۰ نفر

پیشگیری از تولد ۸۴۰۰ نوزاد معلول با غربالگری ژنتیک

۹ فروردین ۱۴۰۱، ۹:۱۶
کد خبر: 623904
پیشگیری از تولد ۸۴۰۰ نوزاد معلول با غربالگری ژنتیک

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور گفت: از سال ۹۲ توانستیم با انجام آزمایشات از تولد ۸۴۰۰ کودک دارای معلولیت پیشگیری کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، افروز صفایی فرد  افزود: برای پیشگیری از معلولیت کودکان، از سال ۹۲،  ۲ میلیون مورد مشاوره ژنتیک انجام دادیدم که این مشاوره ها قبل از ازدواج، بعد از ازدواج، قبل بارداری و حین بارداری انجام شده است.

وی ادامه داد: همچنین قرار است در آینده سامانه ای داشته باشیم تا از آن برای پیشگیری از معلولیت ها استفاده کنیم به این ترتیب که پرسشنامه‌ای در آن قرار می‌دهیم تا با پر کردن آن، کسانی که ازدواج پرخطر داشته‌اند شناسایی شده و بعد به سمت مراکز مشاوره ژنتیک هدایت شوند و از این طریق از فرزندآوری و ازدواج پرخطر جلوگیری شود.

صفایی فرد ابراز امیدواری کرد با داشتن این سامانه به اقدامات آگاهسازی و پیشگیری از معلولیت ژنتیکی کمک قابل توجهی شود.

وی در ادامه به ازدواج‌های فامیلی اشاره کرد و گفت: ازدواج فامیلی میزان خطر بروز اختلالاتی را که می تواند منجر به معلولیت شود، در نوزاد بالا می‌برد. ازدواج فامیلی در برخی استان ها بیشتر بوده و تلاش ما این است با آگاه سازی بتوانیم میزان خطر معلولیت را در استان ها کمتر کنیم.

غرباگری تنبلی چشم برای بیش از ۲ میلیون کودک

معاون پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اجرای برنامه های غربالگری شنوایی و تنبلی چشم گفت: در زمینه غربالگری تنبلی چشم، فکر می کردیم سال ۱۴۰۰ به خاطر کرونا از برنامه عقب باشیم و غربالگری تنبلی چشم کمتر از موارد پیش بینی شده باشد اما با تلاش و پیگیری و بازدید میدانی، ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار کودک مورد غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند.

صفاری فرد خاطرنشان کرد: از سال  ۷۵ تاکنون ۱۵ میلیون کودک مورد غربالگری تنبلی چشم قرار گرفتند که این غربالگری برای کودکان سه تا ۶ سال بوده و از اختلالات بینایی آنها پیشگیری شده است.