۰ نفر

چرا مدام گوشتان وزوز می‌ کند؟

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۴:۱۷
کد خبر: 636583
چرا مدام گوشتان وزوز می‌ کند؟

برای صحبت در مورد علل وزوز گوش لازم است بدانیم که این یک علامت است و به خودی خود یک بیماری نیست. این نشانه‌ای است که می‌گوید اختلال زمینه‌ای وجود دارد که وزوز را ایجاد می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بهداشت نیوز، در اصطلاح پزشکی، وزوز صدایی است که در گوش به‌صورت صدای زنگ یا سوت مداوم تجربه می‌شود و از یک منبع خارجی نمی‌آید، بنابراین وجود آن باعث ناراحتی در فرد می‌شود که رنج می‌برد و نمی‌تواند بفهمد که از کجا می‌آید.

همانطور که قبلاً ذکر کردیم، دلایل وزوز گوش متفاوت است، زیرا ما با یک علامت سر و کار داریم، نه یک بیماری. آسیب به گوش و استفاده از برخی داروها با این صدای مداوم همراه است.

آسیب به گوش

گوش دارای سه قسمت اصلی است: بیرونی، میانی و داخلی. ناحیه بیرونی اساساً گوش و مجرای گوش منتهی به پرده گوش است. در داخل پرده گوش یک ناحیه آناتومیک به شکل جعبه وجود دارد که گوش میانی را تشکیل می‌دهد و ما بیشتر در داخل ارتباطاتی را با سیستم عصبی پیدا می کنیم که اطلاعات را به مغز منتقل می‌کند.

اگر گوش میانی یا داخلی به هر دلیلی آسیب ببیند، می تواند منجر به وزوز گوش شود. این شرایط بر هدایت امواج صوتی تأثیر می‌گذارد. تومورها یک دلیل انکولوژیک جدی هستند که باید زود تشخیص داده شوند. بسیاری از آنها به‌آرامی اما پیوسته رشد می کنند. گاهی اوقات، صدای خش خش درک شده توسط فرد بر اثر فشار سلول های تومور بر روی عصب بوجود می‌آید.

داخلی‌تر و سخت‌تر، مرگ سلول‌های عصبی در اثر سکته مغزی است. پیامدهای سکته مغزی شامل کاهش شنوایی و وزوز گوش است. این امر در ابتدا تا حد زیادی به محل خونریزی یا انسداد شریانی بستگی دارد.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نویزهای شدید

افرادی که در بخش زیادی از روز با ماشین آلات پر سر و صدا یا در محیط هایی با خروجی دسیبل بالا کار می کنند، احتمالاً در خارج از ساعات کاری خود از این صدای سوت رنج می برند. برای مثال اپراتورهای بریکر هیدرولیک از این موارد است.

هنگام گوش دادن به موسیقی با صدای بلند با هدفون نیز به گوش آسیب می‌رسد.  

این علل وزوز گوش می توانند منجر به اختلالات گذرا یا پایدار و مزمن شوند. درمان همیشه شامل کاهش قرار گرفتن در معرض سر و صدا یا خارج کردن فرد از محیط مضر برای مدت طولانی است.

داروها

داروهایی که باعث وزوز گوش می‌شوند توانایی آسیب رساندن به گوش در سطوح مختلف پس از مصرف را دارند. همیشه موضوع دوز مطرح نیست، اگرچه زمانی که از مقادیر توصیه شده جهت درمان فراتر رود، خطر افزایش می‌یابد.

از جمله رایج‌ترین داروهای اتوتوکسیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیورتیک‌های حلقه‌ای

 اینها داروهایی برای فشار خون شریانی هستند که می توانند به تنهایی مصرف شوند یا با سایر داروهای ضد فشار خون ترکیب شوند.

 کلروکین

 به عنوان دارویی برای مالاریا، استفاده از آن در جهان گسترده است.

 جنتامایسین

شاید این آنتی بیوتیک بیشترین ارتباط را با سمیت گوش دارد. می‌توان آن را طبق پروتکل‌هایی استفاده کرد، اما وقتی بیش از حد ایمنی تجویز شود، گوش‌ها دچار مشکل می‌شوند.

 آسپرین

استیل سالیسیلیک اسید در صورت مصرف نامناسب برای چندین ماه می‌تواند باعث وزوز گوش شود.

اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

مفصل بین فک پایین و استخوان تمپورال جمجمه، مفصلی است که جویدن را امکان پذیر می‌کند. همراه با این مکانیسم، عضله ماستر تضمین می کند که دهان با حرکت فک باز و بسته می‌شود. در افراد مبتلا به دندان قروچه، که به فشردن پاتولوژیک شبانه دندان‌ها گفته می‌شود، مفصل وارد حالت اختلال در عملکرد می‌شود و آنطور که باید بسته نمی‌شود، بافت‌های نرم اطراف ملتهب می‌شوند و محور مرکزی که روی آن قرار می‌گیرد از بین می‌رود.

همانطور که ناحیه نزدیک گوش ملتهب می‌شود، ساختارهای مرتبط با گوش خارجی و میانی نیز ملتهب می‌شوند. این می‌تواند باعث وزوز گوش در برخی از بیماران شود.

همین امر در مورد انقباضات شدید دهانه رحم که انقباضات آنها به سمت ناحیه جلویی حرکت می‌کند و در نتیجه فک پایین را تحت تأثیر قرار می‌دهد، صدق می‌کند. همچنین به دلیل نزدیکی، گوش ملتهب می‌شود و صداهای داخلی تولید  می‌شود که ربطی به منبع صوتی خارجی ندارد.

چگونه از علل وزوز گوش جلوگیری کنیم

پیشگیری از علل وزوز گوش آسان نیست، زیرا تظاهرات و منشأ آن متفاوت است. با این حال، می‌توان اقدامات کلی را برای کاهش آسیب‌های احتمالی و محافظت از گوش انجام داد. از جمله این اقدامات کنترل و قرار نگرفتن در معرض صداهای شدید است. برخی از مشاغل به محافظ شنوایی تخصصی برای کاهش دسی‌بلی که از طریق گوش وارد پرده صماخ می‌شود، نیاز دارند.

از سوی دیگر، هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند و ادامه می‌یابند، ضروری است که با پزشک مشورت کنید. مسائل جدی مانند تومور عصب شنوایی را می‌توان با روش‌های تصویربرداری تکمیلی شناسایی کرد.

اگر از دندان قروچه رنج می‌برید اجازه ندهید ادامه پیدا کند. با دندانپزشک خود مشورت کنید، ممکن است برای کاهش اصطکاک، یک قرص آرام بخش شبانه تجویز کند.