۰ نفر

آندومتریوز بر یائسگی زودهنگام تاثیر دارد!

۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۳۸
کد خبر: 611276
آندومتریوز بر یائسگی زودهنگام تاثیر دارد!

مطالعات نشان می دهد زنان مبتلا به آندومتریوز ممکن است سالهای باروری کمتری نسبت به آنهایی که این عارضه ندارند داشته باشند، به خصوص اگر هرگز بچه دار نشده باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر ؛ اوری دی هلث، بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید، زنان مبتلا به آندومتریوز بیشتر احتمال دارد یائسگی زودرس را تجربه کنند، که خطر کاهش سال‌های باروری را افزایش می‌دهد.

آندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی شبیه به پوشش رحم در خارج از رحم، مثلاً روی تخمدان‌ها، لوله‌های فالوپ، روده‌ها یا دیواره‌های بیرونی رحم رشد می‌کند.

«ماداوی کولکارنی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایالتی میشیگان، در این باره می‌گوید: «این تحقیق، اولین تحقیقی است که ارتباط بین آندومتریوز تأیید شده با لاپاروسکوپی و یائسگی طبیعی زودرس را بررسی می‌کند.»

 کولکارنی در ادامه افزود: «ما دریافتیم که زنان مبتلا به آندومتریوز، به‌ویژه زنانی که هرگز از داروهای ضدبارداری خوراکی استفاده نکرده‌اند یا هرگز زایمان نکرده‌اند، ممکن است در معرض خطر کوتاه شدن دوره باروری باشند.»

رسیدن به یائسگی به این معنی است که تخمدان‌ها تولید استروژن و پروژسترون را متوقف می‌کنند و تخمک آزاد نمی‌کنند و بنابراین پایان رسمی باروری را نشان می‌دهد.

تجربه یائسگی در سنین ۴۰ تا ۴۵ سالگی یائسگی زودرس نامیده می‌شود و در حدود ۵ تا ۷ درصد از جمعیت رخ می‌دهد، بنابراین می‌توان گفت که حداقل ۷ درصد از زنان یائسگی زودرس را تجربه می‌کنند. یائسگی در سن ۴۶ سالگی یا بالاتر سن طبیعی برای یائسگی در نظر گرفته می‌شود.

کولکارنی می‌گوید: «یافته‌ها پس از کنترل چندین عامل از جمله نژاد، تحصیلات، درآمد، سیگار کشیدن، رژیم غذایی و شاخص توده بدنی، ۳۰ درصد افزایش خطر یائسگی زودرس را در زنان مبتلا به آندومتریوز نشان داد.»