۰ نفر

ماه بر سلامتی کدام عضو بدن ما تاثیر می گذارد؟

۱۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۳۰
کد خبر: 626143
ماه بر سلامتی کدام عضو بدن ما تاثیر می گذارد؟

شاید شما هم شنیده باشید که ماه کامل روی انسان ها اثرگذار است. ماه با توجه به خصوصیاتی که در منظومه خورشیدی دارد تاثیرات عجیبی روی سلامتی انسان می گذارد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ وقتی که صحبت از ماه می شود، احتمالاً با خودتان فکر می‌ کنید که چرا تا به حال خیلی در مورد این موضوع تحقیق و تفحص نکرده ‌اید. خیلی از ما اطلاعات درستی در مورد ماه نداریم اما جالب است بدانید که ماه روی سلامت ذهنی و جسمی ما به شدت اثر گذار است.

ماه؛ تنها ماهواره طبیعیِ زمین محسوب می شود و باعث پایداری و استقامت سیاره ها می گردد و از طرفی روی شخصیت ما نیز اثرگذار است. فرقی ندارد که باور کنید یا نکنید، در هر صورت مطالعات انجام شده نشان می‌ دهد که تقریباً 80 درصد سلامت ذهنی از طریق قدرت ماه تعیین می گردد و به خاطر همین قصد داریم که در این قسمت از این مسئله را بیشتر برایتان بشکافیم.

تاثیر ماه بر سلامت قلب

چرخه ماه روی سلامت قلب اثر گذار است. مطالعات علمیِ سال 1970 نشان می دهند که ماه نه تنها روی آب تاثیر دارد، بلکه می تواند نوع جریان خون را در بدن ما تغییر دهد و به خاطر همین؛ جریان خون و ضربان قلبمان تا حد زیادی از ماه تاثیر می گیرد.

مطالعه ای در سال 2013 نیز انجام شد و به این نتیجه رسیده اند؛ هنگامی که ماه نو می شود یا کامل می گردد؛ ممکن است که فشار خون و ضربان قلب در مردان کمی افت کند. طبق مطالعه دیگری که انجام شده است، اگر می خواهید جراحی قلب انجام دهید، بهتر است آن را در دورانی انجام دهید که ماه کامل است؛ زیرا احتمال زنده ماندن و کوتاه شدن دوره بستری در بیمارستان را برای تان بالاتر می برد. جالب ‌تر این که بعضی از گزارش‌ها نشان می دهند که ماه ممکن است روی ضربان قلب بعضی از ورزشکاران هم تاثیر گذار باشد.

تاثیر ماه بر قاعدگی و بارداری

ماه روی چرخه قاعدگی و تخمک گذاری تاثیر دارد. چرخه قاعدگی تا حد زیادی تحت تاثیر مراحل مختلف ماه قرار می گیرد. ماه کامل هر 29 روز یکبار اتفاق می‌ افتد. چرخه قاعدگی هم تقریباً هر 28 روز تکرار می‌ شود. بعضی از مطالعات نشان می‌ دهد خانم هایی که چرخه قاعدگی آن ها بیش از 27 روز باشد؛ احتمالاً تحت تأثیر چرخه ماه قرار گرفته ‌اند و ممکن است تغییراتی در چرخه قاعدگی شان به خاطر تغییرات هورمونی حاصل از چرخه ماه اتفاق بیفتد.

دانشمندان همچنین به این نتیجه رسیده اند که تخمک ‌گذاری تقریباً 12 روز قبل از پریود خانم ها آغاز می شود؛ بنابراین اگر برنامه این چنین باشد که پریود تقریباً حوالی ماه کامل رخ بدهد، احتمالا تخمک گذاری وقتی انجام می شود که ماه نو خواهد شد و بالعکس.

وقتی که تخمک گذاری زمانی که ماه کامل است، انجام شود نسبت به زمان هایی که هیچ ماهی قابل رویت نیست‌ دمای بدن خانم ها افزایش پیدا کرده و احتمال این که فرزند آن ها پسر شود بیشتر خواهد بود و از طرفی احتمال تولد نوزاد در دوره ماهِ کامل بیشتر است.

تاثیر ماه بر خواب

ماه روی خواب افراد هم اثرگذار است. همه مردم دنیا بر این باورند که ما باید به اندازه کافی بخوابیم؛ اما جالب است بدانید که ماه تا حد زیادی روی کیفیت خواب و استراحت اثرگذار است. زمان هایی که ماه کامل است یا کمی بعد از کامل شدن ماه، خوابیدن یا داشتن خواب باکیفیت برای افراد سخت می شود و تحقیقات علمی هم این موضوع را به اثبات رسانده اند.

