۰ نفر

آیا تلفن همراه باعث تومور مغزی می شود؟

۲۸ فروردین ۱۴۰۱، ۲۳:۲۲
کد خبر: 628835
آیا تلفن همراه باعث تومور مغزی می شود؟

برخی کارشناسان می‌گویند تلفن‌های همراه باعث ایجاد تومور مغزی نمی‌شوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از نبض فناوری،  تعداد فزاینده‌ای از شواهد نشان می‌دهد که تلفن‌های همراه باعث سرطان مغز نمی‌شوند.

بر اساس یک مطالعه جدید، استفاده از تلفن همراه باعث افزایش بروز تومور مغزی نمی‌شود. این تحقیق یافته‌های قبلی را تقویت می‌کند که نشان می‌داد موبایل‌ها با سرطان مغز مرتبط نیستند.

دکتر جسیکا جونز، استادیار انکولوژی دانشکده پزشکی مک گاورن در هیوستون در مصاحبه‌ای به Digital Trends گفت: «این مطالعه بسیار مهم بود، زیرا ما شاهد افزایش موارد سرطان از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۲ بودیم.»

جونز گفت که موارد سرطان مغز از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۸ افزایش یافته است و افزود: چه چیزی می‌تواند باعث چنین افزایشی شود؟ در آن بازه زمانی چند روند وجود داشت، از جمله استفاده از تلفن‌های همراه. این مطالعه بیماران زیادی را مورد بررسی قرار داد که می‌توانیم مطمئن باشیم که تلفن‌های همراه باعث سرطان مغز نمی‌شوند.

در مطالعه اخیر، محققان سلامت بیش از یک میلیون زن را در بریتانیا پیگیری کردند. محققان بهداشت جمعیت آکسفورد و آژانس بین المللی تحقیقات سرطان از این مطالعه که در مجله موسسه ملی سرطان منتشر شده است، گزارش دادند که خطر افزایش تومور‌های مغزی به طور کلی یا بر اساس نوع فرعی تومور مغزی یا محل آن در کاربران تلفن همراه وجود ندارد (در مقایسه با کسانی که هرگز از آن استفاده نکرده اند).

کرستین پیری، یکی از نویسندگان این مطالعه، از واحد اپیدمیولوژی سرطان در آکسفورد، گفت: «این نتایج شواهد انباشته‌ای را تأیید می‌کند که استفاده از تلفن همراه در شرایط معمول خطر تومور مغزی را افزایش نمی‌دهد».

با این حال، محققانی که این مطالعه را رهبری کردند، هشدار دادند که یافته‌های آن‌ها محدود است. آن‌ها گفتند که مشخص نیست که آیا خطرات مرتبط با استفاده از تلفن همراه در افرادی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند به طور قابل توجهی بیشتر از معمول زنان مورد مطالعه متفاوت است یا خیر. در این مطالعه، تنها ۱۸ درصد از کاربران تلفن گزارش کردند که هر هفته ۳۰ دقیقه یا بیشتر با تلفن همراه صحبت می‌کنند. نویسندگان این مطالعه خاطرنشان کردند کسانی که برای مدت طولانی از تلفن همراه استفاده می‌کنند، می‌توانند با استفاده از کیت‌های هندزفری یا بلندگو، قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی را کاهش دهند.

شرکت کنندگان در مطالعه شامل کودکان یا نوجوانان نمی‌شدند، اما سایر محققان ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و خطر ابتلا به تومور مغزی را در این گروه‌ها بررسی کرده اند و هیچ روند نگران کننده‌ای پیدا نکرده اند.