۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

علائمی از کرونا که در موج اومیکرون نیست!

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۳:۴۴
کد خبر: 610613
علائمی از کرونا که در موج اومیکرون نیست!

دو سال گذشته برای همه ما بسیار چالش برانگیز بوده است. در حالی که همه ما یاد گرفته‌ایم که با این ویروس کشنده همزیستی کنیم، هنوز جنبه‌ای از غیرقابل پیش بینی بودن به آن گره خورده است که تقریباً همیشه ما را غافلگیر می‌کند. هر از چند گاهی یک نوع جدید کووید پدیدار می‌شود و یافتن راه حل نهایی را برای دانشمندان و کارشناسان دشوار می‌کند.

اقتصاد آنلاین - فرناز خیابانی ؛ اخیراً، نوع اومیکرون کووید دیوار ایمنی چندین کشور را شکسته و پر واضح که بسیار مسری بوده است. با این حال، این گونه به شدت جهش یافته که در ابتدا در آفریقای جنوبی شناسایی شد، خفیف تر و متفاوت از سویه‌های قبلی است.

 اومیکرون چه تفاوتی با نوع دلتا دارد؟

موج دوم کرونا همانطور که همه ما می‌دانیم یک مرحله پرتلاطم در زندگی ما و اطرافیانمان بود. علاوه بر ایجاد عفونت‌های ناراحت کننده خفیف تا متوسط، نوع دلتا که گفته می‌شود این موج را هدایت کرده است، منجر به بیماری‌های شدید شده است و در این بین علاوه بر اینکه در این مدت بسیاری از افراد در بیمارستان بستری شدند، بسیاری دیگر جان خود را از دست دادند و برخی دیگر هم همچنان باید اثرات طولانی مدت ویروس را تحمل کنند.

علائمی از کرونا که در موج اومیکرون نیست!

این علامت اومیکرون ممکن است حتی پس از بهبودی نیز باقی بماند

با این حال، در مقایسه با نوع دلتا، نوع جدید ویروس کرونا (Omicron) گفته می‌شود که آسیب مستقیمی به ریه‌ها وارد نمی‌کند اما اساساً، درست مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا، نوع بسیار عفونی آن دستگاه تنفسی فوقانی را آلوده می‌کند و باعث علائم خفیف مانند گلودرد ، عطسه ، بدن درد ، سردرد می‌شود.

از سوی دیگر، نوع دلتا منجر به عوارض حاد تنفسی در برخی افراد شده و همچنین مستقیماً ریه‌ها را تحت تأثیر قرار داده و علائم شدیدی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و سطح پایین اکسیژن خون را ایجاد کرد.

علاوه بر این، طبق گزارش ها، نوع اومیکرون ۴ برابر بیشتر از دلتا قابل انتقال است، به همین دلیل کارشناسان معتقدند که می‌تواند به غالب‌ترین گونه تبدیل شود.

علائمی از کرونا که در موج اومیکرون نیست!

علامتی که در عفونت اومیکرون کمتر دیده می‌شود

هر دو جهش اومیکرون و دلتا ، دو نوع ویروس سارس هستند، به همین دلیل است که هر دو علائم مشترکی مانند تب خفیف ، سرفه ، گلودرد ، خستگی و بدن درد دارد. با این حال، طبق داده‌های ارائه شده توسط برنامه مطالعه علائم در بریتانیا، از دست دادن حس بویایی یک ویژگی کمتر رایج در نوع اومیکرون است.

در گزارش اولیه، دکتر آنجلیک کوتزی، پزشک آفریقای جنوبی که برای اولین بار نوع اومیکرون را پیدا کرد، گفته بود که بیماران مبتلا به عفونت اومیکرون هیچ نشانه ای از از دست دادن بویایی یا چشایی نشان نداده‌اند. در طول موج دلتا، از دست دادن بویایی یکی از نشانه‌های آشکار کرونا بود که به تمایز بین ویروس سارس و آنفولانزا یا سرماخوردگی خفیف کمک کرد. علاوه بر این، این علامت تا ماه ها پس از بهبودی باقی ماند.

به گفته پروفسور تیم اسپکتور، رئیس برنامه مطالعاتی کووید در بریتانیا، علائمی مانند تب، سرفه و از دست دادن بویایی اکنون در اقلیت علائم قرار دارد، به این معنی که در مورد نوع اومیکرون کمترین موارد ابتلا را دارد.

بیشترین علائم گزارش شده تاکنون چیست؟

در حال حاضر سردرد ، گلودرد ، آبریزش بینی ، احساس خستگی و عطسه های مکرر همگی نشان دهنده عفونت اومیکرون است. در حالی که ممکن است شبیه یک سرماخوردگی یا آنفولانزای معمولی باشد، پروفسور اسپکتور از همه افرادی که این علائم را دارند می‌خواهد فوراً آزمایش خود را انجام دهند. طبق برنامه مطالعه علائم، بدن درد، تعریق شبانه، از دست دادن اشتها و استفراغ نیز ممکن است از نشانه‌های نوع اومیکرون باشد.

آیا علائم خفیف تر به این معنی است که می‌توانید مراقبت خود را کمتر کنید؟

با افزایش عفونت‌های خفیف کرونا، مردم نسبت به خطرات ناشی از این ویروس تا حدودی بی‌تفاوت شده‌ اند. با توجه به اینکه نوع جدید اومیکرون با علائم خفیف تری همراه است، بسیاری تمایل دارند تصور کنند که خطر ابتلا به عفونت‌های شدید را ندارند و بنابراین می‌توانند محافظت از خود را کمتر کنند. اما به گفته کارشناسان، فرضیات در مورد ویروس کرونا یا انواع آن می‌تواند بسیار مشکل ساز باشد. این به این دلیل است که هیچ پیش‌بینی وجود ندارد که ویروس چگونه روی یک فرد تأثیر می‌گذارد یا می‌تواند تأثیر بگذارد. کسانی که در گروه پرخطر قرار می‌گیرند ممکن است مستعد ابتلا به عفونت شدیدتر باشند. علاوه بر این، حتی اگر فردی علائم خفیف داشته باشد، کارشناسان به خطر ابتلا به کووید طولانی مدت اشاره کرده اند که در بیماران کرونایی بسیار شایع است. در مجموع، در حالی که نیازی به احساس ترس نیست، حفظ امنیت و انجام تمام اقدامات پیشگیرانه به نفع همه است.