۰ نفر

تغییرات آب و هوایی چه تاثیری در انتقال بیماری دارد

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۰۱
کد خبر: 613131
تغییرات آب و هوایی چه تاثیری در انتقال بیماری دارد

یک مطالعه نشان داده است که نوسانات دما مانند امواج گرما، می‌تواند اثرات متفاوتی بر میزان عفونت و انتقال بیماری داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ یک مطالعه جدید که توسط وب‌سایت تحقیقاتی «eLife» منتشر شده است؛ به دشواری فزاینده در پیش‌بینی پیامد‌های تغییرات آب و هوایی بر تعامل بین میزبان و عامل بیماری‌زا، با افزایش دمای جهانی و شیوع فزاینده رویداد‌های شدید آب و هوایی اشاره کرده است.

بیماری‌های عفونی اثرات زیست‌محیطی عمیقی بر انسان‌ها، حیوانات و گیاهان دارند و برهمکنش‌های بین پاتوژن‌ها و میزبان‌های آن‌ها به تغییرات دما حساس است.

با این حال، آنچه کمتر به وضوح درک شده بود، این بود که چگونه تغییرات ناگهانی و شدید دما بر این رابطه تاثیر می‌گذارد و چگونه ممکن است بر نرخ کلی عفونت و پیامد‌های بیماری اثرگذار باشد.

پپین لویکس، نویسنده اول این مطالعه، از دانشگاه ترینیتی در دوبلین ایرلند، گفت: ما انتظار داریم تغییرات آب و هوایی نه تنها دمای متوسط ​​را افزایش دهد؛ بلکه تغییرات دما و فراوانی و شدت رویداد‌های شدید آب و هوایی را نیز افزایش دهد.

وی افزود: اگرچه مطالعات اثرات میانگین دمای بالاتر را بر ویژگی‌های میزبان و پاتوژن مشخص کرده‌اند؛ اما تاثیر تغییر رژیم‌های دما مانند امواج گرما هنوز تا حد زیادی ناشناخته است.

محققان اثرات دما‌های مختلف را بر صفات مختلف در یک میزبان زنده مطالعه کرده اند. سخت پوستان کوچک به نام داوینامگنا، و انگل روده‌ای که Odosporacolegata را آلوده می‌کند، انتقال طبیعی زیست محیطی است؛ مشابه آن چه در بیماری‌های انسانی مانند وبا و COVID-۱۹ رخ می‌دهد.

محققان واکنش موجودات زنده به سه رژیم دمایی مختلف را دنبال کردند. ثابت یا نوسان روزانه با سرعت +۳ تا -۳ درجه سانتیگراد یا امواج گرمایی که سه روز طول می‌کشند و ۶ درجه بالاتر از دمای معمولی است.

این تیم دریافته است که نوسانات روزانه دما باعث کاهش عفونت و تعداد انگل‌ها در مقایسه با انگل‌ها در دمای ثابت می‌شود که نتایجی مشابه با امواج گرما دارد.

این تیم دریافته است که تناسب اندام و توانایی تولیدمثلی در سخت پوستانی که در معرض انگل‌ها یا در معرض تغییر دما قرار گرفته اند، کاهش یافته است و این تفاوت بین پاسخ میزبان و عامل بیماری زا نشان می‌دهد که در برخی شرایط انگل‌ها نسبت به میزبان خود در تحمل تغییرات ناگهانی دما بهتر عمل کرده اند.

این مطالعه نتیجه‌گیری می‌کند که تغییرات دما، پیامد‌های برهم‌کنش‌های میزبان و پاتوژن را به روش‌های پیچیده‌ای تغییر می‌دهد و الگو‌های تغییرات آب و هوا اثرات عمیق و غیرقابل پیش‌بینی بر پویایی بیماری‌ها خواهند داشت.