۰ نفر

نسخه جدید کرونا چه ویژگی هایی دارد؟

۲۴ فروردین ۱۴۰۱، ۲۲:۲۷
کد خبر: 627866
نسخه جدید کرونا چه ویژگی هایی دارد؟

نسخه جدید کرونا تحت عنوان XE وارد زندگی مردم جهان شد. این ویروس ترکیبی از اومیکرون و حاصل اختلاط اومیکرون BA.۱ و BA.۲ است که طی یک هفته در انگلستان ۵میلیون نفر را مبتلا کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری، براساس برآوردها، این ویروس جدید حدود ۱۰درصد سرعت بیشتر در نفوذ به بدن انسان دارد. ژاپنی‌ها هم شناسایی نخستین مورد ابتلا به‌سویه نوترکیب کرونا موسوم به XE را تأیید کردند. براساس اعلام وزارت بهداشت ژاپن، این سویه نوترکیب هنگام ورود یک مسافر به فرودگاه «ناریتا» در نزدیکی توکیو شناسایی شده است. این مسافر، زنی حدودا ۳۰ ساله و ساکن آمریکاست که علامتی از بیماری نداشته است. او ۲ دوز واکسن کرونای فایزر را دریافت کرده و تست تشخیصی کروناویروس او هنگام ورود به ژاپن مثبت اعلام شده است.

XE چقدر بیماری‌زایی دارد؟

درحال‌حاضر، شدت بیماری‌زایی XE خفیف به‌نظر می‌رسد؛ البته باید این موضوع را درنظر بگیریم که افراد بیشتری نسبت به قبل واکسینه شده‌اند. تاکنون علائم گزارش شده بیماری ناشی از زیرسویه XE مشابه علائم اومیکرون است و می‌تواند شامل خستگی، بی‌حالی، تب، سردرد، بدن درد، تپش قلب و مشکلات قلبی شود. هنوز شواهدی ارائه نشده است که نشان دهد علائم زیرسویه XE با سویه‌های جدید متفاوت است. متخصصان معتقدند که واکسیناسیون هنوز بهترین دفاع در برابر سویه‌های ویروس کروناست؛ بنابراین توصیه شده است که افراد به‌منظور پیشگیری از ابتلا به نوع شدید بیماری کووید -۱۹، بستری شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر ناشی از آن، واکسن کرونا و دوزهای تقویت‌کننده آن را در زمان تعیین شده دریافت کنند.

XE، مثل سرماخوردگی

حسن رودگری، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات ژنومیک علوم پزشکی شهید بهشتی و مدیر پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان به بررسی مشخصات XE پرداخته است. او گفت: «از نظر آژانس امنیت سلامت انگلستان (UKHSCA) تعداد XE در جامعه تا به حال به قدری نیست که بتوان از رفتار آن تحلیل قطعی به‌دست آورد؛ چون تا به حال فقط ۶۳۷ مورد قطعی آن در انگلیس ثبت شده است که در این بین نزدیک ۵ میلیون مورد جدید در هفته گذشته عدد قابل اعتنایی نیست. در سایر کشور‌ها نیز افزایش ناگهانی در موارد جدید ناشی از اومیکرون BA.۲ وجود دارد؛ اما اثری از XE نیست. در چین که اخیرا قرنطینه شدیدی در شانگهای انجام داد؛ یک زیرگروه جدید به‌نام  BA۱.۱هم در کنار BA.۲ گزارش شده که در خود چین و سایر نقاط جهان گزارشی از آن نبوده است. هندوستان هم مدعی کشف یک مورد XE در بمبئی شده است.»

او درباره تأثیر این جهش بر افزایش ابتلا و مرگ توضیح داد: «به‌دنبال بروز جهش جدید، رکورد جدیدی در تاریخ پاندمی کشور انگلیس ثبت شده که با افزایش ۷درصدی در بستری‌ها همراه بوده است. میزان مرگ و میر جهشی نشان نمی‌دهد که می‌تواند ناشی از پوشش گسترده و مؤثر واکسیناسیون باشد. طبق خبری از دانشگاه امپریال کالج لندن، بیشتر این افزایش در گروه ۵۵سال و بالاتر بود و میزان ابتلای کودکان افزایش نسبی داشت؛ اما برای ۱۸ تا ۵۴ساله‌ها پلاتو (تقریبا ثابت) بوده و عامل ۹۰درصد همه موارد نیز اومیکرون BA.۲است. گفته می‌شود این افزایش ناگهانی بیشتر به‌دلیل برداشت محدودیت‌های شدید بهداشتی و قرنطینه‌ها بوده و محصول گردش نوع BA.۲ یا همان Stealth است.»

اما آیا علائم ابتلا به جهش XE کرونا با سویه‌های قبلی تفاوت دارد؟ براساس گفته‌های حسن رودگری هم‌اکنون گزارشی از تفاوت نوع XE از نظر علائم بالینی و شدت بیماری با اومیکرون در دست نیست. هر دو شبیه سرماخوردگی با آبریزش بینی، عطسه و گلودرد همراه هستند. این برخلاف علائم کرونای اولیه است که تب، سرفه و فقدان بویایی/چشایی از علائم شایعش بود. NHS انگلستان فهرست علائم عمومی و شایع کووید-۱۹ را به تازگی کمی گسترده‌تر کرده و آن را به مجموع ۹علامت ارتقا داده که شامل تنگی نفس، احساس خستگی یا بی‌حالی شدید، درد بدن، سردرد، گلودرد، بینی کیپ یا آبریزش بینی، کاهش اشتها، اسهال، تهوع و استفراغ است. درمجموع با اطلاعات موجود واریانت XE چندان خطرناک نیست و پدیده نوترکیبی قبلا مکررا اتفاق افتاده و باز هم می‌افتد.