۰ نفر

بانک های مو چه نقشی در کاشت مو دارند؟

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۸:۴۵
کد خبر: 633448
بانک های مو چه نقشی در کاشت مو دارند؟

کاشت مو بیشتر در آقایان صورت می‌گیرد؛ زیرا به خاطر هورمون‌های مردانه ریزش مو و تاسی در آقایان بیشتر از خانم‌ها ایجاد می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ زیبایی و آراستگی سیما، از مهمترین مولفه های زیست بشری است که همیشه انسان ها برای استفاده از آن برای بهره مندی بیشتر در نظام روابط بین انسانی از آن استفاده می کنند. هر چه مولفه های زیبایی ظاهری در انسان ها بیشتر باشد، توان آنها در حوزه اثرگذاری بر دیگران، جذب و جلب توجهات و همچنین رانش امورات از سوی دیگران بیشتر است.

یکی از مهمترین فاکتورهایی که همیشه در زیبایی ظاهری نقش آفرین بوده، مساله آراستگی موی سر انسان است که از دیرباز در ادبیات تاریخی ایران و همه کشورهای دنیا به آن اشاره شده است، مساله ای که همیشه انسان ها از آن برای آراستگی ظاهری استفاده می کردند. بخصوص در زمانی که بسیاری آراستگی های دیگر تابع این مساله قرار می گرفت.

این مساله برای زنان در یک شکل اهمیت دارد و برای مردان در شکل های دیگر. در عصر جدید و به خصوص در سالهای اخیر و با توجه به نفوذ گسترده سبک و زیست نوین و تاثیرات آن در فهم زیبایی شناسی از سوی مردم در سراسر جهان، به خصوص کشورهای جهان سوم، تاثیرات اجتماعی خاصی نیز ایجاد شده است. مسایلی چون تناسب اندام برای زنان و مردان، با رویکردهای جدید به یک الگوی زیستی و همچنین تفاوت های ظاهری مبدل شده است. بی آنکه ماهیت این زیبایی شناسی به شکل دقیق موشکافی و فهم شود.

از دیگر سوی با توجه به اینکه عنصر زیبایی و تناسب، ماهیت سلیقه ای و فهم و ادراکی دارد اما چنانچه در ماهیت نظریه «صنعت فرهنگ» حلقه فرانکفورت نیز عنوان می شود، تبلیغات گسترده مجازی و رسانه ای باعث می شود که فهم و ادراک انسان ها نسبت به بسیاری از مسایل تابع تبلیغاتی باشد که برای آن صورت می گیرد و فهم انسان نسبت به پدیده های مختلف را دگرگون می سازد. این صنعت فرهنگی تکثرهای فهم، ادراکی و فرهنگی در سراسر تمدن ها، فرهنگ و خرده فرهنگ ها را به یک وحدت رویه جهانی سوق می دهد.

به همین دلیل است که در سالهای اخیر مسایلی چون جراحی های زیبایی به خصوص در میان کشورهای جهان سوم و از جمله در ایران به شدت گسترده شده است و بسیاری از انسان ها تصور می کنند که با جراحی می توانند بر توان تاثیرگذاری بر دیگران بیافزایند و نقص هایی که اگر بشود به آنها نقص گفت را پوشش دهند. جراحی های بینی، اندام صورت و پیکرتراشی های مختلف از این سنخ موارد هستند.

مساله کاشت مو نیز از همین سنخ اعمال زیبایی است که به خصوص در چند سال گذشته رواج بسیاری یافته است.

برای فهم مسایل مرتبط به کاشت موم و همچنین فاکتوهایی از جمله بانک مو و... به سراغ یکی از متخصصین این عرصه در قم رفتیم.

دکتر سید محمد حسن طاهایی عنوان کرد: برای کاشت مو و ابرو افراد باید بانک مو مناسبی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه به موهای پشت و اطراف سر بانک مو می‌ گویند، اظهار کرد: کاشت مو بیشتر در آقایان صورت می‌گیرد؛ زیرا به خاطر هورمون‌های مردانه ریزش مو و تاسی در آقایان بیشتر از خانم‌ها ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: در خانم ‌ها بیشتر کاشت ابرو انجام می‌شود؛ زیرا بسیاری از خانم‌ها مدتی بعد از تاتو ابرو تصمیم به عوض کردن مول ابرو شان می‌گیرند.

طاهائی اضافه کرد: بیشترین سن کاشت مو در بین افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله است هر چند افراد بالای ۵۰ سال نیز این کار انجام می‌دهند.

وی در رابطه با افرادی که به صورت ارثی و یا با توجه به محیط شغلی شان دچار ریزش مو شدند، گفت: با روش های درمانی مختلف و داروها تا حد زیادی می‌توان این نوع ریزش را به تعویق انداخت اما به صورت صد درصد نیست.

وی بیان کرد: در برخی از بیماری‌ها مانند پسوریازیس یا همان بیماری پوستی صدف، اگر بانک مو درگیر باشد و مو را به جلوی سر و یا ابرو منتقل کنیم احتمال دارد که بیماری به آن جا هم گسترش پیدا کند که  بررسی این بیماری‌ها در معاینه قبل از انجام کاشت مو که توسط متخصص پوست انجام می‌شود، تشخیص داده می‌شود.

طاهائی با بیان اینکه برای کاشت مو دو روش کلی (FUT) و (FIT) وجود دارد و بقیه اسامی فقط اسم‌های تجاری هستند، تصریح کرد: در روش (FIT) برشی در سر ایجاد نمی‌شود و فولیکول‌های مو با روشی مخصوص به صورت جدا جدا برداشته می‌شود و به قسمت‌هایی که مو ندارد منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: در روش (FUT)، برداشت فلپ از پشت سر صورت می‌گیرد؛ یعنی نواری از قسمت بانک مو در ابعاد ۱۰ الی ۲۰ سانتی متر در دو تا سه سانتی متر برداشته می‌شود و فولیکول‌های آن زیر میکروسکوپ جدا شده به قسمت های تاس انتقال داده می‌شود که در اصطلاع عامیانه به آن روش جراحی گفته می‌شود.

وی اظهار کرد: روش ترکیبی نیز در کسانی که بانک مو ضعیفی و یا وسعت ریزش مو زیادی دارند استفاده می‌شود تا تراکم و نتیجه بهتری ایجاد شود.

طاهائی با تاکید بر اینکه از بانک مو افراد دیگر نمی‌توان استفاده کرد، بیان کرد: کاشت مو سن خاصی ندارد؛ اما معمولا برای افراد زیر ۲۴_۲۵ سال کاشت مو انجام نمی‌شود و سعی می‌شود با روش های درمانی دیگر موهای فرد تقویت شود.

وی یاد آور شد: اگر کاشت از طرف تیم حاذق انجام شود نیاز به ترمیم ندارد؛ زیرا سرعت ریزش موهایی که از پشت و کنار سر براشته می‌شود کمتر از جلوی سر است مگر اینکه اتفاق یا بیماری خاصی رخ دهد.

طاهائی ادامه داد: هر فردی بانک مو محدودی دارد؛ بنابراین اگر کاشت خراب شود ممکن است دیگر نتوان کاری انجام داد به همین خاطر توصیه می‌شود که این کار حتما از طرف افراد حاذق انجام شود و نمونه کارهای قبلی فردی که می خواهد کاشت مو را انجام دهد، بررسی شود.