۰ نفر

باز گذاشتن جامعه به کرونا فضای بیشتری می دهد

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۴:۴۴
کد خبر: 614136
باز گذاشتن جامعه به کرونا فضای بیشتری می دهد

متخصص ایمنی شناسی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران تأکید کرد که با باز گذاشتن جامعه نه تنها بار بیماری کرونا و همچنین شیوع سویه امیکرون کم نمی شود بلکه برعکس فضا برای جهش های جدید بین انسان ها باز می شود و احتمال سرایت را نیز افزایش می یابد؛ بنابراین با مراقبت های بهداشتی می توان از ایجاد سویه های جدیدتر و خطرناک تر جلوگیری کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ فرهاد سیف، متخصص ایمونولوژی گفت: اومیکرون دارای دو سویه است:  BA.2 و BA.1 که در واقع BA.2 شکل مسری تر اومیکرون است. این سویه وابسته به اومیکرون با ۴۰ جهش از شکل اولیه خود یعنی BA.1 متمایز شده است. در حال حاضر موارد ابتلای مربوط به BA.2  کمتر از BA.1 است اما محققین بر این باور هستند که BA.2 بزودی فرم چیره ویروس SARS-CoV-2 در جهان می شود.

این متخصص ایمونولوژی ادامه داد: در حال حاضر تا ۳۰ ژانویه BA.2 تنها ۴ درصد سکانس های تعیین شده اومیکرون را در جهان به خود اختصاص داده است؛ با این وجود BA.2 در ۵۷ کشور جهان گزارش شده است. مطالعات و بررسی های انجام شده نشان می دهد شدت COVID-19 ایجاد شده توسط BA.2 برابر با BA.1 است. در ایالات متحده آمریکا CDC هنوز BA.2 را به شکل مجزا بررسی نمی کند.

او اضافه کرد: گزارش آژانس امنیت سلامت  بریتانیا (UKHSA) در هفته گذشته اعلام کرد گسترش BA.2 در تمام نواحی بریتانیا رو به افزایش است. مطالعات دانمارک نشان می دهد موارد ابتلای خانوادگی برای BA.2 حدود ۳۹ درصد و برای BA.1 حدودا ۲۹ درصد است و این نگرانی ابتلای بیشتر به شکل خانوادگی را افزایش می دهد. مطالعات دانمارک نشان می دهد که BA.2 توانایی بالاتری از واریانت اولیه اومیکرون در فرار از چنگال سیستم ایمنی دارد.

به گفته این متخصص ایمونولوژی، احتمال آلودگی آنهایی که دوز سوم واکسنشان را زده اند با BA.2 سه برابر بیشتر از BA.1 است. محققین هنوز نمی دانند آیا عفونت COVID-19  ایجاد شده توسط BA.1 جلوی ابتلا به BA.2 را بگیرد و برخی معتقدند BA.2 را نباید یک زیر واریانت از اومیکرون محسوب کرد بلکه یک واریانت مستقل است.

او با تأکید بر اینکه این تصور غلط  است که با باز گذاشتن جامعه، بار بیماری کم می شود، گفت: با باز گذاشتن جامعه نه تنها بار بیماری کم نمی شود بلکه برعکس فضا را برای جهش های جدید بین انسان ها باز می کنیم و نیز احتمال سرایت به حیوانات را نیز افزایش می دهیم (چه حیوانات اهلی خانگی و چه حیوانات اهلی پیرامون منازل). بنابراین با مراقبت های بهداشتی می توان از ایجاد سویه های جدیدتر و خطرناک تر جلوگیری نمود.

سیف ادامه داد: این نکته را هم به موارد بالا افزون کنید که به عوارض دراز مدت ناشناخته کرونا هم باید اندیشید چرا که همه ابعاد آن کشف نشده است برای مثال در آخرین مطالعه ما که در نشریه Cellular & Molecular Biology Letters دو هفته پیش به چاپ رسیده است نشان دادیم که ممکن است کرونا در ایجاد بیماری های خودایمنی مانند آلزایمر، پارکینسون، گیلن باره، مالتیپل اسکلروزیس، سکته، حتی سرطانهایی مانند گلیوبلاستوما مولتیفورما و سرطان ریه دخیل باشد.