۰ نفر

چرا ادرار بعد از خوردن مارچوبه بو می‌ دهد؟

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۲:۲۴
کد خبر: 633539
چرا ادرار بعد از خوردن مارچوبه بو می‌ دهد؟

مارچوبه گیاهی علفی و مناسب فصل بهار است. ترد و در عین حال لطیف است و می‌توان آن را در همه چیز از سالاد و سوپ گرفته تا پاستا مورد استفاده قرار داد. همچنین سرشار از مواد مغذی، از جمله اسیدفولیک، کلسیم، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های C و E است. مارچوبه تنها یک نکته منفی دارد: به نظر می‌رسد مارچوبه بوی نامطبوعی در ادرار ما تولید می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو ؛ یاهونیوز نوشت، چه چیزی باعث ایجاد بوی بد در ادرار پس از خوردن مارچوبه می‌شود و معمولا این بو چه مدت زمانی به طول می‌انجامد؟

«کریستوفر اسمیت» دانشیار اورولوژی در کالج پزشکی بیلور به «یاهو لایف» می‌گوید: «مارچوبه حاوی اسید مارچوبه است یک اسید بی‌بو که به مشتقات فرعی فرار گوگردی تجزیه می‌شود.

تبخیر سریع متابولیت‌های مارچوبه هنگام ادرار کردن باعث می‌شود ادرار شما بوی گوگردی مانند تخم مرغ فاسد یا کلم پخته پیدا کند».به گفته اسمیت، این بو می‌تواند «از ۱۵ دقیقه پس از مصرف آغاز شده و تا ۱۴ ساعت ادامه یابد».

مارچوبه

چرا برخی افراد این بو را احساس نمی‌کنند؟

پس چرا به نظر می‌رسد تنها برخی از افراد این بوی قوی را پس از خوردن مارچوبه احساس می‌کنند؟ دو فرضیه وجود دارد. یکی آن است که برخی افراد به سادگی بو تولید نمی‌کنند.

پژوهشی صورت گرفته در سال ۲۰۱۰ میلادی نشان داد که «حدود ۸ درصد از مردم هیچ آنزیمی برای تجزیه اسید مارچوبه ندارند و یا مقدار کمی آنزیم آن در اختیار دارند». اسمیت می‌گوید: «بنابراین، آنان ادرار بدبو تولید نمی‌کنند».

فرضیه دیگر این است که همگان این بو را تولید می‌کنند، اما ممکن است در واقع چیزی را بو نکنند. نتیجه پژوهشی در سال ۲۰۱۶ میلادی نشان داد که آیا افراد می‌توانند بوی مارچوبه را در ادرار استشمام کند یا خیر که مشخص شد این موضوع با تنوع ژنتیکی نزدیک به چندین ژن گیرنده بویایی مرتبط است.

اسمیت خاطرنشان می‌سازد که این پژوهش نزدیک به هفت هزار شرکت کننده اروپایی و آمریکایی را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که حدود ۶۲ درصد از زنان و ۵۸ درصد از مردان به آنوسمی (نابویایی) مارچوبه مبتلا هستند یک تغییر ژنتیکی که به بدان معناست که «آنان نمی‌توانند ادرار بودار را از طریق استشمام درک و حس کنند». از آنجایی که زنان عموما بهتر می‌توانند بو را تشخیص دهند ممکن است برخی از آنان یا به قدری خجالتی و مودب بوده‌اند که بوی آن را بیان نکرده‌اند یا به دلیل موقعیتی که در هنگام ادرار کردن دارند آن را استشمام نکرده باشند. هنوز باید تحقیقات بیشتری در مورد متابولیسم و ژنتیک انجام شود تا دلایل دقیق این تفاوت‌ها مشخص شود.

 

اسید مارچوبه تنها در مارچوبه یافت می‌شود اگرچه اسمیت می‌گوید غذاهای زیادی وجود دارد که می‌توانند بوی ادرار شما را تغییر دهند. به عنوان مثال، سیر، پیاز و کلم بروکسل همگی در هنگام هضم به ترکیبات گوگردی تجزیه می‌شوند. این غذاها هم چنین متیل مرکاپتان تولید می‌کنند گازی که بوی کلم گندیده‌ای دارد و هنگام ادرار کردن و تنفس آزاد می‌شود.

آیا می‌توانید پیش از خوردن مارچوبه کاری انجام دهید تا از بوی آن جلوگیری کنید؟

به گفته اسمیت متاسفانه این کار امکان‌پذیر نیست. او می‌گوید: «اگر آنزیم‌های موجود در بدن افراد وجود داشته باشند نمی‌توان از تجزیه اسید مارچوبه جلوگیری کرد».

اسمیت توصیه می‌کند اگر واقعا نمی‌توانید بوی آن را تحمل کنید یا کمتر مارچوبه بخورید یا آب فراوان بنوشید تا ادرار و در نتیجه بوی آن رقیق شود. علیرغم بوی نامطلوب ادرار پس از خوردن مارچوبه هم چنان توصیه می‌شود از مصرف مارچوبه لذت ببرید تا بتوانید از تمام فواید آن برای سلامتی‌تان بهره‌مند شوید.