۰ نفر

کدام بیماران گوارشی می توانند روزه بگیرند؟

۱۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۱۵
کد خبر: 626124
کدام بیماران گوارشی می توانند روزه بگیرند؟

متخصص دستگاه گوارش توضیحاتی در رابطه با روزه گرفتن افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی ارائه داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  صدا و سیما، پژمان علوی نژاد افراد دارای مشکلات گوارشی را به ۳ دسته تقسیم کرد و گفت: گروه اول کسانی هستند که نه تنها منعی برای روزه گرفتن ندارند، بلکه روزه داری به درمان بیماری آن‌ها کمک می‌کند.

این متخصصص دستگاه گوارش افزود: این دسته از افرادی کسانی هستند که کبد چرب دارند و روزه داری در رفع این اختلال موثر است و می‌توانند از برکات ماه مبارک رمضان و فواید روزه بهره‌مند شوند.

علوی نژاد افراد مبتلا به هپاتیت کنترل شده مزمن را جزو دسته دوم دارای بیماری‌های گوارشی قرار داد و عنوان کرد: این افراد ممکن است روزانه یک عدد قرص مصرف کنند که می‌توانند در این ماه با تغییر ساعت مصرف دارو‌ها در وعده افطار یا سحر، با خیال آسوده روزه بگیرند و منعی برای آن‌ها نیست.

این متخصص دستگاه گوارش ادامه داد: دسته سوم شامل افرادی می‌شود که دچار بیماری‌های پیشرفته کبدی یا بیماری‌های التهابی روده هستند و بیماری آن‌ها در حال فعالیت است و باید در فواصل کوتاه دارو‌های مختلفی را مصرف کنند، بنابراین مجاز به روزه گرفتن نیستند، زیرا ممکن است روزه داری بیماری آن‌ها تشدید کند.

وی گفت: بر اساس فتوای مراجع تقلید، وقتی انجام کاری مثل روزه داری سبب آسیب رساندن به بدن می‌شود و بیماری را تشدید می‌کند، روزه گرفتن بر بیمار واجب نیست.