۰ نفر

سر و صدا می تواند باعث اختلالات تیروئید شود؟

۴ اسفند ۱۴۰۰، ۲:۳۵
کد خبر: 614315
 سر و صدا می تواند باعث اختلالات تیروئید شود؟

پژوهشگران با انجام یک مطالعه چهار ساله بر روی کارگران یک نیروگاه حرارتی، ارتباط مواجهه طولانی‌مدت با سر و صدا و اختلالات تیروئید را بررسی کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اختلال عملکرد تیروئید، یکی از اختلالات شایع غدد درون‌ریز است. تیروئید نقش حیاتی در رشد، تنظیم متابولیسم بدن، تولید مثل، رشد عصبی و ... دارد و در صورت عدم تشخیص اختلال عملکرد یا عدم درمان، می‌تواند پیامدهای جدی به همراه داشته باشد. به همین دلیل بررسی هورمون‌های تیروئید برای شناسایی افراد پرخطر ضروری است.

در مطالعات مختلف مواردی مانند کمبود ید، ناهنجاری‌های مادرزادی تیروئید به عنوان عوامل خطر ایجاد کننده اختلالات تیروئید مطرح شده است و عوامل خطری مانند سیگار کشیدن، جنسیت زن، مصرف الکل، دیابت، برخی داروها و ... نیز می‌تواند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشد. همچنین اخیراً تاثیرات مواجهه‌های محیطی و شغلی در ناهنجاری‌های تیروئید، مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

در برخی مطالعات حیوانی گزارش شده که قرار گرفتن در معرض صدا، می‌تواند یک عامل خطر برای عملکرد تیروئید باشد و ممکن است باعث تغییرات سطوح هورمون‌های تیروئید شود. ولی با این حال مطالعه‌ای بر روی انسان‌ها در مورد تاثیر قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض سر و صدا بر سطح هورمون‌های تیروئید انجام نشده بود.

بر همین اساس؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با انجام یک مطالعه تاثیر مواجهه طولانی‌مدت با سر و صدا بر هورمون‌های تیروئیدی را بررسی کردند.

برای انجام این تحقیق؛ ۲۹۷ نفر از کارگران نیروگاه حرارتی بیستون در کرمانشاه که سابقه بیماری تیروئید نداشتند، به مدت چهار سال (از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹) و در فواصل یک ساله، مورد بررسی قرار گرفتند. 

اطلاعات شرکت‌کنندگان در مورد سن، سیگار کشیدن، میزان ورزش منظم، وضعیت تاهل و تحصیلات با استفاده از پرسش‌نامه جمع‌آوری شد و همچنین میزان قد و وزن آن‌ها نیز اندازه‌گیری شد. به علاوه؛ هورمون‌های تیروئیدی، میزان چربی و قند خون افراد نیز از طریق آزمایش خون مورد بررسی قرار گرفت. 

برای مشخص کردن میزان مواجهه شرکت‌کنندگان با صدا، افراد را بر اساس نوع شغلشان در چهار دسته تقسیم کردند و بر اساس نوع شغل، دو مهندس بهداشت حرفه‌ای با حضور در محل کار، میزان سر و صدای محیط و میزان فشار صدا در مدت زمان هشت ساعت را با دستگاه اندازه‌گیری کردند.

یافته‌های این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض سر و صدا ممکن است با تغییرات در سطوح هورمون‌های تیروئید مرتبط باشد و خطر ابتلا به بیماری‌های تیروئید را افزایش دهد؛ اگرچه مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

از آن‌جا که سازوکار زیستی ارتباط مواجهه با سر و صدا با اختلالات تیروئید به طور کامل شناخته شده نیست، پژوهشگران این مطالعه می‌گویند که ممکن است قرار گرفتن در معرض صدا، عملکرد تیروئید را به طور غیرمستقیم از طریق فعال‌سازی تحریکی هیپوتالاموس و به طور مستقیم از طریق ایجاد تغییرات در ساختار تیروئید، تحت تأثیر قرار دهد.

در انجام این تحقیق؛ مسعود خسروی‌پور، مسعود قنبری کاکاوند، فرشاد ندری و فرامرز قره‌گوزلو؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه مهر ماه سال جاری به صورت مقاله علمی با عنوان «اثرات بلندمدت قرار گرفتن در معرض سر و صدا بر سطوح هورمون‌های تیروئید: یک مطالعه اندازه‌گیری مکرر چهار ساله» در نشریه بین‌المللی Science of The Total Environment منتشر شده است.