۰ نفر

وجود ویروسی خطرناک در بهبود یافتگان از ابولا

۲۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۱۵
کد خبر: 610474
وجود ویروسی خطرناک در بهبود یافتگان از ابولا

دانشمندان کشف کرده اند که ویروسی کشنده در مغز افراد بهبود یافته از ابولا پنهان می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ اشراق نیوز، دانشمندان مؤسسه تحقیقات بیماری‌های عفونی آمریکا کشف کرده اند که پس از پایان درمان افراد مبتلا به تب ابولا، ویروسی کشنده می‌تواند برای مدت طولانی در مغز و سایر قسمت‌های بدن آن‌ها باقی بماند.

مطالعات انجام شده روی میمون‌ها نشان داده است که ویروس همچنان فعال است. محققان تأکید کرده اند که توانایی ویروس ابولا در ایجاد عفونت‌های مکرر شناخته شده است. اما معلوم نبود در کجای بدن انسان پنهان شده است. نشان داده شده است که ویروس حتی پس از درمان با آنتی بادی‌های مونوکلونال نیز می‌تواند پنهان شود.

محققان کشف کردند که حدود ۲۰ درصد از ماکاک‌های رزوس که با استفاده از آنتی بادی‌های مونوکلونال از ابولا بهبود یافته بودند، عفونت مداوم داشتند؛ به گونه‌ای که ویروس در سیستم بطنی مغز که حاوی مایع مغزی نخاعی است پنهان شده بود. بقای ویروس در این محیط باعث التهاب و مرگ سلولی می‌شود.

محققان می‌گویند که دو ماکاک در نتیجه عود تب خونریزی دهنده جان خود را از دست دادند. آن‌ها متوجه شدند که اعضای بدن این حیوانات، به استثنای مغز، آلوده نشده است. تصویر مشابهی در انسان مبتلا به تب ابولا مشاهده شده است. به عنوان مثال، یک پرستار بریتانیایی، نه ماه پس از بهبودی از ابولا، به مننژوانسفالیت مبتلا شد. یکی دیگر از بیماران تحت درمان با آنتی بادی‌های مونوکلونال شش ماه بعد درگذشت.

به گفته محققان، همه این موارد نیاز به نظارت دوره‌ای وضعیت بیماران را حتی پس از بهبودی از تب ابولا تایید می‌کند.