۰ نفر

۱۲ ماده غذایی مفید برای سلامت دندان ها و لثه ها

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۲۳:۴۵
کد خبر: 631592
۱۲ ماده غذایی مفید برای سلامت دندان ها و لثه ها

غذا اصلی‌ترین عامل پوسیدگی دندان‌ها محسوب می‌شوند. شکر و اسید غذا و نوشیدنی‌ها بیشترین آسیب را به دندان‌ها می‌زنند، بنابراین باید در انتخاب مواد غذایی نیز برای سلامت دهان و دندان دقت کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، شاید گمان کنید با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و استفاده از دهانشویه دندان‌های سالمی خواهید داشت، اما اینها به تنهایی کافی نیست، زیرا در درجه اول انتخاب مواد غذایی مناسب اهمیت بسزایی در جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها دارد که در زیر به بخشی از آنها  اشاره می‌کنیم. 

۱.بادام

بادام، شکر کمی دارد و منبع غنی پروتئین است. کلگیت-Colgate (برند معروف خمیر دندان آمریکایی) از بادام به عنوان غذایی یاد می‌کند که برای دندان‌ها و لثه‌ها مناسب است. بادام به خاطر میزان کلسیم بالایی که دارد، می‌تواند به تقویت دندان‌ها کمک کند.

۲.سیب

معمولا در تمام توصیه‌های پزشکی تاکید بر مصرف مواد غذایی ترد برای داشتن دندان‌هایی سالم شده است. هنگامی که سیب می‌خورید، خرد کردن سیب با دندان می‌تواند هر پلاک و باکتری که روی دندان وجود دارد را از بین ببرد، بنابراین سیب خاصیت تمیز کنندگی دارد.

۳.کلم بروکلی

کلم بروکلی، منبع غنی ویتامین C و کلسیم است و برای سالم نگه داشتن لثه و دندان‌هایتان بسیار مفید است. علاوه بر این، این سبزی به دلیل داشتن میزان زیادی آهن، یک پوشش محافظ روی مینای دندان شما ایجاد می‌کند که باعث درخشان شدن لبخند شما خواهد شد.

متخصص بهداشت دهان و دندان، کری ایبتسون می‌گوید، می‌توانید بروکلی را به صورت خام یا بخارپز بخورید و پیشنهاد می‌کند که از گل‌های آن بخورید چرا که فایده‌ بیشتری خواهد داشت.

۴. هویج

هویج نیز مانند سیب، می‌تواند به صورت موقت دندان‌هایتان را بین وعده‌های غذایی و مسواک زدن، تمیز کند. همچنین بسیاری از متخصصین بر این باورند که ویتامین A موجود در هویج، می‌تواند باعث تقویت مینای دندان شود.

۵. بادام هندی

بادام هندی نه تنها منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، بلکه به تولید بزاق و حفظ تمیزی دندان‌هایتان نیز کمک می‌کند.

۶. کرفس

یکی دیگر از سبزیجات ترد کرفس می‌باشد. یکی از مزایای سبزیجات ترد این است که دارای فیبر بالایی هستند و برای خرد شدن به مقدار زیادی بزاق نیاز دارند. بزاق، غذا و باکتری‌ها را از میان دندان‌ها خارج می‌کند و بخش جدا ناپذیری در حفظ سلامت دندان‌ها می‌باشد.

۷. پنیر

با توجه به اینکه پنیر حاوی میزان زیادی کلسیم است، بنابراین برای حفظ سلامت دندان و لثه بسیار مناسب می‌باشد. آماندا گاردنر در Health.com اشاره می‌کند که پنیر حاوی نوعی پروتئین به نام کازئین است که برای مینای دندان مفید است.

۸. خیار

خیارهای ترد هم مانند سیب و هویج، می‌توانند به حفظ تمیزی دهان و دندان شما بین وعده‌های غذایی کمک کنند.

۹. سیر

با اضافه کردن سیر به رژیم غذایی خود، خطر ابتلا به انواع بیماری‌های لثه را کاهش دهید. سیر دارای خواص ضد میکروبی قوی می‌باشد که کمک می‌کند دهان و دندان شما عاری از هرگونه باکتری‌ای باشد.

۱۰. زنجبیل

زنجبیل می‌تواند بوی بد دهان را بهبود بخشد و همچنین از رشد باکتری در دهان و دندان شما جلوگیری‌ کند.

۱۱. کلم

ویتامین C به کاهش التهاب کمک می‌کند و کلم یکی از بهترین منابع آن می‌باشد. مصرف کافی ویتامین C به حفظ سلامت لثه‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش می‌دهد.

۱۲. کیوی

از کیوی به عنوان سوپر میوه‌ای که حاوی ویتامین C است یاد می‌کنند. مصرف دو کیوی، دو برابر یک پرتقال متوسط ویتامین C فراهم می‌کند.