۰ نفر

بیماری کبدی چه ارتباطی با استخوان ها دارد؟

۱۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۲۱
کد خبر: 618190
بیماری کبدی چه ارتباطی با استخوان ها دارد؟

متخصصان در یک مطالعه جدید بررسی کردند که چگونه آسیب مزمن کبد باعث تحلیل رفتن و ضعف استخوانی می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آسیب کبدی که به عنوان پارگی کبد نیز شناخته می شود، نوعی ضربه وارد شده به کبد است. این می تواند از طریق فشار وارد شده در حین تصادف رانندگی یا ضربه جسم خارجی مانند چاقو اتفاق بیفتد. اما "آیا آسیب به یک عضو می‌تواند باعث تحلیل رفتن استخوان‌ها" شود؟

متخصصان علوم پزشکی چین در مطالعه ای به بررسی این موضوع پرداخته و دریافتند:‌ مکانیزم های مولکولی وجود دارد که باعث تحلیل رفتن بافت استخوانی ناشی از آسیب مزمن کبد می شود.

بیماری "استئودیستروفی کبدی" (HOD) نوعی بیماری متابولیک استخوان است که در بیماران مبتلا به اختلال مزمن کبدی رخ می دهد و بیشتر به صورت تحلیل رفتن بافت استخوان، کاهش تراکم استخوان و تخریب ساختار استخوان بروز می‌کند.

کبد به عنوان مرکز متابولیک بدن، نقش مهمی در حفظ هومئوستازی بافت ایفا می کند و تعداد زیادی از سیتوکین های کبدی، عملکرد اندام های محیطی از جمله استخوان ها را از طریق سیستم گردش خون تنظیم می کند.

این ارتباط دو طرفه بین کبد و استخوان "محور کبد-استخوان" نامیده می شود. محرک های بیرنی از قبیل ویروس ها، مواد الکلی و داروها ممکن است باعث آسیب مزمن کبدی شوند که به دنبال آن بر متابولیسم استخوان از طریق "محور کبد-استخوان" تاثیر می گذارد و در نتیجه خطر پوکی استخوان و شکستگی های شکننده را افزایش می دهد.

به گزارش هندوستان تایمز، شکستگی های ناشی از بیماری استئودیستروفی کبدی، ترمیم استخوان را دشوار می کند و به شدت بر کیفیت زندگی بیماران تاثیر می گذارد.