۰ نفر

تزریق واکسن کرونا به کودکان چه اثراتی دارد؟

۲۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۳۱
کد خبر: 611617
تزریق واکسن کرونا به کودکان چه اثراتی دارد؟

یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان واکسیناسیون را بهترین راه پیشگیری برای هر بیماری دانست و گفت : تزریق واکسن کرونا به کودکان از عوارض بلندمدت این بیماری در آنان جلوگیری می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛  محسن محمدی روز چهارشنبه بر ضررت پیشگیری از ابتلای کودکان به کرونا تاکید کرد و افزود : کودکانی که به کرونا بویژه نوع تشدید شده آن مبتلا می شوند ممکن است به سندورم های التهابی گرفتار شوند که گاهی برای درمان همین التهاب ها به مصرف داروهایی نیاز پیدا می کنند که پرعارضه به شمار می روند.

وی دغدغه برخی خانواده ها نسبت به تزریق واکسن کرونا به کودکانشان را بی مورد و نوعی بزرگ نمایی در باره عوارض این واکسن توصیف کرد و گفت : در شرایط فعلی که سویه جدید کرونا با قدرت سرایت بالا در جامعه اپیدمی شده ، تزریق واکسن کرونا به کودکان برای در امان نگه داشتنشان از ابتلا به این بیماری بسیار سودمندتر از عوارض احتمالی است که ذهن خانواده ها را درگیر کرده است.

این پزشک متخصص کودکان با اظهار این که نقش شگرف واکسن در کاهش مرگ و میر ناشی از بعضی بیماری ها و حفاظت از سلامت جامعه بویژه کودکان از نظر تاریخی انکارناپذیر است ، توضیح داد : زمانی نه چندان دور ۱۰ درصد کودکانی که به سرخک مبتلا می شدند ، فوت می کردند ولی واکسن سرخک سبب شد تا دیگر ما شاهد مرگ و میز کودکان بر اثر این بیماری نباشیم ، یا تزریق واکسن کزاز ، دیفتری و آبله سبب شد تا میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری ها هم به صفر برسد.

محمدی گفت : اگر چه امروز تجربه تاریخی ثابت کرده است که انواع واکسن ها نقش بی بدیلی در حفاظت از حریم سلامت جامعه دارند و بیشتر از همه کودکان را در حاشیه امن سلامت قرار داده اند ، ولی در آغاز کشف و تزریق آنها ، دغدغه هایی مشابه آنچه که امروز در باره واکسن کرونا برای کودکان مشاهده می شود ، وجود داشت. در نتیجه خانواده ها باید به یاد داشته باشند که راه جایگزینی برای واکسن کرونا وجود ندارد و آنان باید بین تزریق این واکسن و حفاظت از سلامتی کودکشان یا عدم تزریق واکسن و نظاره کردن ابتلای کودکشان به این بیماری و عوارض بعدی آن یکی را انتخاب کنند.

وی افزود : واقعیت این است که اکنون بیش از دو سال از شیوع کرونا در جهان سپری می شود و کشورها سویه های مختلفی از این بیماری را پشت سر گذاشه اند و محققان و پژوهشگران هم مطالعات مفصلی در باره این بیماری انجام داده اند که یکی از نتایج آن کشف واکسن بوده است ، در نتیجه واکسن هایی که برای کودکان پیشنهاد می شود ، مبنایش این است که کمترین عوارض را داشته باشد و قطعا سودمندی تزریق واکسن کرونا بر عوارض احتمالی آن می چربد.

محمدی این تصور عمومی جامعه را که کودکان تنها از زمان شیوع سویه اومیکرون به کرونا مبتلا شده اند و قبل از آن مبتلا نمی شدند ، نادرست دانست و توضیح داد : در بیمارستانی که خودم فعالیت دارم شاهد ابتلا و بستری کودکان در تمامی سویه های کرونا بودم و دکودکان به نسبت جمعیت ۲۰ درصدیشان در کشور به این بیماری مبتلا می شدند ، اگر چه در سویه اومیکرون بیشتر دیده می شود.

 وی در باره چرایی بیشتر شدن ابتلای کودکان به کرونا در سویه اومیکرون هم دو علت برشمرد و توضیح داد : علت اصلی و مهم این است که اومیکرون در ذهنیت عامه جامعه به عنوان سویه سبک در حد سرماخوردگی جا افتاده ، در نتیجه رعایت دستورالعمل های بهداشتی در این سویه با این قدرت سرایت بالایی داشته ، بسیار کمتر از دیگر سویه ها بوده و کودکان بیشتری را مبتلا کرده است. علت دیگر هم ناشناخته بودن علائم کرونا بویژه برای کودکان در سویه های دیگر از یک سو و ضعف امکانات تشخیصی دقیق از سوی دیگر بوده است.

این متخصص بیماری های عفونی کودکان از واکسن کرونا به عنوان یکی از ضمانت های مطمئن حفظ سلامت کودکان و ریشه کنی شیوع کرونا یاد کرد و  گفت : گذشته از مزیت هایی که تاکنون برای واکسن کرونا ثبت شده است مانند کاهش میزان مرگ و میر و کم شدن شدت عوارض بیماری ، ریشه کنی این ویروس از جامعه زمانی امکان پذیر است که میزان واکسیناسیون به بالای ۸۰ درصد برسد در نتیجه واکسن زدن به کودکان که بیش از ۲۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند در ایجاد ایمنی جمعی و رهایی از اپیدمی کرونا بسیار ضروری است.

محمدی با اظهار این که تزریق واکسن کرونا به کودکان در سراسر جهان در حال انجام است ، از خانواده ها خواست تا به گمانه زنی های بی پایه و اساس ع لمی در باره عوارض واکسن کرونا برای کودکان توجهی نکنند و برای حفظ سلامتی فرزندشان حتما نسبت به تزریق هر چه زودتر واکسن اقدام کنند.

این متخصص بیماری های عفونی کودکان در عین حال از خانواده هایی که کودکانشان به بیماری های زمینه ای مبتلا هستند و یا در پرونده سلامتشان نکات تردیدآمیزی وجود دارد ، خواست تا قبل از تزریق واکسن با پزشک متخصص مربوطه مشورت کنند.

مازندران طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی این استان حدود ۲۶۰ هزار کودک پنج تا ۱۲ سال دارد که واجد شرایط تزریق واکسن کرونا هستند.

واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۱ سال مازندران همزمان با سراسر کشور و کودکان پنج تا ۹ ساله هم از ۲۴ بهمن آغاز شد. وزارت بهداشت برای این کودکان دو نوع واکسن سینوفارم و پاستو کووک را تعریف کرده است.

شرط تزریق واکسن کرونا به کودکان، رضایت والدین است و پدر یا مادر در زمان تزریق این واکسن‌ها در خانه‌های بهداشت در مناطق روستایی و یا مراکز تجمیعی در مناطق شهری حضور داشته باشند.