۰ نفر

آشنایی با دو علامت اومیکرون پنهان‌ کار

۲۴ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۲۲
کد خبر: 620727
آشنایی با دو علامت اومیکرون پنهان‌ کار

دو علامت گزارش شده از بیماران مبتلا به سویه امیکرون پنهان‌کار(BA.۲) سرگیجه و خستگی است. با این حال، باید توجه کرد که این دو علامت فقط علائم اولیه هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛  نیوز، اومیکرون پنهان‌کار به شیوع اخیر در چین دامن زده است و طبق گزارش‌ها بزرگترین شیوع در دو سال اخیر برای این کشور شرق آسیا را رقم زده است.

کمیسیون ملی بهداشت چین در آخرین دوره ۲۴ ساعته ۱۳۳۷ مورد انتقال محلی را گزارش کرد که ۸۹۵ مورد در استان صنعتی جیلین بوده است. در یک اطلاعیه دولتی آمده است که اجازه پلیس برای ترک منطقه یا سفر از شهری به شهر دیگر لازم است.

امیکرون پنهان‌کار چیست؟

کروناویروس مرگبار با گذشت زمان جهش یافت و سویه‌های جدیدتری را ایجاد کرد که به هر موجی از همه‌گیری دامن زد؛ سویه دلتا بیشترین تعداد افراد را در طول موج دوم از بین برد و موج سوم نیز توسط سویه امیکرون هدایت شد که اولین بار آن را در آفریقای جنوبی شناسایی کردند.

جهش ویروس در اثر عوامل محیطی و منطقه جغرافیایی منجر به تغییرات متعددی در ماهیت و ساختار ویروس می‌شود. قابل‌توجه است که زیرشاخه جدید امیکرون با سویه مادر متفاوت و تشخیص آن دشوار است. دانستن نشانه‌های سویه پنهان‌کار می‌تواند به تشخیص سریع‌تر وضعیت و انجام اقدامات صحیح برای جلوگیری از عوارض کمک کند.

امیکرون پنهان‌کار جهش‌های کلیدی در پروتئین اسپایک خود را که برای آزمایش‌های سریع PCR برای تشخیص آن از سویه‌های قبلی مانند دلتا ضروری هستند را از دست داده است. این تفاوت همچنین ممکن است دلیلی باشد که BA.۲ زودتر مورد توجه قرار نگرفته است.

با وجود اینکه امیکرون پنهان‌کار به‌عنوان زیرمجموعه امیکرون شناخته می‌شود، ساختار ژنتیکی آن کاملا متفاوت از دومی است. طبق گفته محققان، سویه پنهان‌کار حدود ۲۰ جهش دارد که با امیکرون اصلی متفاوت است. این امر آن را از جهات مختلفی با سویه امیکرون کاملا متفاوت می‌کند که دلیلی برای نگرانی است.

علائم امیکرون پنهان‌کار چیست؟

سازمان بهداشت جهانی اخیرا اعلام کرده است که سویه امیکرون برخلاف برخی از نسخه‌های قبلی ویروس مانند دلتا، عمدتا به جای ریه‌ها بر دستگاه تنفسی فوقانی تاثیر می‌گذارد.

اگرچه این سازمان موافق است که دانش در مورد B.A۲ هنوز در حال توسعه است اما این دودمان متنوع‌تر هستند. داده‌های تجربی می‌گویند که این زیرسویه سریع‌تر از سویه اصلی امیکرون که به خودی خود قابلیت انتقال بالاتری داشت گسترش یافت.

دو علامت گزارش شده از بیماران مبتلا به سویه امیکرون پنهان‌کار سرگیجه و خستگی است. با این حال، باید توجه کرد که اینها فقط علائم اولیه هستند. اگرچه سرگیجه و خستگی از علائم رایج روزمره هستند اما باید مراقب تداوم آن بود. اگر این حالت برای چند روز یا بیشتر شما را آزار می‌دهد باید با پزشک مشورت کنید.

این علائم می‌توانند در عرض دو تا سه روز پس از آلوده شدن به ویروس ظاهر شوند و ممکن است مدت بیشتری در بدن باقی بمانند. به غیر از دو علامت مشخص ممکن است علائمی ازجمله تب، خستگی شدید، سرفه، گلو درد، سر درد، خستگی عضلانی و بالا رفتن ضربان قلب را تجربه کنید.

بر اساس برنامه مطالعاتی زوئی کووید بریتانیا علائم سرماخوردگی به طور قابل‌توجهی شایع‌ترین علامت سویه امیکرون پنهان‌کار به ویژه در افراد واکسینه شده است. همچنین می‌توان علائمی مانند از دست دادن بویایی یا چشایی و تنگی نفس را نپذیرفت چون این سویه در سیستم فوقانی تنفسی نفوذ می‌کند.

این زیر سویه می‌تواند به آسانی به اندازه نوع اصلی خود گسترش یابد و در حال حاضر به چندین کشور سرایت کرده است و گمان می‌رود در روزهای آینده موارد مثبت آن افزایش یابد. تنها راه محافظت از خود، واکسینه شدن و پیروی از همه موارد بهداشتی مرتبط با کووید با دقت لازم است.