۰ نفر

ارتباط بین استفاده از موبایل و تومور مغزی چیست؟

۱۸ فروردین ۱۴۰۱، ۵:۲۹
کد خبر: 625992
ارتباط بین استفاده از موبایل و تومور مغزی چیست؟

بحث و اختلاف نظر در مورد اینکه آیا تشعشعات تلفن‌ های همراه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌ دهد، شواهد جدیدی را ارائه می دهد.

به گزارش وب مِد، یک مطالعه جدید در بریتانیا هیچ ارتباطی بین استفاده از تلفن همراه و ایجاد تومور مغزی پیدا نکرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از مهر، محققان آژانس بین المللی تحقیقات سرطان و دانشگاه آکسفورد بیش از ۷۵۰ هزار زن را در بریتانیا به مدت ۲۰ سال پیگیری کردند. یافته‌های آنها هیچ ارتباطی را بین استفاده از تلفن همراه با تومور مغزی نشان نمی‌دهد، حتی برای افرادی که هر روز از تلفن‌های خود استفاده می‌کنند یا بیش از ۱۰ سال است که از آن استفاده می‌کنند.

«کرستین پیری»، نویسنده این مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: «این نتایج تأیید می‌کند که استفاده از تلفن همراه در شرایط معمول خطر تومور مغزی را افزایش نمی‌دهد».

از آنجایی که مردم معمولاً هنگام تماس تلفن‌های خود را کنار سر خود نگه می‌دارند، نگرانی این است که آیا ممکن است منجر به ایجاد تومور در مغز، گوش یا ناحیه گردن شود.

نگرانی‌ها در مورد خطر سرطان، به ویژه تومورهای مغزی، دهه هاست که در جریان بوده و تا به امروز، حدود ۳۰ مطالعه اپیدمیولوژیک در مورد این موضوع انجام شده است.

در سال ۲۰۱۱، آژانس بین المللی تحقیقات سرطان اعلام کرد که تلفن‌های همراه "احتمالاً سرطان زا هستند". این نتیجه گیری عمدتاً مبتنی بر نتایج یک مطالعه موردی بزرگ بین المللی و یک سری مطالعات در سوئد بود.

در جدیدترین مطالعه، محققان بریتانیایی عنوان می‌کنند که «مجموع شواهد انسانی، از مطالعات مشاهده‌ای و سنجش‌های زیستی، نشان می‌دهد که خطر ابتلا به تومور مغزی در کاربران تلفن همراه کم است یا اصلاً چنین ارتباطی وجود ندارد.»

تیم تحقیق داده‌های یک مطالعه در بریتانیا در مورد زنان را برای بررسی ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و سرطان بررسی کرد. این مطالعه در سال ۱۹۹۶ آغاز شد و برای شرکت‌کنندگان پرسشنامه‌هایی در فواصل زمانی منظم برای جمع‌آوری داده‌ها در مورد شیوه‌های زندگی و سلامت عمومی ارسال شد.

سوالات در مورد استفاده از تلفن همراه در سال ۲۰۰۱ تکمیل شد، زمانی که زنان ۵۰ تا ۶۵ ساله بودند. حدود نیمی از زنان نیز ۱۰ سال بعد، در سال ۲۰۱۱، زمانی که ۶۰ تا ۷۵ ساله بودند، به این سؤالات در مورد استفاده از تلفن همراه پاسخ دادند.

تا سال ۲۰۱۱، بیشتر زنان (۷۵ درصد) بین ۶۰ تا ۶۴ سال از تلفن همراه استفاده کرده بودند، در حالی که کمتر از نیمی از زنان بین ۷۵ تا ۷۹ سال از تلفن همراه استفاده می‌کردند.

در طول دوره پیگیری، ۳۲۶۸ زن در این مطالعه دچار تومور مغزی شدند. با این حال، محققان هیچ ارتباطی بین استفاده از تلفن همراه و ایجاد تومور در مغز، گوش، ناحیه گردن یا چشم پیدا نکردند. خطر ابتلا به تومور بین زنانی که هرگز از تلفن همراه استفاده نکرده بودند و افرادی که از آن استفاده می‌کردند مشابه بود.

با این حال محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.