۰ نفر

نشانه ناراحتی قلبی و علامت تنظیم نبودن عملکرد قلب

۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۱۶
کد خبر: 638551
نشانه ناراحتی قلبی و علامت تنظیم نبودن عملکرد قلب

فکر می‌کنید اگر مشکلی در قلب شما رخ داده باشد، متوجه آن خواهید شد؟ یعنی اطلاعات کافی در زمینه مشکلات قلبی دارید؟ همانگونه که می‌دانید همه مشکلات قلبی با علائم واضح هشدار دهنده همراه نیستند.​

به گزارش اقتصاد آنلاین، همیشه درد شدید قفسه سینه که به دنبالش به زمین بیفتید، مانند آنچه در فیلم ها می بینید، اتفاق نمی افتد. برخی از علائم مشکل قلبی حتی در قفسه سینه هم ایجاد نمی شود. بنابراین تشخیص برای پزشک قلب آسان نیست.

وینسنت بوفالینو، سخنگوی انجمن قلب آمریکا، می گوید:

هرچه عوامل پرخطر بیشتری داشته باشید، امکان بروز مشکلات قلبی عروقی در شما بیشتر خواهد بود. عواملی چون سن بالای ۶۰ سال، اضافه وزن، دیابت، کلسترول بالا و فشار خون بالا از جمله آن‌ها هستند.

۱۱ علائم مشکل قلبی که نباید نادیده گرفته شوند

۱) ناراحتی قفسه سینه

این مورد رایج ترین نشانه وجود مشکل قلبی است. اگر شریان مسدود شده داشته باشید یا دچار سکته قلبی شوید، ممکن است در قفسه سینه خود احساس درد، گرفتگی یا فشار بکنید.

طبق گفته چمبرز، مدیر آزمایشگاه کاتترگذاری قلب در انستیتوی قلب و عروق ایالت پن در هرشی، توصیف افراد از این درد متفاوت است. بعضی از افراد معتقدند این درد مثل این است که فیلی روی آنها نشسته است و بعضی دیگر درد را سوزشی توصیف می کنند.

این احساس معمولاً بیش از چند دقیقه طول می کشد. همچنین ممکن است هنگام استراحت یا حین فعالیت بدنی اتفاق بیفتد. چمبرز معتقد است اگر درد مختصر است یا هنگام لمس و فشار بیشتر می شود، مشکل از قلب نیست. با این وجود باید توسط پزشک قلب و عروق معاینه شوید. اگر علائم شدید هستند و پس از چند دقیقه برطرف نشدند، باید با اورژانس یا ۱۱۵ تماس بگیرید.

همچنین به خاطر داشته باشید که مشکلات قلبی، حتی حمله قلبی، لزوما با درد قفسه سینه همراه نیست. این مورد به ویژه در میان زنان بسیار شایع است.

۲) حالت تهوع، سو هاضمه، سوزش سردل یا درد معده

برخی از افراد هنگام بروز مشکل قلبی حالت تهوع، سو هاضمه، سوزش سر دل یا درد معده دارند. برخی از افراد حتی ممکن است استفراغ کنند. طبق اطلاعات به دست آمده زنان بیشتر از مردان این نوع علائم را گزارش می کنند.

ناراحتی معده می تواند دلایل زیادی داشته باشد که هیچ ارتباطی با قلب ندارد. شاید این درد به خاطر غذایست که خورده اید. اما باید توجه کنید که می‌تواند از علائم حمله قلبی هم باشد. بنابراین اگر چنین احساسی دارید و در معرض ابتلا به مشکلات قلبی هستید، بهتر است با پزشک خود تماس بگیرید.

۳) درد گسترش یافته به سمت بازو

یکی دیگر از علائم رایج حمله قلبی دردی است که به سمت چپ بدن گسترش می یابد. طبق تجربیات چمبرز، این درد تقریباً همیشه از سینه شروع شده و به سمت خارج حرکت می کند. اما برخی از بیماران ​​عمدتاً در ناحیه بازو درد دارند که این خود نشان دهنده حملات قلبی است.

۴) احساس گیجی یا سبکی سر

در بسیاری از مواقع احساس گیجی باعث از دست دادن لحظه ای تعادل یا احساس ضعف می شود. البته این اتفاق گاهی به علت نخوردن غذا یا نوشیدنی کافی یا برخواستن از جای خود به طور ناگهانی می باشد.

