۰ نفر

خواص بی نظیر آواکادو برای سلامتی

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱:۳۹
کد خبر: 613070
خواص بی نظیر آواکادو برای سلامتی

بررسی های متخصصین تغذیه نشان می دهد که آواکادو از خواص بسیار زیادی جهت به دست آوردن بدنی سالم و توانا برخوردار است و می تواند به کاهش کلسترول بد کمک کرده و باعث کم کردن وزن و افزایش عملکرد مغز شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سیناپرس، studyfinds نوشت: آووکادو یک میوه فوق العاده مغذی و یک ماده غذایی بسیار مفید محسوب می شود که فواید سلامتی قدرتمندی دارد.
این میوه سرشار از مواد مغذی است که برای قلب مفید بوده و به کاهش کلسترول کمک می کند. از سوی دیگر آواکادو هم می تواند باعث کاهش وزن شده و هم مغز را تقویت کند. به طور کلی تحقیقات بسیاری روی اثر این میوه بر سلامت بدن انجام شده است.

مصرف یک آواکادو در روز باعث سلامتی روده می شود

متخصصین گزارش می دهند که آواکادو تأثیر مثبتی بر سلامت روده دارد. نتایج یک مطالعه نشان می ‌دهد افزودن آواکادو به تنها یک وعده غذایی در روز باعث تنوع میکروب‌ های روده و مواد سالمی که ایجاد می‌ کنند، می شود.
در این مطالعه ۱۶۳ بزرگسال بین ۲۵ تا ۴۵ سال که همگی در دسته افراد دارای اضافه وزن یا چاق قرار داشتند، بررسی شدند.

هر فرد یک وعده غذایی در روز را در صبحانه، ناهار یا شام جایگزین می کرد. بخشی از گروه آواکادو را با این وعده غذایی آزمایشی مصرف کردند، در حالی که گروه کنترل یک وعده غذایی مشابه که شامل آواکادو نبود استفاده می کرد.

نتایج نشان می‌ دهد که اگرچه آواکادو سرشار از چربی است و شرکت‌کنندگانی که این میوه را مصرف می ‌کنند کالری بیشتری دریافت کرده، اما چربی بیشتری نسبت به گروه کنترل دفع می‌ کنند. دفع بیشتر چربی به این معنی است که شرکت کنندگان انرژی کمتری را از غذاهایی که می خوردند، جذب می کنند.

 این مطالعه اضافه می کند که آواکادو سرشار از فیبر غذایی و چربی تک غیراشباع بوده که برای قلب مفید است. در ضمن خوردن روزانه این میوه تعداد بیشتری میکروب روده ایجاد کرده که فیبر را تجزیه کرده و باعث سلامت روده می شود.

مصرف روزانه آواکادو از کلسترول بد جلوگیری می کند

نتایج یک تحقیق دیگر نشان می دهد استفاده از آواکادو در رژیم غذایی روزانه به کاهش سطح کلسترول بد (LDL) در بدن کمک می کند. این کلسترول شریان ها را باریک کرده و جریان خون را در سراسر بدن محدود می کند.

در این مطالعه ۴۵ فرد بزرگسال دارای اضافه وزن یا چاق، شرکت کردند. هر بزرگسال از یک رژیم غذایی اولیه دو هفته ای پیروی می کرد که برای پیروی از یک رژیم معمول آمریکایی طراحی شده بود و سپس سه رژیم غذایی تصادفی جداگانه در عرض پنج هفته در نظر گرفته شد؛ یک رژیم غذایی کم چرب، یک رژیم غذایی با چربی متوسط و یک رژیم غذایی با چربی متوسط که شامل یک آواکادو در روز بود.

محققان دریافتند افرادی که از رژیم غذایی آواکادو استفاده می کنند ذرات اکسید شده کلسترول بد کمتری دارند. آنها همچنین لوتئین بیشتری داشتند، که ممکن است زیست فعالی باشد که از کلسترول بد در برابر اکسید شدن محافظت می کند.

