۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

علامت شایع کمبود ویتامین D

۲۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۵۴
کد خبر: 611015
علامت شایع کمبود ویتامین D

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است. عملکرد اصلی آن شامل جذب کلسیم، محافظت از استخوان، ماهیچه و سلامت قلب است.

اقتصادآنلاین - فرناز خیابانی؛ بسیاری از مردم آگاهانه یا ناآگاهانه دچار کمبود ویتامین D هستند. این عمدتا به این دلیل است که این ماده مغذی به ندرت در غذا وجود دارد.

بزرگترین منبع ویتامین D نور خورشید است. هنگامی که پوست ما در معرض نور خورشید قرار می گیرد، کلسترول موجود در بدن ما به ویتامین D تبدیل و برای انجام وظایف مختلف به قسمت‌های مختلف بدن منتقل می‌شود.

سطح پایین این ویتامین ممکن است منجر به مشکلات متعدد سلامتی شود. یکی از راه‌های تشخیص کمبود ویتامین D با آزمایش بویایی مرتبط است.

کمبود ویتامین D با بویایی شما مرتبط است

کسانی که به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند یا کمبود ویتامین D دارند با افزایش سن حس بویایی و چشایی خود را از دست می‌دهند.

ممکن است علائم را زود تشخیص ندهند زیرا به کندی پیشرفت می‌کند و با افزایش سن دچار اختلال جدی‌تر می‌شود. در یک مطالعه که چندی پیش در مجله Nutrients منتشر شد، محققان توانستند ارتباط بین کمبود ویتامین D و از دست دادن بویایی و چشایی را مشخص کنند.

از دست دادن بویایی به عنوان ناتوانی در شناسایی صحیح شش یا بیشتر از هشت بو تعریف می‌شود، در حالی که از دست دادن چشایی به عنوان عدم شناسایی صحیح کینین یا کلرید سدیم تعریف می‌شود.

مطالعات چه چیزی را پیشنهاد می‌کند؟

محققان دریافته‌اند که در مقایسه با افرادی که روزانه مقدار کافی ویتامین D دریافت می‌کنند، افرادی که کمبود ویتامین D دارند، ۳۹درصد بیشتر در آینده در زندگی دچار اختلال چشایی و بویایی می‌شوند. بر اساس این یافته‌ها، محققان به این نتیجه رسیدند که ویتامین D ممکن است نقش مهمی در بویایی و اختلالات مرتبط با افزایش سن داشته باشد.

 چه مدت باید در آفتاب بمانید تا مقدار کافی ویتامین D دریافت کنید

میزان مصرف توصیه شده روزانه ویتامین دی (RDI) برای افراد زیر ۷۰ سال ۶۰۰ IU و برای افراد بالای ۷۰ سال ۸۰۰ IU است. از آنجایی که نور خورشید بزرگ‌ترین منبع ویتامین D است، می‌توانید به راحتی مقدار کافی از این ماده مغذی را با گذراندن مدتی در روز در زیر نور خورشید دریافت کنید. مدت زمانی که شما برای نشستن زیر نور خورشید نیاز دارید، از فصلی به فصل دیگر به دلیل شدت نور خورشید متفاوت است. در فصل بهار و تابستان ۱۰ تا ۲۰ دقیقه زیر نور آفتاب کافی است، اما در زمستان حداقل ۲ ساعت زمان برای هر فرد لازم است.

سایر منابع ویتامین D

نور خورشید در واقع بهترین منبع ویتامین D است. این ویتامین به وفور در دسترس ماست. اما اگر می‌خواهید مصرف این ماده مغذی را افزایش دهید، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.