۰ نفر

رفلاکسی ها این مواد غذایی را نخورند!

۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ۲۳:۱۳
کد خبر: 611995
رفلاکسی ها این مواد غذایی را نخورند!

تغذیه رفلاکس معده متشکل از بخور نخورهایی است که برای بیماران مبتلا به بازگشت اسید این عضو مهم تعیین می شود، بی دقتی در این مورد می تواند وضعیت سلامتی را تهدید کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از نمناک؛ سوزش معده، التهاب در شکم و احساس نامطلوب در گلو از نشانه های رایج برای رفلاکس اسید معده هستند. ریفلاکس معده یک بیماری فیزیولوژیکی و مزمن گوارشی است که هنگامی که غذای مصرف شده به خوبی هضم نشود، اسید اضافی از معده به مری برمی گردد.

رژیم غذایی نقش مهمی در ایجاد و تشدید سوزش و رفلاکس معده دارد. در میان مواد غذایی برخی از موارد برای ریفلاکس معده و تسکین آن موثر هستند و از سوی دیگر برخی از غذاها و نوشیدنی ها موجب بازگشت اسید بیشتری به مری می شوند. بنابراین باید از مصرف آنها خودداری کرد.

بهترین مواد غذایی برای ریفلاکس اسید معده:

رژیم غذایی متعادل با سبزیجات، پروتئین و میوه ها نمونه هایی از بهترین غذاها برای رفلاکس اسید معده هستند؛ چنانچه در این بخش از سلامت به صورت مختصر مفید می خوانید برخی از انواع آن ها عبارتند از:

سینه مرغ :

پوست حاوی چربی سینه را از بین ببرید. سعی کنید تا حد ممکن از سینه مرغ سرخ شده استفاده نکنید و در عوض آن را بصورت آب پز، خورشتی همراه برنج یا کبابی مصرف کنید.

کاهو، کرفس و فلفل دلمه ای:

هضم این سبزیجات سبز برای معده آسان است و باعث ایجاد نفخ و گاز معده نخواهد شد.

خربزه، هندوانه و طالبی :

این میوه ها دارای اسید کمی هستند و از بهترین گزینه ها برای رفلاکس اسید معده محسوب می شوند.

برنج قهوه ای :

این نوع برنج سرشار از کربوهیدرات پیچیده و ساده است، فقط باید توجه داشت که آن را به صورت سرخ شده سرو نکنید.

بلغور جو دوسر :

این خوراکی فوق العاده، دلچسب و سالم در وعده صبحانه احساس سیری به فرد خواهد داد.

رازیانه :

این گیاه دارای عطر و طعم شیرین بیان است و خاصیت تسکین دهنده طبیعی دارد.

زنجبیل :

دمنوش زنجبیل فاقد کافئین است. جویدن زنجبیل خشک شده به همراه قند برای تسکین ریفلاکس اسید معده موثر است.

بدترین مواد غذایی برای ریفلاکس اسید معده:

به طور کلی باید از مصرف هرچیزی که چربی، اسیدی یا کافئین دار باشد، خودداری کرد.

برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

قهوه و چای :

نوشیدنی های کافئین دار با افزایش اسید معده و کاهش فشار اسفنکتر، ریفلاکس اسید معده را تشدید می کنند. بنابراین بهتر است از خوردن نوشابه، قهوه ونوشیدنی های انرژی زا خودداری کنید. چای بدون کافئین نتخاب منایبی برای این دسته از افراد است.

نوشابه های گازدار :

نوشابه ها و نوشیدنی هایی که حاوی کربنات سدیم هستند باعث سوزش معده می شود. با نوشیدن نوشابه، حباب های گاز آن در معده گسترش یافته و نفخ، فشار و درد بیشتری در معده ایجاد خواهد کرد. به طور طبیعی جوش شیرین دارای اسید زیادی است و هنگامی که وارد معده می شود موجب بدتر شدن شرایط می شود، بنابراین سعی کنید تا حد ممکن از مصرف انواع نوشابه های کربنات سدیم خودداری کنید. بهتر است آب یا چای سرد بدون کافئین را برای نوشیدن انتخاب کنید.

گوجه فرنگی:

گوجه دارای استیک اسید، مالیک اسید و اسکربیک است که موجب تحریک معده می شوند. افرادی که مشکل ریفلاکس معده دارند، معده آنها پس از خوردن گوجه فرنگی، شروع به تولید اسید بیشتری می کند که موجب ناراحتی معده می شود. علاوه بر گوجه فرنگی، مشتقات آن مانند سس کچاپ و سس گوجه نیز همین خصوصیات را دارند.

نعناع :

هرگز به خاطر خاصیت تسکین دهندگی معده فریب نعناع را نخورید، زیرا یک محرک اساسی برای ریفلاکس اسید معده می باشد.

گریپ فروت و پرتقال :

اسیدیته بالای این میوه ها باعث شل شدن اسفنکتر مری شده و علائم ریفلاکس را بدتر خواهد کرد.

غذا های سرخ شده :

بدترین غذاها برای ریفلاکس، غذاهای سرخ شده هستند. سیب زمینی سرخ شده، حلقه های پیاز و مرغ سرخ شده را کنار بگذارید و در عوض غذاهای آب پز یا بدون سرخ کردن مصرف کنید.

الکل:

هر نوع نوشیدنی حاوی الکلی موجب ریفلاکس معده می شود زیرا با تحریک تولید اسید در شکم وضعیت را بدتر می کند. مطالعات انجام شده در سال 2004 در زمینه معده نشان می دهد مصرف 210 گرم یا بیشتر الکل در هر هفته یکی از فاکتورهای خطر برای ابتلا به ریفلاکس است.

شکلات:

شکلات به دلیل داشتن کافئین و محرک های دیگری مانند تئوبرومین برای افراد مبتلا به رفلاکس معده مناسب نیست. تئوبرومین نوعی گزاتنین است که با پائین نگه داشتن ماهیچه اسفنکتر مری، ترشح اسید را بیشتر میکند. همچنین شکلات حاوی چربی فراوانی است که دیر هضم می شود.

مصرف تنقلات در اواخر شب :

دو ساعت قبل از خوابیدن از خوردن هر گونه مواد غذایی خصوصا تنقلات خودداری کنید. برای پیشگیری از گرسنگی می توانید به جای دو تا سه وعده غذایی بزرگ، چهار تا پنج وعده غذایی کوچکتر در طول روز میل کنید.