تقویت چشم و مغز با مصرف روزانه آواکادو 

یک مطالعه از ۴۰ فرد بالغ سالم ۵۰ ساله و بالاتر که به مدت شش ماه روزانه یک آواکادوی تازه می خوردند، نشان می دهد خوردن یک آواکادوی تازه در هر روز می تواند به عملکرد بهتر مغز و چشم در افراد مسن سالم منجر شود و دلیل آن سطح لوتئین و سایر مواد مغذی موجود در آواکادو است.

در واقع کسانی که روزانه یک آواکادو کامل می خورند باعث افزایش ۲۵ درصدی لوتئین در چشمان خود بودند.  شرکت ‌کنندگان همچنین در آزمون‌ های شناختی که حافظه، سرعت پردازش و سطح توجه را اندازه‌ گیری می ‌کنند، نتایج بهتری نسبت به گروه کنترل نشان دادند. باید گفت سطح لوتئین در چشم در افرادی که آواکادو تازه مصرف کرده اند در مقایسه با مصرف یک مکمل بیش از دو برابر بوده است.

فواید آواکادو در درمان سرطان خون

دانشمندان کانادایی می گویند ترکیبی که در آواکادو کشف شده ممکن است راه را برای درمان بهتر سرطان خون باز کند. به نظر می رسد این ترکیب آنزیمی را هدف قرار داده و به آن حمله می کند که می تواند برای رشد سلول های سرطانی حیاتی باشد.

این مطالعه بر لوسمی حاد میلوئیدی (AML) متمرکز بود که پزشکان آن را خطرناک ترین نوع سرطان خون می نامند. بیشتر افراد مبتلا به این سرطان خون بیش از ۶۵ سال سن دارند و تنها حدود ۱۰ درصد آنها تا پنج سال پس از تشخیص زنده می مانند. نکته مهم این است که سلول های سرطان خون مقادیر زیادی آنزیمی به نام VLCAD را در خود جای داده اند که به فرآیندهای متابولیک کمک می کند.

دانشمندان در تلاش برای آزمایش ترکیبات مختلف غذایی جهت یافتن هر ماده ای که قادر به مبارزه با VLCAD باشد، موفق شدند بهترین ترکیب را از آواکادو بگیرند. 

در حال حاضر، حدود نیمی از بیماران لوسمی حاد میلوئیدی مسن وارد مراقبت های تسکینی می شوند. برخی دیگر شیمی درمانی را انتخاب می کنند، اما این اغلب بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر دارد. بنابراین، انگیزه ای برای یافتن داروهای کمتر سمی قابل استفاده وجود دارد.

پوسته دانه آواکادو حاوی ترکیبات مبارزه کننده با بیماری ها

جالب است که پوسته دانه این میوه نیز از خواص بسیار زیادی برخوردار است. دانشمندان با بررسی پوسته دانه آواکادو توانستند ۱۱۶ ترکیب دارویی را در روغن این پوسته و ۱۶ ترکیب را در موم پوسته کشف کنند که می تواند برای درمان سرطان، بیماری های قلبی و سایر بیماری ها استفاده شود. 

دانشمندان همچنین کشف کردند که پوسته دانه آواکادو حاوی الکل بهنیل (که دوکوسانول نیز نامیده می شود)، یک ماده مهم در بسیاری از داروهای ضد ویروسی است. ماده هپتاکوزان نیز در این پوسته وجود دارد که در حال آزمایش برای توانایی آن در مهار رشد سلول های تومور است. دودکانوئیک اسید که نشان داده شده سطوح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می دهد، می تواند به جلوگیری از تجمع پلاک در شریان ها کمک کند.

علاوه بر این، ترکیبات موجود در موم دانه این میوه را می توان در هر چیزی از لوازم آرایشی گرفته تا پرده حمام، افزودنی های غذایی، پلاستیک و سایر محصولات صنعتی استفاده کرد.

شاید بهترین استفاده آواکادو این باشد که روی ساندویچ و همبرگر مالیده شده یا به همراه سالاد، ماهی و مرغ مصرف شود یا حتی به تنهایی خورده شود. متخصصان توصیه می کنند از آواکادو بیشتر استفاده کنید تا تمام فواید سلامتی آن را به دست آورده و از زندگی سالم لذت ببرید.