۰ نفر

مدرنا برای تزریق دوز چهارم واکسن درخواست مجوز کرد

۲۸ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۳۹
کد خبر: 621813
مدرنا برای تزریق دوز چهارم واکسن درخواست مجوز کرد

همزمان با افزایش موارد ابتلا به کرونا در برخی از نقاط جهان و نگرانی‌ها از ظهور موج جدید همه‌گیری، شرکت مدرنا خواهان کسب مجوز مصرف اضطراری برای تزریق چهارمین دوز واکسن شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از انتخاب، این شرکت اعلام کرد که درخواستش برای دومین دوز یادآور، همه بزرگسالان بالای ۱۸ سال را در بر‌می‌گیرد.

قدرت دوز یادآور مدرنا، نصف دوز نوبت اول و دوم آن است. هر دوز واکسن فایزر حاوی ۳۰ میکروگرم «ام‌آر‌ان‌ای» است، در حالی که هر دوز مدرنا ۱۰۰ میکروگرم «ام‌آر‌ان‌ای» دارد.

شرکت فایزر نیز درخواست خود را برای چهارمین دوز واکسن - دومین دوز یادآور- به سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا ارسال کرده، اما تنها برای گروه سنی بالای ۶۵ سال درخواست مجوز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مدرنا در مورد اثربخشی دوز چهارم واکسن خود جزییاتی ارائه نداده، اما می‌گوید درخواستش برای دریافت مجوز بر اساس داده‌هایی است که پس از ظهور سویه اُمیکرون در آمریکا و اسرائیل منتشر شده است.

اسرائیل مدتی است تزریق دومین دوز یادآور را آغاز کرده است، اما برخی از داده‌ها نشان داد که دوز چهارم واکسن تنها سطح آنتی‌بادی را به همان میزان پس از دوز سوم می‌رساند و در برابر ابتلای مجدد به ویژه با امیکرون تأثیر چشمگیری ندارد.

داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا نشان می‌دهد اثربخشی واکسن با گذشت زمان کاهش می‌یابد و تزریق دوز سوم به بازیابی این اثر کمک می‌کند. با این حال، اطلاعات جامعی بر اساس سن یا وضعیت سلامتی در این رابطه منتشر نشده است.

در حالی که موارد ابتلا به کرونا در بسیاری از نقاط جهان از جمله آمریکا در حال کاهش است، چین و برخی از نقاط اروپا از جمله بریتانیا با افزایش موارد ابتلا و بستری روبرو شده‌اند.