۰ نفر

کشف عامل احتمالی شیوع هپاتیت بین کودکان

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳:۴۰
کد خبر: 633744
کشف عامل احتمالی شیوع هپاتیت بین کودکان

تعداد نسبتا بالایی از کودکان مبتلا به هپاتیت در هفته‌های اخیر یا از خانواده‌هایی بودند که حیوانات خانگی داشتند یا در معرض آن حیوانات قرار داشتند. دانشمندان نگران هستند که سگ‌ها بتوانند باعث شیوع هپاتیت در بین کودکان شوند.

به گزارش دیلی تلگراف، آژانس امنیت بهداشت بریتانیا (UKHSA) روز جمعه اعلام کرد که تعداد موارد شروع ناگهانی هپاتیت از هفته گذشته به ۱۸ مورد افزایش یافته و به ۱۶۳ مورد رسیده است از جمله ۱۱ کودک که پس از آسیب شدید به اندام‌های‌شان پیوند کبد انجام داده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، هپاتیت غیرقابل توضیح یا التهاب کبد در کودکان پدیده‌ای نادر است و افزایش موارد ابتلا به آن در هفته‌های اخیر زنگ هشدار را در سراسر جهان به صدا درآورده است.

مقام‌های بهداشتی گفتند که آدنو ویروس یک عفونت ویروسی معمولا خفیف که باعث سرماخوردگی می‌شود نظریه اصلی درباره چرایی بروز هپاتیت است. با این وجود، در این گزارش اشاره شده که «تعداد نسبتا بالایی» از کودکان مبتلا به هپاتیت (در حدود ۷۰ درصد) از ۹۳ شرکت کننده در بررسی یا از خانواده‌هایی بودند که سگ داشتند یا پیش از بیمار شدن کودکان آنان در معرض حیوانات خانگی قرار گرفته بودند. مقام‌های بهداشتی در این گزارش اشاره کردند که اهمیت این یافته در حال بررسی است.

با این وجود، آنان خاطرنشان کردند که داشتن سگ در بریتانیا رایج است و داده‌های محدودی در مورد میزان سابقه مالکیت حیوان خانگی در خانواده‌های کودکان خردسال وجود دارد که ارزیابی اهمیت داده‌ها را دشوار می‌سازد.

مقام‌های بهداشتی متقاعد نشده‌اند که این پیوند قوی است، اما احساس می‌کنند که با توجه به نتایج ارزیابی خیلی زود است که هر فرضیه احتمالی را کنار بگذاریم.

هیچ ارتباط معقولی بین حیوانات خانگی و هپاتیت وجود ندارد

پروفسور «فرانسوا بالو» مدیر موسسه ژنتیک کالج دانشگاهی لندن اشاره می‌کند که نمی‌تواند «هیچ توضیح معقولی» برای ارتباط بین قرار گرفتن در معرض سگ‌ها و هپاتیت در کودکان پیدا کند.

او به «دیلی تلگراف» می‌گوید: «سگ‌ها آدنو ویروس‌های خود را حمل می‌کنند از جمله CAV-۱ یک پاتوژن کبد سگ، اما هیچ گونه شواهد قبلی وجود ندارد که نشان دهد CAV-۱ می‌تواند انسان‌ها را آلوده کند. دکتر» میگان کال «یک اپیدمیولوژیست آژانس امنیت بهداشت بریتانیا در توئیتر نوشت که این نظریه» دور از تصور" به نظر می‌رسد.

این گزارش پس از آن منتشر شد که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد در حال حاضر تقریبا ۳۰۰ مورد ابتلا به هپاتیت در دست کم ۲۰ کشور گزارش شده است.

در حالی که بیش‌تر موارد ابتلا به هپاتیت در اروپا بوده‌اند تعداد کمی از موارد ابتلا به این بیماری در قاره آمریکا، غرب اقیانوس آرام و جنوب شرقی آسیا شناسایی شده است از جمله سه مورد مرگ در هفته جاری در اندونزی که مجموع تلفات را به چهار نفر رساند. در حال حاضر، نظریه اصلی این است که این موارد به یک آدنو ویروس مرتبط هستند به طوری که ۷۲ درصد از کودکانی که برای این پاتوژن در بریتانیا آزمایش شدند نتیجه‌شان مثبت بود.

ممکن است قرنطینه عامل اصلی تاثیرگذار باشد

آژانس امنیت بهداشت بریتانیا اشاره می‌کند احتمالا عوامل دیگری ممکن است عفونت را تقویت کنند.

یک نظریه این است که قرنطینه‌های کووید-۱۹ ممکن است ایمنی کودکان را تضعیف کرده باشد، زیرا زمانی که آنان در انزوا بودند کمتر در معرض عوامل بیماری زای رایج قرار داشتند یا این که ویروس به همراه عفونت دیگری عمل می‌کند این می‌تواند Sars-Cov-۲ را شامل شود. تاکنون ۱۴ درصد از کودکان مبتلا به کووید در سراسر بریتانیا اخیرا آزمایش کووید مثبت داشته‌اند و دانشمندان این احتمال را رد نکرده‌اند که موارد هپاتیت نتیجه یک عفونت باشد. احتمال دیگر این است که «موج فوق العاده بزرگی از عفونت‌های آدنو ویروسی طبیعی» وجود داشته باشند بدان معنا که عوارض بسیار نادری بیش‌تر ظاهر می‌شوند یا این که این یک نوع جدید آدنو ویروس است.

دکتر «میرا چاند» مدیر عفونت‌های بالینی و نوظهور در آژانس امنیت بهداشت بریتانیا روز جمعه از والدین خواست که مراقب علائم هپاتیت باشند. شایع‌ترین علامت که در بیش از ۷۰ درصد کودکان دیده می‌شود زردی است در حالی که استفراغ و مدفوع رنگ پریده نیز از جمله علائم شایع بوده اند.

او افزوده است: «این مهم است که والدین بدانند احتمال ابتلای فرزندشان به هپاتیت بسیار کم است. با این وجود، ما همچنان به همه یادآوری می‌کنیم که نسبت به علائم هپاتیت به ویژه زردی (یرقان) هوشیار باشند که به صورت رنگ زرد در سفیدی چشم آشکار می‌شود و اگر نگران هستید با پزشک خود تماس بگیرید».