۰ نفر

آشنایی با خطرات اضافه وزن در زنان

۳۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۵۰
کد خبر: 629348
آشنایی با خطرات اضافه وزن در زنان

نتایج یک مطالعه جدید تایید می‌کند که اضافه وزن همیشگی می تواند خطر ابتلا به سرطان رحم را تا دو برابر افزایش دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از سال‌ها قبل متخصصان و پزشکان به این آگاهی دست یافته اند که اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به این نوع از سرطان را افزایش می دهد و طبق آمار، حدود یک مورد از هر سه مورد ابتلا به سرطان رحم در انگلیس به اضافه وزن مرتبط است.

اکنون متخصصان دانشگاه "بریستول" توانسته‌اند این ارتباط و همچنین جزئیاتی درباره میزان افزایش خطر را بیشتر توضیح دهند. آنان دریافتند که به ازای هر پنج واحد شاخص توده بدنی مازاد، خطر ابتلا به سرطان آندومتر در زنان ۸۸ درصد افزایش می یابد.

متخصصان انگلیسی اظهار داشتند: چنین مطالعاتی این واقعیت را تقویت می‌کند که اضافه وزن یا چاقی دومین عامل سرطان در انگلیس است و می‌تواند به ما کمک کند تا علت آن را مشخص کنیم و این اقدام نقش اساسی در کشف چگونگی پیشگیری و درمان سرطان در آینده خواهد داشت.

به گفته متخصصان، تحقیقات بیشتری برای بررسی دقیق روشهای درمانی و داروهایی که برای مدیریت خطر سرطان در میان افرادی که به چاقی مبتلا هستند، مورد نیاز است. از قبل می دانیم که اضافه وزن یا چاقی خطر ابتلا به ۱۳ نوع مختلف سرطان را افزایش می دهد و برای کاهش خطر ابتلا به سرطان، حفظ وزن سالم در کنار رژیم غذایی متعادل و داشتن فعالیت بدنی مهم است.

این مطالعه به بررسی سرطان آندومتر، شایع‌ترین نوع سرطان رحم پرداخت که پوشش داخلی رحم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نمونه های ژنتیکی ۱۲۰ هزار زن در انگلیس، استرالیا، بلژیک، آلمان، لهستان، سوئد و ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفت که حدود ۱۳ هزار نفر از شرکت‌کنندگان سرطان رحم داشتند.

متخصصان به بررسی نشانگرهایی پرداختند که ممکن است چاقی و سرطان رحم را به یکدیگر مرتبط کنند. آنها دو هورمون- انسولین ناشتا و تستوسترون- را پیدا کردند که خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می دهد.

متخصصان با مشخص کردن چگونگی تاثیر چاقی در افزایش خطر ابتلا به سرطان از جمله از طریق هورمون‌ها، امیدوارند که در آینده بتوانند از داروهایی برای کاهش یا افزایش سطح هورمون‌های خاص در افرادی که در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان هستند، استفاده کنند.

به گزارش روزنامه گاردین، متخصصان انگلیسی اظهار داشتند: ارتباط بین چاقی و سرطان رحم به خوبی شناخته شده است اما این یکی از بزرگترین مطالعاتی است که چرایی آن را در سطح مولکولی بررسی کرده است. آنها می‌گویند: ما منتظر تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی استفاده از این اطلاعات برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان در افرادی هستیم که با معضل چاقی دست و پنجه نرم می کنند.