۰ نفر

روش جدید برای جلوگیری از سرطان متاستاتیک

۲۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۰۸
کد خبر: 611253
روش جدید برای جلوگیری از سرطان متاستاتیک

در پژوهشی جدید، محققان از دارویی سخن گفته اند که می‌تواند جلوی تومور‌های متاستاتیک را بگیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ محققان در پژوهشی جدید دریافته اند که یک داروی جدیدی می‌تواند با قراردادن سلول‌های سرطانی در حالت خواب، جلوی تومور‌های متاستاتیک را بگیرد.

بر پایه این گزارش، این رویکرد درمانی جدید با مجبور کردن سلول‌های سرطانی به درآمدن به حالت خواب و به شکلی که نتوانند تکثیر شوند، مانع رشد تومور‌های متاستاتیک در موش‌ها شده است.

این پژوهش که در «مجله پزشکی تجربی» (JEM) منتشر شده است، می‌تواند به درمان‌های جدیدی منجر شود که مانع عود و یا گسترش انوع سرطان‌های مختلف، از جمله سرطان سینه و «سرطان سلول سنگفرشی سر و گردن» (HNSCC) می‌شود.

اهمیت این روش در آن است که باید گفته شود بسیاری از سرطان‌ها در بیماران اغلب بعد از چند سال و یا حتی دهه‌ها بعد از درمان اولیه عود می‌کنند و تومور‌های جدیدی را درست می‌کنند که در همان محل تومور‌های قدیمی رشد کرده و یا به دیگر بخش‌های بدن گسترش می‌یابند. حال مسئله این جا است که این تومور‌های ثانویه اغلب به درمان مقاوم هستند؛ بنابراین اگر محققان بتوانند راهی برای حفظ سلول‌های سرطانی باقی‌مانده در حالت خفته پیدا کنند، ممکن است از عود بیمار جلوگیری شود.

در یک پژوهشی که قبلا به انجام رسیده بود، محققان دریافتند توانایی سلول‌های سرطانی برای خفته ماندن توسط پروتئینی به نام NR۲F۱ کنترل می‌شود. حال در این پژوهش جدید که در «مجله پزشکی تجربی» (JEM) منتشر شده است، محققان دریافتند درمان سلول‌های «سرطان سلول سنگفرشی سر و گردن» گرفته شده از بیمار با استفاده از یک دارو به نام «C۲۶» می‌تواند سطح پروتئین NR۲F۱ را تقویت کرده و تکثیر سلولی را متوقف کند.

محققان همچنین به آزمایش این مسئله پرداختند که آیا داروی C۲۶ مانع متاستاز (مهاجرت سلول‌های سرطانی از بافتی به بافت دیگر) می‌شود یا خیر. آن‌ها مشاهده کردند درمان با داروی C۲۶ اندازه تومور‌های اولیه را کاهش می‌دهد و پس از جراحی، استفاده از دوز بیشتر داروی C۲۶، رشد تومور‌های متاستاتیک را کاملاً متوقف می‌کند.

یکی از این محققان گفت: دارو‌هایی که NR۲F۱ را فعال می‌کنند، ممکن است به ویژه در سرطان سینه مفید باشند. همچنین از آن جا که درمان با داروی C۲۶ سطوح پروتئین NR۲F۱ را افزایش می‌دهد، این رویکرد ممکن است برای سرطان‌های دیگر با سطوح ذاتاً پایین پروتئین گیرنده نیز مفید باشد.