۰ نفر

تغذیه در بارداری بر وزن نوزاد اثر می گذارد؟

۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۴۴
کد خبر: 611278
تغذیه در بارداری بر وزن نوزاد اثر می گذارد؟

به گفته محققان، رژیم غذایی سالم می تواند احتمال محدودیت رشد جنین و فشار خون بالا در دوران بارداری را کاهش دهد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر؛ هلث لاین نوشت، تحقیقات نشان داد افرادی که رژیم غذایی دارای رتبه بالایی از لحاظ شاخص تغذیه سالم در بارداری داشتند، ۶۷ درصد با احتمال کمتر برای تجربه محدودیت رشد جنین و ۵۴ درصد با احتمال کمتر داشتن فشار خون بالا در دوران بارداری مواجه بودند.

دکتر «شیائو یو وانگ»، نویسنده این مطالعه و پزشک مقیم دانشگاه واشنگتن، در این باره می‌گوید: «ما می‌دانیم که تغذیه و غذایی که می‌خوریم تأثیر قابل توجهی بر نتایج سلامتی دارد. شاخص تغذیه سالم همچنین عوامل خطر را نشان می‌دهد که بیمار می‌تواند آنها را تغییر دهد تا به ایجاد بارداری سالم و نتیجه بهتر بارداری کمک کند.»

محققان رژیم غذایی ۷۶۲ نفر را در سه ماهه سوم بارداری یا در عرض ۳ ماه پس از زایمان بررسی کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد که یک پرسشنامه رژیم غذایی را تکمیل کنند.

سپس محققان رژیم‌های غذایی را با استفاده از شاخص تغذیه سالم وزارت کشاورزی ارزیابی کردند. این شاخص یک رژیم غذایی را بر اساس میزان سالم بودن آن بین ۱ تا ۱۰۰ رتبه بندی می‌کند.

هر چه نمره این شاخص بالاتر باشد، رژیم غذایی سالم‌تر است. افرادی که نمره ۷۰ یا بالاتر داشتند، با میزان کمتر محدودیت رشد جنین روبرو بودند.

به گفته محققان: «رشد درون رحم یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌هایی است که در زندگی یک فرد اتفاق می‌افتد و قطعاً می‌تواند تأثیرات بلندمدتی بر سلامت فرد داشته باشد».

محققان تاکید می‌کنند رژیم غذایی یک زن باردار متفاوت از رژیم غذایی زنان غیرباردار است. رژیم غذایی آنها دارای کالری بالاتری [به طور متوسط ۳۰۰ کالری بیشتر در روز]، پروتئین، اسید فولیک، کلسیم، آهن، روی و ویتامین D است. افزایش نیاز به کالری و مواد مغذی بیشتر به یک وعده اضافی گوشت، لبنیات و حداقل ۵ وعده میوه و سبزیجات تبدیل می‌شود.