۰ نفر

هشدار محققان درباره اثربخشی واکسن کرونا در افراد چاق

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۰:۲۹
کد خبر: 634029
هشدار محققان درباره اثربخشی واکسن کرونا در افراد چاق

محققان نسبت به کاهش اثربخشی واکسن در افراد چاق که قبلا دچار عفونت کووید-۱۹ نشده‌اند، هشدار دادند.

به گزارش رویترز، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد چاقی ممکن است محافظت واکسن را در افرادی که هرگز آلوده نشده‌اند ضعیف کند و این افراد در معرض خطر ابتلا به انواع زیرمجموعه‌های امیکرون هستند. 

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، بر اساس این مطالعه کوچک که در ترکیه صورت گرفته، چاقی شدید ممکن است اثربخشی واکسن‌های کووید-۱۹ را در افرادی که هرگز به ویروس کرونا مبتلا نشده‌اند، تضعیف کند.

یک پژوهش گسترده  نیز در آمریکا نشان داده که امیکرون به اندازه انواع قبلی ویروس کرونا وخیم و مرگبار است. پیشتر، فرض بر این بود که امیکرون، مسری‌تر اما خفیف‌تر از انواع قبلی است.چهار دانشمند پس از بررسی سوابق ۱۳۰ هزار بیمار مبتلا به کووید-۱۹ به این نتیجه رسیده‌اند که خطر بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر بین دوره‌های مختلف شیوع ویروس یکسان بوده است.

در میان افراد چاقی که در این پژوهش به ویروس کرونا مبتلا نشده و واکسن فایزر را دریافت کرده بودند، سطح آنتی بادی بیش از سه برابر کمتر از افراد با وزن طبیعی بود. براساس داده‌هایی که این هفته در کنگره اروپایی چاقی در ماستریخت هلند ارائه شد، در میان دریافت‌کنندگان واکسن سینوواک افرادی که دارای چاقی شدید و بدون سابقه عفونت قبلی بودند، سطح آنتی‌بادی ۲۷ برابر کمتر از افراد با وزن طبیعی بوده است.