۰ نفر

درمان خانگی سنگ کیسه صفرا با گیاه خار مریم

۲۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۴۰
کد خبر: 611939
درمان خانگی سنگ کیسه صفرا با گیاه خار مریم

کیسه صفرا نزدیک کبد قرار گرفته و به‌عنوان ذخیره‌ای برای صفراست. در زمان نیاز، این ماده یعنی صفرا از کیسه صفرا ترشح شده و به سمت باقی قسمت‌های سیستم گوارش می‌رود تا در آنجا به بدن در هضم لیپیدها (چربی‌ها) کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تبیان ؛ سنگ صفرا از مواد جامد یا کلسترول و بیلی‌روبین که در کیسه صفرا وجود دارند تشکیل می‌شود. سنگ‌های صفراوی معمولاً بی‌خطرند اما احتمال بروز مشکل هم وجود دارد. این سنگ‌ها گاهی می‌توانند در مجرای صفرا گیر کنند که این وضعیت برای بیمار بسیار دردناک بوده و علائم ناخوشایند دیگری نیز ایجاد می‌کند. در این مطلب برخی موارد مفید در این بیماری را آورده‌ایم، با ما همراه باشید.

آب‌لیمو

آب‌لیمو اغلب به‌عنوان یک چاشنی در آشپزی مورد استفاده بوده و معمولاً آب لیموترش به کار برده می‌شود اما گاهی بعضی از افراد از پوست پودر شدهٔ آن نیز در برخی از غذاها استفاده می‌کنند. ضمناً آب‌لیمو می‌تواند به از بین بردن سنگ صفرا نیز کمک کند.

لیموترش منبع خوبی از اسیداسکوربیک است که گفته می‌شود در ترکیب با روغن‌زیتون می‌تواند به خرد کردن سنگ صفرا کمک کند. برای اینکه بهتر نتیجه بگیرید، ۴ قاشق غذاخوری آب‌لیمو را در یک لیوان آب مخلوط کرده و با معده خالی بنوشید.

پسیلیوم

پسیلیوم اسم رایج خانواده‌ای از گیاهان است که شامل اسفرزه و بارهنگ می‌شود. پسیلیوم به‌طورکلی کاربرد معمول در آشپزی ندارد اما گاهی برای غلیظ کردن سوپ و دیگر غذاها به کار می‌رود. این گیاه هرچند به‌عنوان یک غذا معروف نیست اما فواید زیادی برای سلامتی دارد. پسیلیوم سرشار از فیبر است که به حفظ سلامت گوارش کمک می‌کند. از پسیلیوم برای ساختن دارو برای انواع بیماری‌های گوارشی نیز استفاده می‌شود. پسیلیوم می‌تواند از تشکیل سنگ صفرا پیشگیری کرده و اجابت مزاج را بهبود بخشد.

خارمریم

خارمریم گیاهی گل‌دار است که معمولاً از دانه‌های آن برای تهیهٔ عصارهٔ این گیاه استفاده می‌شود. خارمریم سال‌هاست که به‌عنوان درمانی برای انواع بیماری‌ها ازجمله عوارض گوارشی به کار می‌رود. برای استفاده از خارمریم به‌عنوان درمانی برای سنگ صفرا، سه دانه از این گیاه را خرد کرده و آن را به سه فنجان آب اضافه کنید و سپس بجوشانید. اجازه دهید خنک شود و سپس روزی دو تا سه بار بنوشید.

نعنا فلفلی می‌تواند جریان آنزیم‌های گوارشی را افزایش دهد که شامل صفرا نیز می‌شود. ضمناً این گیاه حاوی ترکیبی به نام ترپن است که گفته می‌شود می‌تواند مستقیماً سنگ صفرا را حل کند. برای این منظور، مقداری برگ خشک نعنافلفلی را در آب جوش بریزید، بعد از اینکه مدتی دم کشید آن را صاف کرده و بنوشید

سرکه سیب

سرکه سیب در خیلی از راهکارهای خانگی کاربرد دارد و در رژیم‌های غذایی سالم نیز پیدا می‌شود، چون گفته می‌شود که فواید زیادی برای سلامتی دارد، از پاک‌سازی پوست گرفته تا پیشگیری از سرطان. همچنین اغلب به افرادی که سنگ صفرا دارند نیز توصیه می‌شود.

