۰ نفر

هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره بومی شدن ویروس کرونا

۲۶ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۴۳
کد خبر: 628107
هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره بومی شدن ویروس کرونا

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد راهی طولانی تا تبدیل شدن ویروس کرونا به بیماری بومی وجود دارد و این بیماری همچنان می تواند با ایجاد موج های بزرگی از سرایت به این بیماری جمعیت بزرگی در سراسر جهان را مورد هدف قرار دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، «مایکل رایان» مدیر برنامه اضطراری سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد این تصور که با بومی شدن بیماری کووید-۱۹ مشکلات پایان می یابند اشتباهی بزرگ است. 

او در جلسه پرسش و پاسخ کانال های شبکه های اجتماعی سازمان بهداشت جهانی  با اشاره به اینکه بیماری هایی همچون مالاریا و سل ریوی به عنوان بیماری های بومی هنوز جان میلیون ها نفر را در سال می گیرند افزود: «من مطمئنا باور دارم حتی به شرایط بومی شدن این بیماری با این ویروس نزدیک هم نشدیم و این بیماری هنوز بومی نشده است. باور نکنید بومی شدن این بیماری به معنای پایان و یا کم خطر شدن آن می شود» .

وی همچنین گفت ویروس کرونا هنوز به بیماری فصلی و یا الگوی سرایتی تبدیل نشده و قادر است منجر به همه گیری هایی در ابعاد بزرگ شود.

از سوی دیگر «ماریا ون کرکهوف» سرپرست تکنیکی کووید-۱۹ در سازمان بهداشت جهانی گفت ویروس کرونا در سطحی بالا در حال چرخش در جوامع است و همچنان منجر به مرگ و میر افراد زیادی می شود. اگر سرعت انجام واکسیناسیون در جهان کند شود مانند آنچه درباره بیماری سرخک اتفاق افتاد شیوع دوباره ویروس کرونا از سر گرفته می شود. 

او در ادامه خاطرنشان کرد: «ما در میانه همه گیری هستیم و به مرحله بومی شدن نرسیدیم.» 

هفته گذشته پایین ترین آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا  یعنی بیش از ۲۰ هزار مرگ، از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در جهان در  سال ۲۰۲۰ ثبت شد.