۰ نفر

کاهش ریسک سرطان سینه با این ویتامین

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۵۰
کد خبر: 634406
کاهش ریسک سرطان سینه با این ویتامین

به گفته محققان، کمبود ویتامین D در حال افزایش است و افراد دارای پوست تیره که در نیمکره شمالی زندگی می کنند به طور خاص تحت تاثیر این مسئله هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ مدیکال نیوز، کمبود ویتامین D به طور فزاینده ای با بیماری‌های مختلف از جمله سرطان سینه مرتبط است.

نتایج یک مطالعه نشان داده است که زنان سیاهپوست و اسپانیایی تبار که سطح ویتامین D کافی دارند، ۲۱ درصد کمتر از آنهایی که دچار کمبود هستند، در معرض ابتلاء به سرطان سینه هستند.

افراد سیاهپوست و اسپانیایی تبار به دلیل میزان بالاتر ملانین در پوست، بیشتر از افراد سفیدپوست دچار کمبود ویتامین D هستند. این بدان معناست که ویتامین D کمتری هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می‌شود. این پدیده در عرض‌های جغرافیایی بالاتر بارزتر می‌شود زیرا میزان نور خورشید در طول سال کمتر از مناطق نزدیک به استوا است.

از سوی دیگر میزان پایین ویتامین D به طور فزاینده ای با بسیاری از بیماری‌ها از جمله برخی بیماری‌های خودایمنی و سرطان‌ها مرتبط است.

علل سرطان سینه چند عاملی است، از جمله استعداد ژنتیکی، سن و سبک زندگی. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که میزان ویتامین D نیز ممکن است بر احتمال ابتلاء به سرطان سینه تأثیر بگذارد.

در این مطالعه زنان سیاهپوست و اسپانیایی تبار که خواهرشان سرطان سینه داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. زنانی که خواهری دارند که به سرطان سینه مبتلا شده است، دو برابر بیشتر از افرادی که یکی از بستگان نزدیک شأن به این بیماری مبتلا است، مبتلا به سرطان سینه تشخیص داده می‌شوند.