برای استفاده از سرکه سیب به‌عنوان درمانی برای سنگ صفرا، یک لیوان آب سیب تازه تهیه کرده و یک قاشق مرباخوری سرکه سیب تصفیه نشده به آن اضافه کنید. هر وقت سنگ صفرایتان باعث دردتان شد این محلول را بنوشید تا دردتان کمتر شود. می‌توانید سرکه سیب را در ترکیب با آب و آب‌لیمو نیز بنوشید.

آب سبزیجات

همهٔ ما می‌دانیم که باید سبزیجات بخوریم، فرقی نمی‌کند سبزیجات دوست داریم یا نه، به هر حال باید پای ثابت تغذیه‌مان باشند. آب سبزیجات تازه بسیار لذیذ بوده و سرشار از مواد مغذی است. خصوصاً لبو یا چغندر یک انتخاب بسیار عالی برای کمک به سلامت کیسه صفراست. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که به طور مرتب سبزیجات می‌خورند کمتر ممکن است نیاز به عمل جراحی کیسه صفرا پیدا کنند. چهار عدد هویج، یک عدد خیار و یک عدد چغندر را در مخلوط‌کن بریزید و میل کنید.

گلابی

گلابی میوه‌ای خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است. گلابی دارای انواع ترکیباتی است که برای سلامتی مفیدند و خواص ضدالتهابی دارند. این ترکیبات می‌توانند درمان خوبی برای افرادی باشند که مشکل سنگ صفرا دارند. گلابی را می‌توانید همین‌طوری که هست بخورید اما برای اینکه بیشترین بهره را از آن ببرید می‌توانید نصف لیوان آب گرم را با نصف لیوان آب گلابی مخلوط کرده و روزی سه بار بنوشید تا در عرض دو هفته وضعیت صفرایتان بهتر شود. در صورت تمایل می‌توانید به این ترکیب عسل هم اضافه کنید.

نعنا فلفلی

نعنا فلفلی کاربردهای زیادی در طب سنتی دارد و همچنین یک خوشبوکنندهٔ فوق‌العاده است اما بیشترین کاربرد آن برای درمان عوارض گوارشی است. نعنا فلفلی می‌تواند جریان آنزیم‌های گوارشی را افزایش دهد که شامل صفرا نیز می‌شود. ضمناً این گیاه حاوی ترکیبی به نام ترپن است که گفته می‌شود می‌تواند مستقیماً سنگ صفرا را حل کند. برای این منظور، مقداری برگ خشک نعنافلفلی را در آب جوش بریزید، بعد از اینکه مدتی دم کشید آن را صاف کرده و بنوشید. می‌توانید به این ترکیب عسل هم اضافه کنید.

قاصدک

قاصدک (گیاه شیر دندان) بابت گل‌های زرد درخشانی که دارد معروف است که البته اغلب علف تلقی می‌شوند، اما در واقع برای سلامتی ما بسیار مفیدند. قاصدک سال‌هاست که در طب سنتی نیز کاربرد دارد و کاربرد آن شامل کمک به مشکلات گوارشی ازجمله سنگ صفرا می‌شود. خیلی از افراد چای قاصدک تهیه می‌کنند اما آن را می‌توانید به سالادتان نیز اضافه کنید.

یوگا

یوگا یک تکنیک قدیمی است که به سلامت جسم و روان کمک می‌کند. در یوگا بدن در وضعیت‌های گوناگونی قرار می‌گیرد که گردش خون در بدن بهتر می‌شود. ضمناً یوگا ورزشی ساده است و فضای زیادی نمی‌خواهد. گفته می‌شود یوگا برای درمان سنگ صفرا نیز مفید است. برخی از پوزهای یوگا نسبت به بقیه از این جهت مؤثرترند، مثلاً حرکت کبرا و حرکت ملخ.