اما اگر همراه با سبکی سر، احساس ناپایداری، ناراحتی قفسه سینه یا تنگی نفس است، بلافاصله باید با پزشک تماس بگیرید. این عارضه می تواند به این معنی باشد که فشار خون شما کاهش یافته است. از این رو قلب قادر به پمپاژ موثر خون نیست.

۵) درد گلو یا فک

معمولا درد گلو یا فک مربوط به قلب نیست. به احتمال زیاد، علت آن اختلال ماهیچه ای، سرماخوردگی یا مشکل سینوسی است. اما اگر در مرکز قفسه سینه خود نیز حس درد یا فشاری دارید که به داخل گلو یا فک گسترش یافته است، می تواند نشانه حمله قلبی باشد. در چنین شرایطی بهتر است برای اطمینان با ۱۱۵ تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.

۶) خستگی زودرس

اگر بعد از انجام کاری که در گذشته مشکلی برای انجام آن نداشتید، مانند بالا رفتن از پله ها یا حمل مواد غذایی از ماشین به منزل، ناگهان احساس خستگی یا کوفتگی کردید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

این نوع تغییرات قابل توجه برای پزشکان بسیار مهم‌تر از هر گونه دردی است که ممکن است بیمار احساس کند. خستگی مفرط یا ضعف غیرقابل توجیه، گاهی اوقات به مدت چند روز، می تواند یکی از علائم مشکل قلبی باشد. این نشانه به ویژه در خانم‌ها بسیار شایع است.

۷) خروپف

این که هنگام چرت زدن کمی خرخر کنید، طبیعی است. اما خروپف غیرمعمول با صدای بلندی که به نظر می رسد در حال نفس نفس زدن یا خفه شدن هستید، می تواند نشانه ای از آپنه خواب باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که هنگام خواب تنفس شما چند بار به مدت کوتاهی قطع می شود. این امر باعث می‌‌شود که به بار قلب اضافه شود.

در چنین شرایطی پزشک بررسی می کند که آیا شما به مطالعه خواب نیاز دارید یا خیر. در صورت داشتن این مشکل، ممکن است برای روان کردن تنفس هنگام خواب به دستگاه کمک تنفسی CPAP نیاز داشته باشید.

۸) تعریق

عرق سرد اگر بدون هیچ دلیل مشخصی اتفاق بیفتد، می تواند نشانه حمله قلبی باشد. اگر عرق سرد در کنار هر یک از علائم دیگر رخ داد، باید با ۱۱۵ تماس بگیرید تا بلافاصله به بیمارستان منتقل شوید. بهتر است تا قبل از روشن شدن موضوع نیز از رانندگی بپرهیزید.

۹) سرفه‌های ادامه دار

در بیشتر مواقع سرفه‌های ادامه دار نشانه ناراحتی قلبی نیست. اما اگر بیماری قلبی دارید یا می دانید در معرض خطر ابتلا به آن هستید، بهتر است همه احتمالات را در نظر بگیرید.

سرفه‌های طولانی مدت همراه با خلط سفید یا صورتی می تواند نشانه نارسایی قلبی باشد. این عارضه زمانی اتفاق می افتد که قلب در تامین نیازهای بدن ناتوان است و درنتیجه خون به داخل ریه ها نشت می کند.

۱۰) تورم مچ پا

تورم پا و مچ پا نشانه‌ای از عدم پمپاژ خون به طور موثر است. زیرا وقتی قلب نتواند خون را به درستی پمپاژ کند، خون در وریدها انباشته شده و تورم ایجاد می شود. نارسایی قلبی دفع آب و سدیم توسط کلیه ها را نیز مختل کرده و موجب تورم شکمی می شود.

۱۱) ضربان قلب نامنظم

این که در موقعیت‌های هیجان انگیز یا استرس‌زا ضربان قلب افزایش یابد، کاملا طبیعی است. اما اگر احساس کنید این افزایش ضربان عادی نیست و اکثر اوقات اتفاق می افتد، بهتر است موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

هر چند در بیشتر موارد، این امر ناشی از یک رفتار اشتباه مانند مصرف کافئین زیاد یا خواب ناکافی است و به سادگی می‌تواند کنترل شود. اما گاهی اوقات، می تواند وضعیتی به نام فیبریلاسیون دهلیزی را نشان دهد که نیاز به درمان دارد. بنابراین بهتر است از پزشک خود بخواهید که آن را به دقت بررسی کند.