۰ نفر

به این گیاهان خوشمزه و بهاری رحم نکنید

۲۷ فروردین ۱۴۰۱، ۲۱:۳۸
کد خبر: 628521
به این گیاهان خوشمزه و بهاری رحم نکنید

یک کارشناس تغذیه از گیاهان بهاری به عنوان منابع غنی از انواع مغذی یاد کرد و افراد را به مصرف این گیاهان در فصل بهار توصیه کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، فرزاد بابایی، با اشاره به افزایش رویش انواع گیاهان در بهار گفت: گیاهان بهاری خوراکی متناسب با هر منطقه از مواد مغذی برخوردار بوده که در سلامت افراد موثر هستند.

بابایی گفت: در این گیاهان با توجه به شرایط اقلیمی، نوع خاک و... میزان مواد مغذی متفاوت است و در گیاهانی که در نواحی کوهستانی و مرتفع رویش پیدا کرده اند خواص دارویی هم مشاهده می شود.

این کارشناس تغذیه به دیگر خواص گیاهان بهاری اشاره کرد و افزود: تمام گیاهان بهاری منابع خوبی از پیش‌ساز ویتامین A، منیزیم، سدیم و سلنیم هستند که بر حسب نوع خاک میزان این مواد در گیاهان بهاری متفاوت است.

 وی افزود: همچنین گیاهان بهاری به دلیل وجود فیبر بالا، رفع کننده خوبی برای حل مشکل یبوست هستند.

بابایی به تشریح برخی نکات حائز اهمیت در مصرف این گیاهان هم اشاره کرد و افزود: بطور معمول گیاهان بهاری اگزالات بالایی دارند که مصرف زیاد آنها می تواند زمینه ساز تولید سنگ کلیه شود.

وی افزود: از جمله این گیاهان که اگزالات بالایی دارد "پاغازه" است که در همین راستا توصیه می شود بورانی آن همراه با ماست مصرف شود که اگزالات را جذب می کند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به بروز حساسیت در برخی افراد به دنبال مصرف گیاهان بهاری گفت: در صورت مشاهده حساسیت توصیه می شود افراد از ادامه مصرف این گیاهان خودداری کنند.

بابایی اظهار کرد: به افرادی هم که قرص های رقیق کننده خون مصرف می کنند توصیه می شود سبزیجات برگ سبز که عمده گیاهان بهاری را شامل می شود، مصرف نکنند.

این کارشناس تغذیه در ادامه به برخی از گیاهان پرمصرف بهاری اشاره کرد و افزود: یکی از پرمصرف ترین این گیاهان بویژه در غرب کشور "غازیاغی" یا "پاغازه" است که مصرف این گیاه برای مشکلات روده و معده، رفع نفخ شکم و آلودگی های دستگاه گوارش توصیه می شود.

بابایی "شنگ" را هم گیاه بهاری پرمصرف دیگر در غرب کشور عنوان کرد و افزود: این گیاه حاوی آنتی اکسیدان بالایی است و قطعا مصرف آن در پیشگیری از سرطان ها موثر است.

وی افزود: از این گیاه در برخی موارد خونریزی دهنده هم استفاده می شود، چرا که ویتامین K بالایی داشته که می تواند جلوی خونریزی را بگیرد و بصورت موضعی هم از آن استفاده می شود.

این کارشناس تغذیه "پیچک" را گیاه بهاری دیگری عنوان کرد که از رسته پیاز و سیر بوده و منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها محسوب می شود.