری از کمبود آب بدن مهم است. آب و نوشیدنی‌های ورزشی (که جایگزین مواد معدنی از دست رفته به نام الکترولیت هستند) گزینه‌های خوبی هستند. کافئین و الکل می‌تواند کمبود آب بدن را تشدید کند.

خسرونیا تصریح کرد: در هوای گرم و هر زمان که بدن در حال تعریق است مانند ورزش کردن مصرف مایعات یاید افزایش یابد و سعی شود در روزهای گرم سال، غذاهای آماده و حاضری کمتر مصرف و بیشتر از غذاهای خانگی استفاده شود.

 دوم خرداد، ۴۹ نفر دارای علائم مسمومیت از خوابگاه دخترانه به یک مرکز درمانی مراجعه کردند که علت مراجعه آنها در بدو ورود مسمومیت عنوان شد اما سپس اعلام شد تعیین علت این اتفاق مستلزم انجام آزمایشات بیشتر است. این درحالی است که دکتر پرویز انصاری راد معاون دانشجویی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان علت ایجاد مشکل گوارشی برای این دانشجویان را مسمویت غذایی ندانسته و تاکید کرده بود: این موضوع ارتباطی به غذای خوابگاه نداشته است.

سوم خرداد نیز تعداد ۳۹ نفر از دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) با علت مشابه به مراکز درمانی ارجاع داده شدند که مدیر کل روابط عمومی دانشگاه امام صادق(ع) نیز تاکیدکرده است: مسمومیت دانشجویان با تایید پزشکان آلودگی ویروسی است.

در عین حال کمال حیدری  معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشتم خرداد در نشست خبری گفت: شایعه پراکنی نشود، ویروس جدید شیوع نیافته و هر سال با آغاز فصل گرما موارد ابتلا به مسمومیت غذایی زیاد است.