۰ نفر

آشنایی با خواص عرق بیدمشک

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۳۴
کد خبر: 633200
آشنایی با خواص عرق بیدمشک

بیدمشک در طب سنتی و مزاج شناسی به‌ عنوان دارویی برای تقویت قلب، رفع سردردهای گرم مزاج و بند آوردن خون‌ریزی توصیه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین ، بیدمشک ملین مزاج است و برای رفع اسهال کاربرد دارد. رفع التهاب، درد و آسیب‌های پوستی جزئی، رفع جوش‌های صورت، برطرف کردن زخم‌ها و التیام زگیل‌های پوستی از دیگر مصارف این گیاه در طب سنتی هستند. به ‌علاوه اینکه، عرق این گیاه خاصیت تب‌بری دارد و مصرف دم‌نوش این گیاه در طب سنتی برای تسکین بیماری‌های عصبی، درمان بی‌خوابی، افسردگی، درد عضلانی و روماتیسم کاربرد زیادی دارد.

عرق این گیاه در طب سنتی از محبوبیت بالا و خواص بی‌شماری برخوردار است که در ادامه برخی از آن‌ها را آورده‌ایم:

۱. عرق بیدمشک برای لاغری

قبل از هر چیزی باید بگوییم که کاهش وزن و لاغری فرایندی طولانی است و صرفاً با مصرف دم‌نوش و عرقیات گیاهی نمی‌توان لاغر شد، پس فریب تبلیغات را نخورید، اما باید بگوییم که مصرف این گیاه برای لاغری مناسب نیست، چراکه عرق بیدمشک اشتها را بیشتر می‌کند و برای افرادی که قصد لاغری دارند توصیه نمی‌شود.

۲. خواص دم نوش بیدمشک

از خواص دم‌نوش این گیاه می‌توان به از بین بردن جوش‌های پوستی و ضدعفونی کردن دستگاه گوارش اشاره کرد. به‌ علاوه اینکه مصرف دم‌نوش این گیاه خاصیت تب بر دارد و حرارت درون بدن را پایین می‌آورد.

۳. خواص این گیاه برای فشار خون

وجود پتاسیم در این گیاه باعث تنظیم فشار خون می‌شود. بنابراین، طب سنتی به بیمارانی که فشار بالایی دارند مصرف عرق این گیاه را توصیه می‌کند. به‌ علاوه اینکه مصرف عرق بیدمشک می‌تواند از ابتلا به فشار خون در سنین بالا هم پیشگیری کند.

۴. بیدمشک و دیابت

این گیاه سرشار از اسید چرب امگا ۳، آنتی‌اکسیدان، اسید سیتریک و پروتئین است و مصرف عرق آن نیز میزان قند خون را پایین می‌آورد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت یا کسانی که قند خون بالا دارند می‌توانند برای تنظیم و کاهش قند خون عرق این گیاه مصرف کنند.

۵. بیدمشک و درد معده

وجود ماده تانن در این گیاه باعث تسکین درد معده شده و می‌تواند از ابتلا به اختلال دستگاه گوارش جلوگیری کند. استرس و اضطراب، چاشنی زندگی مدرن و ماشینی امروز بشر هستند، که باعث مشکلات روحی و جسمی زیادی از جمله درد عصبی معده، و ناراحتی‌های معده می‌شوند. طب سنتی به بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، از دردهای عصبی معده، درد گوارشی یا ناراحتی معده رنج می‌برند مصرف عرق این گیاه را توصیه می‌کند.

6. بیدمشک و کم خونی

همان‌طور که می‌دانید کمبود آهن و اسید فولیک در بدن از علل اصلی کم‌خونی هستند. بیدمشک سرشار از آهن و اسید فولیک است به ‌همین خاطر مصرف متعادل این گیاه به شکل دم‌نوش یا عرق می‌تواند میزان آهن و اسید فولیک مورد نیاز بدن را تأمین کرده و از بیماری کم‌خونی پیشگیری می‌کند. به ‌علاوه اینکه طب سنتی برای درمان کم‌خونی هم مصرف عرق بیدمشک را توصیه می‌کند.

البته این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که بیدمشک ملین قوی است و زیاده‌روی در مصرف آن ممکن است باعث اسهال و دفع بیشتر آهن از بدن شود. که نتیجه‌اش تشدید بیماری کم‌خونی خواهد بود. بنابراین بهتر است عرقیات گیاهی را حتماً با مشورت پزشک مصرف کنید.