تحقیقات نشان می دهد که در چنین حالتی ممکن است شما 20 دقیقه کم‌تر بخوابید یا 30 درصد از عمق خواب تان کم‌تر شود؛ البته نور اضافی هم تاثیر مستقیمی روی این موضوع دارد.

ماه می تواند ریتم شبانه‌روزی بدن را به هم بزند و سلامت ذهنی را آشفته کند

نوع پاسخ بدن به نور و تاریکی زمانی مشخص می‌ شود که ریتم شبانه‌روزی بدن را بشناسیم. ساده‌ترین راه برای توضیح ریتم شبانه‌روزی بدن این است که چرخه رفتاری، ذهنی و جسمی ما را تعیین می‌ کند.

زمانی که تعادل چرخه شبانه‌روزی بدن به هم بریزد، علائمی شبیه به افسردگی، اختلال دو قطبی یا حتی اضطراب در افراد بیشتر خواهد شد‌؛ بنابراین اگر جزء افرادی هستید که خیلی بیش از حد فکر و خیال می ‌کنید و نمی‌ توانید ریلکس باشید و بیش از حدِ طبیعی نگران می باشید، بهتر است که پنجره را باز کنید و ببینید که آیا ماه کامل است یا خیر، زیرا در طول این حالت، شما نمی توانید خوب بخوابید و همین باعث تحریک اعصاب تان می‌ شود و استرس تان را زیاد می کند.

تاثیر ماه بر کلیه و سنگ کلیه

جالب است بدانید که ماه در ایجاد سنگ کلیه هم تاثیرگذار است. اگر قبلاً هرگز سنگ کلیه نداشته اید، بدانید که جزء افراد خوشبخت دسته ‌بندی می شوید، زیرا اکثر افراد این موضوع را تجربه می کنند‌. طبق اطلاعات موجود، سنگ کلیه زمانی اتفاق می‌ افتد که مواد معدنی مانند کلسیم و اوریک اسید در بدن خیلی غلیظ می‌ شوند و تبدیل به کریستال می گردند و شبیه به سنگ های کوچک خودشان را نشان می دهند.

افرادی که در بدن به اندازه کافی مایعات نداشته باشند، بیشتر با این مسئله درگیر هستند. جالب است بدانید که سنگ کلیه زمانی دردناک‌تر می شود که ماه کامل باشد. اگر نزدیک به دوره کامل شدن ماه باشید، نمی توانید سنگ کلیه را کنترل کنید. فقط باید دستورها پزشک را رعایت کنید، قرص مسکن بخورید و به اندازه کافی آب بنوشید و منتظر باشید تا شرایط برطرف شود و بهبود پیدا کنید.

تاثیر ماه بر تصادفات جاده ای

باور میکنید که ماه کامل روی تصادف هم اثر دارد؟ آیا تا به حال رانندگانی را دیده اید که خیلی بی محابا رفتار می کنند؟ باید حواس تان به این افراد، هنگام کامل شدن ماه باشد. مطالعه ای در این باره انجام شده و نشان می‌ دهد که تصادفات موتور سیکلت در دوره ای که ماه کامل است، تا 5 درصد افزایش پیدا می‌ کند.

40 درصد متخصصان سلامت بر این عقیده هستند که چرخه های ماه تاثیر مستقیمی روی رفتار غیر طبیعی افراد دارد و همین باعث می شود که شما احساس اضطراب و ترس بیشتری را در خودتان داشته باشید.

احتمالا تعجب نمی کنید که بفهمید مطالعات نشان می دهند که چرخه ماه روی تجربه افراد در حوادث مختلف اثر گذار است. ماه کامل می تواند باعث اضطراب و افزایش احتمال تصادف شود و باعث مشکلات جسمی، روحی و یا حتی اقداماتی شبیه به خودکشی باشد.

تاثیر ماه بر تشنج

تشنج در هنگام کامل شدن ماه بیشتر خواهد بود. طبق اطلاعات موجود 3 نوع تشنج وجود دارد:تشنج عمومی، تشنج فوکال و تشنج ناشناخته.

تشنج عمومی هر دو طرف مغز را درگیر می‌ کند. تشنج فوکال در بعضی از اوقات زمانی اتفاق می‌ افتد که فرد بیدار است و کاملاً متوجه است که تشنج کرده و گاهی اوقات هم باعث می‌ شود که فرد گیج و سردرگم باشد و شرایط را شناسایی نکند. تشنج ناشناخته هم معمولاً هنگامِ شب اتفاق می‌ افتد و اغلب کسی شاهد آن نخواهد بود. اما موضوع اصلی اینجاست که این تشنج ها زمانی بیشتر اتفاق می افتد که ماه کامل باشد.