۰ نفر

توصیه متخصصان تغذیه برای کاهش وزن؛

خوردن صبحانه به لاغری کمک می کند

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۱۲
کد خبر: 611127
خوردن صبحانه به لاغری کمک می کند

خوردن یک صبحانه سرشار از پروتئین میل به غذاهای پرقند و پرچرب را در طول روز کاهش داده و اشتها را در طول روز سرکوب می کند. به گفته پژوهشگران داشتن این رژیم صبحانه به لاغری کمک زیادی می کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از سیناپرس، صبحانه سرشار از پروتئین برای لاغری مفید است و برای دریافت مقادیر زیاد پروتئین، افراد می‌توانند تخم مرغ، ماهی یا غذاهای مبتنی بر گوشت، لبنیات، مانند ماست یونانی ساده و پنیر دلمه بخورند.

مطالعات محققان نشان داده است که خوردن کالری بیشتر در صبح و دریافت غذای کمتر در عصر می تواند کاهش وزن را دو برابر کند. از مدت ها پیش مشخص بود که از بین تمام وعده های غذایی، صبحانه مهم ترین وعده غذایی در طول روز است، اما ۶۰ درصد از جوانان از خوردن آن صرف نظر می کنند.

متاسفانه در زندگی مدرن، نخوردن صبحانه امری رایج است و این موضوع در نوجوانان و جوانان بسیار نگران کننده است زیرا حذف صبحانه با افزایش وزن، افزایش شاخص توده بدنی و چاقی مرتبط است.

نتایج مطالعه نشان داد که مصرف صبحانه با پروتئین بالا باعث افزایش سیری روزانه، کاهش میان وعده های عصرانه و بهبود کیفیت رژیم غذایی در افراد دارای اضافه وزن یا چاق می شود.

دکتر هدر لیدی و همکارانش یک صبحانه پر پروتئین را در زنان و جوان چاق یا دارای اضافه وزن مورد مطالعه قرار دادند.
یافته های این تحقیق نشان داد وعده های غذایی صبحانه حاوی پروتئین زیاد تا ۶۰ درصد گرسنگی روزانه را کاهش داده و احساس سیری آنها را ۳۰ درصد بهبود می بخشد. این رژیم صبحانه همچنین پاسخ روزانه گرلین را تا ۲۰  درصد سرکوب می کند. گرلین یا هورمون گرسنگی عمدتا توسط معده تولید می شود و مسئول افزایش اشتها در افراد است.

مطالعات انجام شده نشان می دهد سطح گرلین قبل از مصرف غذا زمانی که فرد گرسنه است افزایش می یابد و بعد از غذا به سطح طبیعی باز می گردد. در این مطالعه صبحانه صبحانه شامل گوشت گاو بدون چربی، تخم مرغ، لبنیات و غذاهای گیاهی بود در حالی که صبحانه عادی شامل غلات آماده می شد.

صبحانه دارای پروتئین حاوی ۳۵ گرم پروتئین است که حدود ۴۰ درصد پروتئین، ۴۰ درصد کربوهیدرات و ۲۰ درصد چربی میشود.
دکتر لیدی در این رابطه گفت: خوردن یک صبحانه غنی از پروتئین بر انگیزه غذا خوردن در اواخر روز تأثیر می گذارد، زمانی که افراد تمایل بیشتری به مصرف میان وعده های پرچرب یا قند بالا دارند.

این داده ها نشان می دهد که خوردن یک صبحانه غنی از پروتئین یک استراتژی بالقوه برای جلوگیری از پرخوری و بهبود کیفیت رژیم غذایی با جایگزینی میان وعده های ناسالم با غذاهای صبحانه با کیفیت بالا است.

در خاتمه گفتنی است کسانی که صبحانه خود را برای مدت طولانی حذف می کنند، نیازی به نگرانی در مورد واکنش بدن خود هنگام شروع دوباره صبحانه ندارند. به گفته دکتر لیدی، به طور معمول سه روز طول می کشد تا بدن خود را با وعده های غذایی صبحگاهی و خوردن زودهنگام تنظیم کند.

شرح کامل این  مطالعه در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است.