۰ نفر

توزیع جهانی واکسن کرونا همچنان ناعادلانه است

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۴۹
کد خبر: 626582
توزیع جهانی واکسن کرونا همچنان ناعادلانه است

پس از دو سال تلاش برای واکسیناسیون مردم جهان در برابر کووید-۱۹، اکنون تعداد دوزهای موجود واکسن در بسیاری از مناطق از میزان تقاضا پیشی گرفته است.

به گزارش  اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اما با وجود پیشی گرفتن عرضه واکسن کرونا از میزان تقاضا، همچنان شکاف قابل توجهی در واکسیناسیون جمعیت ثروتمندترین و فقیرترین کشورها وجود دارد.

روز جمعه "اتحاد جهانی واکسن و ایمن‌سازی" (Gavi) که رهبری طرح توزیع جهانی کوواکس (Covax) را بر عهده دارد، اجلاسی برگزار کرد و خواستار بودجه بیشتری برای رسیدگی به موضوع نابرابری در دسترسی به واکسن شد.

طبق اعلام فدراسیون بین‌المللی تولیدکنندگان و انجمن‌های دارویی (IFPMA) از زمان همه‌گیری بیش از ۱۳ میلیارد دُز واکسن تولید شده که ۱۱ میلیارد آن تزریق شده است.

نابرابری در دسترسی به واکسن می‌تواند منجر به ظهور سویه های جدید و احتمالا مسری‌تر ویروس شود

اکنون بسیاری از کشورهای ثروتمند به عرضه بیش از حد واکسن نزدیک شده اند. کشورهای اتحادیه اروپا و G7 نیز در پایان ماه گذشته ۴۹۷ میلیون دُز واکسن مازاد در اختیار داشتند. در چنین شرایطی این نگرانی وجود دارد که دُزهای مازاد به هدر بروند زیرا واکسن‌های کووید-۱۹ ماندگاری نسبتا کوتاهی دارند و واکسن‌های آسترازنکا و نواواکس دارای تاریخ انقضای شش ماهه هستند.

با این وجود، میلیاردها نفر در سراسر جهان همچنان در برابر بیماری واکسینه نشده اند که بیشتر آنها در کشورهای در حال توسعه هستند.

به گزارش ژاپن تودی، "تدروس آدهانوم" دبیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) هشدار داده است: نابرابری در دسترسی به واکسن می‌تواند منجر به ظهور سویه های جدید و احتمالا مسری‌تر ویروس شود.