۰ نفر

دلیل بی حالی بدن و خواب زیاد چیست؟

۷ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۰۹
کد خبر: 623500
دلیل بی حالی بدن و خواب زیاد چیست؟

خواب آلودگی که برخی از افراد با آن درگیر هستند تاثیر زیادی بر سلامت بدن میگذارد. با شناخت دلایل این مشکل میتوانید راه حل مناسبی برای بی حالی پیدا کنید.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ آیا تابه حال برایتان اتفاق افتاده که شب؛ خواب کافی داشته اما صبح روز بعد خسته بوده اید و دوست نداشتید که از جایتان بلند شوید؟ این اتفاق طبیعی است و برای اکثر ما رخ می‌ دهد اما حتماً دوست دارید که دلیلش را بدانید تا ببینید که ناتوانی برای بلند شدن از خواب هنگام صبح چه دلیلی دارد؟

بعضی از مشکلات و بیماری ها

اگر صبح‌ ها با این موضوع درگیر هستید که از جای تان بلند شوید، بسیار مهم است که وضعیت های مختلف مانند آپنه خواب یا سندروم خستگی مزمن یا دیگر مشکلات را در خودتان بررسی کنید. شاید یکی از این وضعیت ها را دارید که باعث می شود صبح ها سخت از خواب بیدار شوید. فلج خواب یکی دیگر از عواملی است که باعث می‌ شود افراد نتوانند خیلی راحت؛ صبح ها از جایشان بلند شوند.

افسردگی

اگر با بیدار شدن از خواب هنگام‌ صبح، دست و پنجه نرم می‌ کنید، ممکن است به افسردگی دچار شده باشید؛ البته افسردگی علائم دیگری مانند احساس ناراحتی، پوچی، بی قراری، نا امیدی، تغییر در اشتها و الگوی خواب را هم دارد.

خیماز-کشیدن

استرس و اضطراب

مشکلات ذهنی مانند استرس و اضطراب باعث می‌ شود که در بیدار شدن از خواب دچار مشکل شوید و در چنین حالتی شما مدام استرس دارید و مشکلاتی را احساس می کنید و شاید حتی شب هم نتوانید خوب بخوابید و به زور از جای تان بلند شوید.

اختلال دوقطبی

یکی دیگر از بیماری‌ های ذهنی که ممکن است باعث شود تا صبح نتوانید از جایتان بلند شوید، اختلال دو قطبی است که مدام روحیه تان را تغییر می دهد و همین باعث می شود که خواب تان به هم بریزد.

اختلال فصلی

اختلال فصلی یکی دیگر از مشکلات ذهنی است که باعث می‌ شود افراد هنگام صبح نتوانند راحت از جای شان بلند شوند. این وضعیت ممکن است در هر زمان از سال مخصوصاً هنگام تغییر فصل و فصل پاییز اتفاق بیفتد.

اختلال بیش فعالی در بزرگسالان

افرادی که به این مشکل دچار هستند، صبح ها راحت از جای شان بلند نمی شوند، زیرا معمولاً کم می خوابند و صبح ها خسته هستند.

اختلال استرس بعد از حادثه

این اختلال ممکن است باعث ناراحتی شده و باعث شود که خیلی بیشتر بخوابید و صبح روز بعد با بیدار شدن درگیر باشید. افرادی که مبتلا به این اختلال هستند، معمولاً کابوس های شبانه را تجربه می‌ کنند که استراحت شان را به هم می ریزد.

عوارض منفی زیاد خوابیدن روی سلامت ذهن

سلامت ذهن تا حد زیادی به مسئله خواب و بیداری شما بستگی دارد و اگر صبح‌ ها زود از جایتان بلند نشوید و خواب کافی هم نداشته باشید، اثرات آن را متوجه خواهید شد:

    کاهش سطح انرژی در طول روز

    افزایش احساس ناراحتی و افسردگی

    نجواهای منفی با خودتان

    نداشتن ریتم شبانه‌روزی در بدن

    افزایش حس بی قراری مخصوصاً در برخورد با دیگران

راهکارهایی برای برخورد با زیاد خوابیدن

اگر جزء افرادی هستید که نمی توانید به راحتی از جای تان بلند شوید، راهکارهایی هستند که به شما کمک می کنند تا با این مسئله مقابله کنید:

    با دوستان یا یکی از اعضای خانواده که به او اعتماد دارید؛ صحبت کنید و شرایط را برایش توضیح دهید تا بتواند از شما حمایت کند و راهکار ارائه دهد.

    حتماً در طول روز غذای سالم بخورید تا بدن انرژی داشته باشد.

    انتظارات واقع بینانه از خودتان داشته باشید. یعنی اگر شب خیلی دیر خوابیدید، انتظار نداشته باشید که صبح راحت از خواب بیدار شوید.

    در طول روز ورزش کنید، زیرا باعث آزاد شدن اندورفین می‌ شود که خوابتان را راحت‌ تر می‌ کند و باعث می‌ شود که کم‌ خوابی کم تری را تجربه کنید.

    بیماری های زمینه ای را درمان کنید که می توانید در این زمینه از متخصص کمک بگیرید.

    روتین آرامش بخشی برای خواب داشته باشید. به طور مثال شب ها قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید یا مطالعه کنید که باعث آماده شدن بدن و ذهن برای استراحت شبانه می شود.

    از بعد از ظهر به بعد هرگز کافئین استفاده نکنید، زیرا خواب تان را به هم می‌ ریزد.

    از ساعت های چراغ دار استفاده کنید. زمانی که الارم هنگام صبح زنگ می‌ زند، چراغش روشن می‌ شود و شما راحت تر از خواب بیدار می شوید.

    ریتم بدن خود را منظم کنید. یعنی هر روز سرِ ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید تا بدن تان عادت کند.

    قبل از خواب در معرض لوازم الکترونیکی نباشید، زیرا بدن را دچار اختلال می کند. یک ساعت قبل ار خواب؛ تلویزیون، کامپیوتر و گوشی موبایل را کنار بگذارید.

    قبل از خواب ژورنال نویسی انجام دهید. انجام این کار باعث می‌ شود که استرس های تان بیرون بریزد، ذهن تان آرام شود و راحت بخوابید.

    نور درمانی را فراموش نکنید. در طول روز در معرض نور طبیعی قرار بگیرید تا ساعت درونی بدن تان تنظیم شود و بتوانید اضطراب و افسردگی را از بین ببرید.