۰ نفر

تاثیر شکوفه های بهاری بر سلامت بدن!

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۵۸
کد خبر: 612422
تاثیر شکوفه های بهاری بر سلامت بدن!

یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: شکوفه‌های بهار نارنج دارای طبع گرم و خشک بوده و باعث ایجاد تفریح و تقویت در مزاج مغز و قلب می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا؛ تارا امیری با اشاره به این‌که طبیعت شکوفه‌های بهارنارنج گرم و خشک است، اظهار کرد: بهار نارنج، شکوفه درخت نارنج است که در عطرسازی و ساختن اسانس، انواع نوشیدنی‌های فصلی، عرقیجات و … کاربرد بسیار دارد.

وی ادامه داد: ترکیبات فعالی ازجمله روغن فعال، فلانوئیدها و فورانوکومارین در بهارنارنج وجود دارد و همچنین دارای ویتامین‌های B، C  و D است.

امیری تصریح کرد: ازجمله خواص گیاه دارویی بهارنارنج می‌توان به ایجاد تفریح و تقویت در مزاج مغز و قلب، اشتها آوری قوی، تسکین ناراحتی‌های سینه، بسته شدن منافذ پوست، ضد نفخ بودن و رفع گازهای دستگاه گوارش اشاره کرد.

این کارشناس گیاهان دارویی عنوان کرد: در ایام فصل بهار که شیوع امراض ویروسی مانند سرخک و آبله و سرخجه است، عرق بهار نارنج رقیق شده مثلاً یکی دو قاشق به ازای هر لیوان آب نوشیدنی، به کودکان داده شود.

وی ادامه داد: پوست را مرطوب، نرم و شفاف کرده و علاوه براین از عفونت‌های قارچی و باکتریایی محفاظت و چربی پوست را متعادل می‌کند به همین دلیل برای جلوگیری از بروز آکنه به کار می‌رود.

امیری با اشاره به این‌که روغن بهارنارنج به دلیل داشتن خاصیت رایحه درمانی برای افراد مبتلا به افسردگی مزمن مفید است، بیان کرد: این روغن با تقویت روحیه، احساس ناراحتی، ناامیدی و پوچی را از شما دور و آرامش و شادی ایجاد می‌کند.

این کارشناس گیاهان دارویی تصریح کرد: بهار نارنج بر روی سیستم عصبی مرکزی انسان تأثیری آرام‌بخش می‌گذارد و به همین دلیل درمانی فوق‌العاده برای بی‌خوابی، اضطراب و تسکین اعصاب است.

وی با اشاره به این‌که حکمای قدیم طب سنتی معمولاً از میوه نارنج و آب نارنج برای فرونشاندن حرارت اعضا استفاده می‌کردند، خصوصاً امراضی که از غلبه صفرا و خون بودند، افزود: زیاد بوئیدن بهارنارنج باعث بی‌خوابی می‌شود که از این خاصیت می‌توان در مواقع نیاز به نخوابیدن استفاده کرد.

امیری با اشاره به این‌که استفاده از این گیاه مانند دیگر گیاهان دارویی موارد منعی نیز دارد، ادامه داد: استفاده از روغن بهارنارنج به دلیل خاصیت آرام‌بخشی که دارد، در مواقع خاص که نیاز به هوشیاری و بیداری است، مناسب نیست.

این کارشناس گیاهان دارویی تصریح کرد: استفاده زیاد از عصاره بهار نارنج باعث بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب می‌شود و افراد دچار بیماری قلبی باید از استفاده بیش‌از حد آن پرهیز کنند.