۰ نفر

داروی ضد دیابت و چاقی کشف شد

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۰۶
کد خبر: 636658
داروی ضد دیابت و چاقی کشف شد

FDA نوع جدیدی از داروی دیابت را با پتانسیل ضد چاقی تایید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نوع جدیدی از درمان دیابت نوع ۲ را تایید کرده است.تزریق یک بار در هفته به دارویی به نام مونجارو (tirzepatide) نسبت به سایر درمان‌های فعلی در کنترل سطح قند خون مؤثرتر بود و آزمایش اخیر نشان داد که این دارو ممکن است به عنوان یک درمان ضد چاقی نیز مفید باشد.

پاتریک آرچدیکن، از مرکز ارزیابی و تحقیقات داروی گفت: مونجارو در دسته جدیدی از درمان‌های دارویی دیابت قرار می‌گیرد که برای تقلید از هورمونی به نام پپتید-۱ شبه گلوکاگون (GLP-۱) ساخته شده است که به طور طبیعی توسط روده‌ها ترشح می‌شود و برای تنظیم قند خون و اشتها معروف است.

اولین دارویی که این مکانیسم GLP-۱ را هدف قرار می‌دهد، به نام Wegovy است که برای دیابت نوع ۲ در سال ۲۰۱۷ تایید شد.

داروی مونجارو، کمی متفاوت از Wegovy عمل می‌کند. این دارو برای تقلید عملکرد GLP-۱ و هورمون روده به نام پلی پپتید، مهار کننده معده (GIP) طراحی شده است. کارآزمایی‌های بالینی نشان داده‌اند که آگونیست GLP-۱ و GIP با عملکرد دوگانه می‌تواند به عنوان یک درمان دیابت نوع ۲ مؤثرتر از درمان‌هایی باشد که صرفاً GLP-۱ را هدف قرار می‌دهند.

تاییدیه FDA از Mounjaro به طور خاص محدود به بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ است. همچنین توصیه می‌شود از این دارو برای کنترل قند خون در کنار برنامه غذایی و ورزش استفاده شود.

جالب اینجاست که این درمان‌های GLP-۱ اخیراً به عنوان دارو‌های قوی ضد چاقی مورد بررسی قرار گرفته اند. اگرچه Wegovy در ابتدا توسط FDA به عنوان یک درمان دیابت تایید شد، اما آزمایشات بالینی بعدی نشان داد که این دارو در ضد چاقی افرادی که دارای اضافه وزن غیر دیابتی هستند، موثر است.

سال گذشته سازمان غذا و دارو، Wegovy را به عنوان یک درمان ضد چاقی مجاز اعلام کرد.

خواص ضد چاقی Mounjaro هنوز در چندین آزمایش بالینی در حال انجام است و این مجوز توسط FDA مونجارو را برای هیچ استفاده‌ای فراتر از دیابت نوع ۲ تایید نمی‌کند.