۷. بیدمشک و بارداری

یکی از خواص این گیاه در دوران بارداری این است که تغییرات خلق‌ و خوی و افسردگی بارداری را کاهش می‌دهد، باعث بهبود خواب مادر در دوران بارداری شده و یبوست ناشی از بالا رفتن میزان پروژسترون در این دوره را کاهش می‌دهد. بارداری دوره حساسی است که مصرف گیاهان دارویی مختلف ممکن است عوارض خطرناکی برای جنین و مادر داشته باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم که حتماً پیش از مصرف هر دم‌نوش، جوشانده یا عرقیات سنتی با پزشک متخصص مشورت کنید، چراکه در مواردی هم مصرف عرق این گیاه باعث شده که احتمال تولد نوزاد نارس و سقط جنین بیشتر شود. بهتر است عرق بیدمشک را بعد از سه ماهه نخست بارداری و با دستور پزشک مصرف کنید.

۸. فواید این گیاه برای پوست

ماده کراتولیتیک موجود در این گیاه قابلیت از بین بردن سلول‌های مرده پوست و ترمیم ضایعات پوستی را دارد. طب سنتی برای درمان منافذ باز صورت، نوشیدن عرق این گیاه یا ترکیب آب و عرق بیدمشک و مالیدن آن روی پوست را توصیه می‌کند. سالیسینی که در عرق بیدمشک هست با کاهش چربی‌های پوست، منافذ باز را کوچک کرده و جوش‌های سرسیاه و آلودگی‌های سطح پوست را برطرف می‌کند. خاصیت تصفیه خون و سم‌زدایی کبد از دیگر خواص بیدمشک برای پوست صورت است که مانع از جوش و آکنه شده و پوستی شفاف و صاف برایتان به ارمغان می‌آورد.

۱۰. خواص بیدمشک برای قلب

وجود ترکیبات سالیسیلات در این گیاه مثل آسپرین عمل می‌کند و ریسک ایجاد لخته خون و سکته قلبی را پایین می‌آورد. به ‌علاوه اینکه باعث بهبود و تقویت عملکرد قلب می‌شود.

۱۱. بیدمشک محرک قوای جنسی

این گیاه، محرک قوای جنسی است و طب سنتی برای درمان مشکلات جنسی و افزایش میل جنسی، مصرف عرق این گیاه را تجویز می‌کند. استفاده از عرق این گیاه می‌تواند تا حدی مشکلات جنسی را برطرف کند به ‌علاوه اینکه محرک جنسی برای آقایان بوده و باعث افزایش میل جنسی می‌شود. به ‌همین خاطر یکی از گزینه‌های نخست داروهای گیاهی برای افرادی است که به ‌دنبال افزایش میل جنسی هستند.

۱۲. بیدمشک برای سرماخوردگی

خاصیت آنتی‌باکتریالی و ضدمیکروبی این گیاه برای سرماخوردگی مفید است. به ‌علاوه اینکه عفونت‌های سرماخوردگی و تب ناشی از سرماخوردگی هم با مصرف عصاره پوست این گیاه و عرق آن کاهش پیدا می‌کنند. بهبود سریع‌تر و خواب راحت‌تر از دیگر خواص بیدمشک برای سرماخوردگی هستند، البته وجود ترکیبات شبه آسپرینی در عرق و پوست بیدمشک احتمال ابتلا به سندروم ری (Reye’s Syndrome) را در کودکان بیشتر می‌کند. به‌ همین دلیل مصرف فراورده‌های بیدمشک برای کودکان مبتلا به آنفولانزا، سرماخوردگی یا عفونت توصیه نمی‌شود.

۱۳. بیدمشک برای افزایش اشتها و چاقی

طب سنتی، عرق این گیاه را عامل افزایش اشتها می‌داند و به‌ افرادی که به‌ دنبال بازگرداندن اشتهای ازدست‌رفته و چاقی هستند مصرف نوشیدنی عرق بیدمشک همراه با گلاب را تجویز می‌کند.

۱۴. بیدمشک برای اعصاب

خاصیت آرام‌بخشی این گیاه می‌تواند نشانه‌های استرس مثل تپش قلب را کاهش دهد و مصرف عرق این گیاه برای تمدد اعصاب و آرامش افرادی که از اعصاب ضعیف رنج می‌برند در طب سنتی توصیه شده است.

۱۵. بیدمشک به عنوان ملین یا مسهل

این گیاه در طب سنتی به‌عنوان ملین قوی برای مزاج توصیه می‌شود، البته حواستان باشد که زیاده‌روی در مصرف آن می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و اثر مسهل‌کنندگی بگذارد.

۱۶. بیدمشک برای زگیل

وجود اسید سالیسیلیک در این گیاه باعث برطرف کردن مشکلات پوستی، زخم‌ها، جوش و زگیل می‌شود. به ‌همین منظور طب سنتی مصرف موضعی و عرق این گیاه برای زگیل را توصیه می‌کند. معمولاً پوست درخت این گیاه را می‌سوزانند و خاکستر آن را با سرکه و عرق آویشن ترکیب کرده و روی زگیل و جوش می‌گذارند تا التیام پیدا کند.