۰ نفر

افزایش موارد التهاب شدید کبدی در کودکان

۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۱۰
کد خبر: 631873
افزایش موارد التهاب شدید کبدی در کودکان

شمار موارد غیرقابل‌توضیح هپاتیت (التهاب کبد) شدید در کودکان در کشورهای جهان در حال افزایش است و پزشکان به دنبال یافتن علتی برای آن هستند.

به گزارش ان‌بی‌سی، سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه اعلام کرد که شمار موارد هپاتیت شدید حاد از ۷۴ مورد فقط در بریتانیا در دو هفته پیش اکنون به حدود ۱۷۰ مورد در  ۱۶ کشور رسیده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، ده درصد از این موارد هپاتیت آنقدر شدید بوده‌اند که کودکان مبتلا نیاز به پیوند کبد پیدا کرده‌اند. سازمان جهانی بهداشت همچنین مرگ یک کودک به این علت را گزارش کرده است، اما اعلام نکرده این مرگ در چه زمانی و در کجا رخ داده ا ست.

در ایالت ویسکانسین آمریکا نیز این هفته اعلام شد مرگ یک کودک به علت التهاب شدید کبدی در دست بررسی است و سه مورد مشکوک دیگر همین بیماری در سه کودک رخ داده است. علاوه این یک مورد مرگ، یکی از کودکان در این ایالت هم به پیوند کبد نیاز پیدا کرده است.

موارد هپاتیت حاد شدید غیرقاب‌توضیح در کودکان در ایالت‌های دیگر آمریکا از جمله سه مورد ایالت ایلینوی و دو مورد در کارولینای شمالی گزارش شده است. قبلا ۹ مورد از همین بیماری در کودکان در ایالت آلابامای آمریکا گزارش شده بود.

کارشناسان می‌گویند احتمالا موارد دیگری از بروز این عارضه در کودکان وجود دارد و سازمان جهانی بهداشت از مقامات بهداشتی در سراسر جهان خواسته است تا هر مورد توضیح‌داده‌نشده هپاتیت در کودکان به غیر این سالم را پیگیری کنند. این موارد هپاتیت در کودکانی از یک ماهه تا ۱۶ ساله دیده شده است، با این حال شدیدترین موارد بیماری در میان کودکان ۱۰ سال و پایین‌تر رخ داده است.

چرا این شیوع نگران‌کننده است

کلمه هپاتیت معمولا افراد به یاد هپاتیت‌های ویروسی می‌اندازد که ویروس‌های هپاتیت نوع A، B و C عامل آن هستند. اما هپاتیت به معنای التهاب کبد است و می‌تواند صدها علت داشته باشد، از جمله ویروس‌های دیگر، داروها، سموم و حتی غذای آلوده.

مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند تا به حال هیچ علت منفردی که با همه این موارد گزارش‌شده هپاتیت در جهان را به  ارتباط داشته باشد، پیدا نشده است. این موارد هپاتیت در کودکانی رخ داده است که تا پیش از این، کاملا سالم و طبیعی بوده‌اند و برای همین است که والدین و مقامات بهداشت عمومی کشورها را درباره این شیوع نگران کرده است.

البته هر سال شماری از موارد هپاتیت شدید حاد در کودکان سالم رخ می‌دهد و ممکن است آنها را حتی به پیوند کبد نیازمند کند؛ اما آنچه باعث نگرانی است رخ دادن این شمار از موارد هپاتیت شدید حاد در مدت نسبتا کوتاه در چندین کشور جهان است که علت آن هنوز نامعلوم باقی مانده است.

پزشکان در سطح جهان از پاییز سال گذشته متوجه این الگوی غیرمعمول موارد هپاتیت شدید حاد در کودکان شدند، با وجودی که این موارد هپاتیت در هنگام پاندمی کرونا رخ داده‌اند، اماه هنوز ارتباطی میان آنها و کروناویروس یا واکسن‌ آن پیدا نشده است.

برخی از کودکان مبتلا به هپاتیت در هنگام تشخیص بیماری کبدی، دچار کووید-۱۹ هم بوده‌اند، اما نه همه آنها. در هر حال رابطه احتمالی با کرونا هم جای بررسی دارد.

یک نکته دیگر این است که اکثریت این کودکان واکسن کرونا دریافت نکرده بودند، اما شاید علت این باشد که در اکثریت کشورها در این گروه سنی هنوز واکسیناسیون کرونا تجویز نمی‌شود.

ویروسی که مقصر احتمالی است

اما یک ویروس است که به تدریج به عنوان مقصر احتمالی دارد مورد توجه قرار می‌گیرد: آدنوویروس نوع ۴۱.  این ویروس می‌تواند علائم تنفسی و گوارشی ایجاد کند، اما  به طور غیرمعمول در کودکان دچار نقصان دستگاه ایمنی موارد هپاتیت شدید ناشی از آن هم قبلا گزارش شده است.

آدنوویروس‌ها به طور معمول با علائم شبیه سرماخوردگی ارتباط داده می‌شوند و اغلب بیماری شدیدی ایجاد نمی‌کنند.

پنج کودک از ۹ کودک سالمی که در ایالت آلابامای آمریکا به هپاتیت مبتلا شدند، آزمایش آدنوویروس ۴۱ مثبت شده بود. چهار کودک دیگر هم آزمایش آدنوویروس مثبت داشتند، اما پزشکان نتوانستند نوع اختصاصی آن را تعیین کنند.

مقامات بهداشتی در انگلیس هم متوجه افزایش کلی موارد عفونت‌های آدنوویروس شده‌اند.

گرچه هنوز رابطه آدنوویروس با این موارد غیرمعمول هپاتیت درک نشده است، اما بیشتر تمرکز تحقیقات بر روی آن قرار دارد.

مقامات بهداشتی در آمریکا از پزشکان خواسته‌اند، در جستجوی علائم التهاب کبدی در کودکان باشند و موارد مشکوک را گزارش دهند: این علائم شامل استفراغ، تهوع، اسهال و درد شکمی و همچنین زردی است.